گوشی سامسونگ گلکسی S21 FE مصداق واقعی ضرب‌المثل «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است» می‌باشد؛ این گوشی با کمی تاخیر، در اولین روزهای سال جاری میلادی وارد بازار شد. از قرار معلوم گوشی گلکسی S21 FE از نظر قیمت، گوشی مقرون به صرفه‌ی خانواده‌ گلکسی اس 21 ها به حساب می‌آید. که تقریباً از قابلیت‌ها و ویژگی‌های خانواده‌ی گلکسی اس 21 را برخوردار می‌باشد.

با این تفاوت که قیمت گلکسی S21 FE پایین‌تر است. لازم به ذکر است که FE به معنی Fan Edition می‌باشد یعنی «نسخه‌ی طرفداران» که اولین بار نیست سامسونگ این نسخه را منتشر می‌کند، این کار در سری گلکسی اس 20 یعنی گوشی گلکسی S20 FE 5G هم انجام شده بود که طرفداران زیادی هم داشت. اکنون در مقاله به نقد و بررسی این گوشی هوشمند بپردازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 155.7 در 74.5 در 7.9 میلی متر، محافظ جلو شیشه‌ای (گوریلا گلس ویکتوس)، پشت بدنه پلاستیکی، قاب آلومینیومی؛ IP68 مقاوم در برابر گرد و غبار/آب (تا 1.5 متر به مدت 30 دقیقه).
  • صفحه نمایش: 6.40 اینچ Dynamic AMOLED 2X، 120Hz، HDR10+، وضوح 1080 در 2400 پیکسل، نسبت تصویر 20:9، 411ppi؛ نمایشگر همیشه روشن.
  • پردازنده: اسنپدراگون 888 5G/اگزینوس 2100.
  • حافظه: 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت، 128 گیگابایت و 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت و 8 گیگابایت رم.
  • سیستم عامل/نرم افزار: اندروید 12، رابط کاربری One UI 4.
  • دوربین پشتی: واید (اصلی): 12 مگاپیکسل، f/1.8، 26 میلی‌متر، Dual Pixel PDAF، OIS؛ اولتراواید: 12 مگاپیکسل، f/2.2، 13 میلی متر، 123 درجه؛ سنسور تله فوتو: 8 مگاپیکسل، f/2.4، 76 میلی متر، PDAF، زوم اپتیکال 3 برابر.
  • دوربین سلفی: 32 مگاپیکسل، f/2.2، 26 میلی‌متر (واید).
  • باتری: 4500 میلی آمپر ساعتی; شارژ سریع 25 واتی، 50 درصد شارژ در 30 دقیقه، شارژ بی سیم سریع 15 واتی، شارژ بی سیم معکوس، USB Power Delivery 3.0.
  • ویژگی‌های دیگر: حسگر اثر انگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)؛ NFC، Samsung Pay (دارای تأییدیه ویزا، مسترکارت).

اپل چیزی را شروع کرد که سامسونگ به سرعت آن را پذیرفت، حتی اگر مصرف کنندگان آن را دوست نداشته باشند. بله، ما در مورد جعبه خرده‌فروشی مقرون به صرفه «دوستانه محیط‌زیست» صحبت می‌کنیم که فقط شامل یک کابل و مقداری کاغذبازی است. این دقیقاً همان چیزی است که با هر گلکسی S21 به دست می آورید، و درون جعبه خرده فروشی گلکسی S21 FE 5G قرار گرفته است. این گوشی از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی می کند، اما اگر می خواهید از آن لذت ببرید و هنوز چنین آداپتوری خریداری نکرده اید، اکنون زمان خوبی برای انجام آن است.

خبر خوب این است که پس از خرید چنین شارژری، می توانید یکی دو سال دیگر از آن برای گوشی بعدی خود استفاده کنید. به علاوه، به دلیل درگاه USB-C و پشتیبانی از USB-PD، می‌تواند وسایل الکترونیکی زیادی را شارژ کند.

طراحی و کیفیت ساخت

کاملاً قابل انتظار است که گلکسی S21 FE دقیقاً مانند سری گلکسی S21 به نظر می رسد اما با پیچ و تابی متفاوت؛ این گوشی دارای جلوی صاف، فریم فلزی نازک و پشتی کمی خمیده و ماژول دوربین آن مانند سری اس 21 برجسته است.

می‌توان گفت بخش پشتی گوشی گلکسی اس 21 فن ادیشن از پلاستیک یا به عبارتی پلاستیک شیشه‌ای که سامسونگ آن را Glasstic نامگذاری کرده استفاده کرده است. این پلاستیک شیشه مانند مزایا و معایبی دارد؛ استحکام گوشی را بالا می‌برد و در دست سُر نمی‌خورد اما از طرفی دیگر حس یک گوشی ارزان قیمت را به کاربر القا می‌کند. که البته ناگفته نماند این موضوع در قیمت گلکسی اس 21 فن ادیشن سامسونگ مؤثر خواهد بود.

گوشی گلکسی اس 21 فن ادیشن حس خوبی در دست به کاربر القا می‌کند و بدنه‌ باریک و وزن سبکی دارد. بنابراین اگر علاقه‌ای به گوشی‌های ضخیم و درشت ندارید، این گوشی انتخاب مناسبی برای شماست. در بخش جلوی دستگاه یک پوشش شیشه ای گوریلا گلس ویکتوس وجود داشته و در برابر آب و گرد و غبار با استاندارد IP68 مشابه بقیه سری S21 مقاوم است.

در حالی که ما هنوز به دنبال جمع و جورترین اعضای S21 هستیم، بیایید آنها را با هم مقایسه کنیم. گلکسی S21 دارای صفحه نمایش 6.2 اینچی است، در حالی که S21 FE از یک پنل کمی بزرگتر 6.4 اینچی استفاده می کند. نسخه FE آشکارا بزرگتر است – 4 میلی متر بلندتر، 3 میلی متر عریض تر و 8 گرم سنگین تر از مدل اصلی S21 است. در ناچ بالای نمایشگر دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی خواهید یافت. پنل صفحه نمایش از زمان S20 FE با پشتیبانی از HDR10+ بهبود یافته است. 

هیچ توری بالای صفحه نمایش وجود ندارد، فقط یک خروجی نازک برای صدا وجود دارد. یک بلندگوی مناسب در زیر نمایشگر، درست در کنار دوربین سلفی قرار گرفته است. گلکسی S21 FE دارای بلندگوهای استریو است – این یکی از آنهاست، در حالی که دیگری در پایین و در کنار درگاه USB قرار دارد. یکی دیگر از مواردی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر است. این یک حسگر نوری Goodix است، برخلاف چشم اولتراسونیک گلکسی S21 (کوالکام). نسبتاً سریع، دقیق و قابل اعتماد است، و در کل، ما از این تجربه راضی هستیم.

دکمه‌های پاور و کم و زیاد کردن صدا در گوشی گلکسی اس 21 فن ادیشن هم مانند اس 21 در سمت راست گوشی قرار گرفته که دسترسی به آنها آسان بود. در بخش پایینی گوشی یک پورت USB-C قرار دارد اما خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیست؛ این یعنی برای گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون یا باید از هدفون بلوتوثی استفاده کنید یا از آداپتور USB-C به جک 3.5 میلی‌متری.

به طور کلی گوشی گلکسی S21 FE یک گوشی نازک است و علی رغم اندازه‌ی بزرگ‌تر، ضخامت آن دقیقاً با ضخامت گلکسی اس 21 یکسان است و گرفتن آن در دست آسان می‌باشد. بعلاوه سامسونگ در طراحی لبه‌های این گوشی هم ظرافت تمام را به خرج داده است. گوشی گلکسی اس 21 فن ادیشن در چهار رنگ سیاه، سفید، صورتی و سبز به فروش می‌رسد.

صفحه نمایش

گوشی گلکسی S21 FE با صفحه نمایش 6.4 اینچی از نظر اندازه صفحه نمایش میان دو گوشی اس 21 و اس 21 پلاس قرار می‌گیرد و درست مانند صفحه نمایش این دو گوشی، رزولوشن 2400 در 1080 پیکسل و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز دارد.

یکی دیگر از شباهت‌ها، تکنولوژی صفحه نمایش Dynamic AMOLED می‌باشد که اولین بار در گوشی‌های سری گلکسی اس 20 دیده شد؛ این صفحه نمایش دقت رنگی و روشنایی بیشتری دارد که کار با آن را لذت‌بخش می‌کند. صفحه نمایش گوشی گلکسی اس 21 فن ادیشن، نقطه‌ی قوت این گوشی است؛ رنگ‌ها، کنتراست و روشنایی صفحه برای تماشای ویدیو یا بازی کردن خوب به نظر می‌رسند.

جدیدترین ویژگی گلکسی اس 21 فن ادیشن، پشتیبانی از HDR10+ است، که در گلکسی S20 FE وجود نداشت. این، با ترکیبی از پشتیبانی Widevine L1 DRM، به شما امکان می دهد محتوای Full HD HDR10 را از همه سرویس های محبوب پخش کنید. همچنین می‌توانید بین دو حالت Motion Smoothness (معمولاً نرخ تازه‌سازی) – High (120Hz) و Standard (60Hz) یکی را انتخاب کنید. متأسفانه، حالت 120 هرتز یک حالت پویا نیست – 120 هرتز بدون توجه به محتوای روی صفحه – ویدیو، استریمینگ، مرور، بازی، همیشه اجباری است.

به نظر می‌رسد سامسونگ لغزنده روشنایی One UI 4 را به‌روزرسانی کرده است. از سوی دیگر، هنگام استفاده از حالت Adaptive (خودکار) با حداکثر روشنایی 792 نیت مواجه خواهید شد. بیایید این را بهتر توضیح دهیم. هنگامی که به انتهای نوار لغزنده رسیدیم (هنگام تنظیم دستی)، 385 نیت را در نقطه سفید ثبت کردیم. سپس کمی آن را تنظیم کردیم و دوباره به انتهای آن زدیم، یک هشدار ظاهر شد و سپس صفحه تا 792 نیت روشن شد. حداقل روشنایی که ما در نقطه سفید اندازه گیری کردیم 1.8 نیت بود – یک نتیجه فوق العاده.

صفحه نمایش طوری تنظیم شده است که با فضاهای رنگی DCI-P3 (حالت زنده) و sRGB (حالت طبیعی) مطابقت داشته باشد.، با میانگین دلتا 2.5، دقت برای هر دو عالی است.

عمر باتری

گوشی سامسونگ گلکسی S21 FE از یک باتری 4500 میلی‌آمپری بهره‌مند است که یک ظرفیت استاندارد محسوب می‌شود. در صورتی که از این گوشی استفاده‌ معمولی یعنی گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی، پخش موسیقی و عکاسی داشته باشید، می‌توانید تا یک روز کامل از آن استفاده کنید. اما در صورتی که استفاده‌ سنگین از گوشی داشته باشید شاید مجبور شوید زودتر گوشی‌تان را به شارژ بزنید.

به همین ترتیب، طی بررسی آن، عمر باتری سامسونگ گلکسی S21 FE نیز مشخص شده است. در تست های انجام شده، عمر باتری سامسونگ گلکسی S21 FE در حالت استفاده ترکیبی، به تنها 92 ساعت می‌رسد. 31 ساعت بازدهی با برقراری تماس 3G، حدود 10:30 ساعت بازدهی در حالت وب گردی با نمایشگر ١٢٠ هرتزی و در نهایت، 16:30 ساعت بازدهی در بخش پخش ویدیو، از دیگر نتایج کسب شده توسط این دستگاه تازه وارد هستند. البته اگر رفرش ریت نمایشگر را در حالت پخش ویدیو به 120هرتز افزایش دهید، عمر باتری در حالت استفاده ترکیبی به 88 ساعت کاهش یافته و از طرف دیگر، در همین بخش نیز شاهد 2 ساعت و نیم عمر باتری کم‌تری هستیم.

بر خلاف گلکسی S20 FE که از شارژر 15 واتی درون جعبه برخوردار بود، حتی از آن شارژر در جعبه گلکسی S21 FE خبری نیست و شما می‌بایست به طور جداگانه شارژر 25 واتی این دستگاه را تهیه کنید؛ این در حالی است که رقیبی مانند شیائومی 11T پرو، از شارژر ١٢٠ واتی در جعبه برخوردار است. در بررسی های انجام شده، در نیم ساعت اول اتصال شارژر به گلکسی S21 FE، تا 51 درصد از ظرفیت باتری آن شارژ می‌شود. در ادامه، 75 دقیقه طول می‌کشد تا شارژر 25 واتی این دستگاه، آن را کاملاً شارژ کند.

نرم افزار و رابط کاربری

گوشی سامسونگ گلکسی S21 FE از اندروید 12 و رابط کاربری One UI 4 بهره‌مند است. تغییرات اساسی که اندروید 12 در مقایسه با اندروید 11 دارد، در افزایش قابلیت شخصی‌سازی گوشی است؛ به عنوان مثال شما می‌توانید رنگ منو و آیکون‌ها را تغییر دهید.

رم، پردازنده و نرخ تازه‌سازی باید بتواند امکان جابه‌جایی سریع و بی‌نقص در فضای گوشی را برای کاربر فراهم کند، اما این قضیه در گوشی گلکسی S21 FE 5G صادق نبود. جابه‌جا شدن بین صفحات، باز کردن اپلیکیشن‌ها و باز و بسته کردن قفل صفحه کمی کند می‌باشد، مخصوصاً وقتی از حالت نوار ناوبری با ژست حرکتی استفاده می‌کنید. استفاده از منوی گوشی برای پیدا کردن اپلیکیشن مورد نظر هم اغلب با مکس انجام می‌شد.

از آنجایی که این گوشی اصلاً کند و آهسته نیست، شاید هر کسی متوجه این قضیه نشود ولی ذکر این مسئله مهم بود تا شما انتظار عملکرد فوق سریع را از این گوشی نداشته باشید. همینطور، لگ‌ها بیشتر حین کار با منوی گوشی محسوس بودند و هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف ما نقصی در اجرا مشاهده نکردیم.

بازده و کارایی

گوشی گلکسی S21 FE 5G از پردازنده‌ی اسنپدراگون 888 (در برخی مناطق اگزینوس 2100) استفاده می‌کند که بهترین پردازنده‌ برای گوشی‌های اندرویدی در سال 2021 بود ولی پردازنده‌ جدید اسنپدراگون 8 نسل 1 به تازگی رونمایی شده و در چندین گوشی هوشمند جدید استفاده شده که انتظار میرفت در این گوشی هم از این پردازنده استفاده میشد.

گوشی سامسونگ گلکسی S21 FE توانایی اتصال به شبکه‌ 5G را هم دارد. این گوشی در دو نسخه‌ با رم 6 یا 8 گیگابایتی و 128 و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی عرضه می‌شود. با اینکه گلکسی S21 FE 5G از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده‌ی موجود بهره‌مند نیست، تفاوت پردازنده‌ی اسنپدراگون 888 با پردازنده‌ی جدید چندان چشمگیر نیست و این تراشه هنوز هم یکی از قدرتمندترین پردازنده‌ها محسوب می‌شود و توانایی اجرای اپلیکیشن‌های سنگین بدون هیچ مشکلی را دارد.

ما از این گوشی برای گیمینگ استفاده کردیم که عملکرد بسیار خوبی داشت؛ باز کردن بازی‌ها به سرعت انجام گرفت و گزینه‌های اجرای بازی با بالاترین کیفیت هم در اختیار کاربر قرار گرفته است، بعلاوه مکث یا لگ چشمگیری حین اجرای بازی‌ها مشاهده نشد. گوشی گلکسی اس 21 فن ادیشن برای اجرای بازی‌ و تماشای آنلاین ویدیو مناسب است اما از آنجایی که اسپیکرهای گوشی در بخش بالایی و پایینی گوشی قرار گرفته‌اند، پیشنهاد می‌کنیم که برای گیمینگ از هدفون استفاده کنید.

کیفیت دوربین

به نظر می رسد که سامسونگ تصمیم گرفته از دوربین های مشابه گلکسی S20 FE استفاده کند. این به خودی خود یک انتقاد نیست، زیرا ما از تجربه S20 FE کاملا راضی بودیم. ماژول دوربین سه گانه در پشت شامل یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی و یک دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی است. دوربین جلو یک دوربین 32 مگاپیکسلی Quad-Bayer است.

بنابراین، دقیقاً مانند گلکسی اس 20 فن ادیشن، این گوشی نیز یک دوربین 12 مگاپیکسلی دارد که بسته به مدل چیپست از سنسورهای مختلفی استفاده می کند. نسخه اسنپدراگون 888 (ما) دارای سنسور سونی IMX555 است، در حالی که مدل اگزینوس به سامسونگ S5K2LD متکی است. هر دو حسگر دارای پیکسل 1.8 میکرومتری، Dual-Pixel AF بوده و پشت لنز 26 میلیمتر OISبا دریچه دیافراگم f/1.8 قرار دارند.

دوربین فوق عریض کمی عجیب است – دارای سونی IMX258 یا Hynix Hi1336 – هر دو سنسورهای 13 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.12 میکرومتری در پشت لنز 13 میلی متری f/2.2 و فوکوس ثابت هستند. هر حسگری که در گلکسی S21 FE شما پیدا شود، تصاویر 12 مگاپیکسلی را ذخیره می‌کند. دوربین تله فوتو 8 مگاپیکسلی از سنسور Hynix Hi847 (درست مانند اس 21 فن ادیشن) با پیکسل‌های 1.0 میکرومتری و لنز 76 میلی‌متری f/2.4 OIS برای زوم اپتیکال 3 برابری روی دوربین اصلی استفاده می‌کند.

در نهایت، دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نیز مشابه دوربین S20 FE است – این دوربین به سنسور Quad-Bayer سونی IMX616 با لنز 25 میلی‌متری f/2.2 و فوکوس ثابت متکی است. این دوربین برخلاف اکثر دوربین‌های سلفی Quad-Bayer، تصاویر 8 مگاپیکسلی بومی را ذخیره می‌کند. برنامه دوربین همان برنامه ای است که این روزها در هر گوشی سامسونگ پیدا می کنید. کشیدن انگشت به چپ و راست بین تمام حالت‌های موجود جابه‌جا می‌شود و گزینه‌ای برای تنظیم مجدد یا حذف برخی از حالت‌ها از منظره یاب وجود دارد. سوایپ های عمودی در هر جهت بین دوربین های جلو و عقب جابه جا می شوند.

همه دوربین ها از حالت شب پشتیبانی می کنند. حالت پرو نیز وجود دارد، اما فقط روی حسگرهای اصلی و فوق عریض کار می کند. کنترل‌های نوردهی دانه‌بندی و فوکوس دستی را با کنترل سرعت شاتر حداکثر تا 30 ثانیه (0.5 ثانیه برای UW)، اما هیستوگرام زنده دریافت نمی‌کنید. حالت وضوح 32 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی به عنوان بخشی از گزینه‌های جنبه وجود دارد.

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی شدت رنگی بالایی داشتند که برای یک گوشی هوشمند سامسونگ امری طبیعی است، با این حال تصاویر ثبت شده با ارزش و با کیفیت هستند، مخصوصاً تصاویری که در شرایط نوری خوب ثبت شوند. بیشتر حالت‌های فیلمبرداری و عکاسی که در گوشی‌های قبلی سامسونگ وجود داشتند، در این گوشی هم وجود دارند؛ حالت‌هایی از قبیل Single Take که با استفاده از هر لنز یک عکس ثبت می‌کند و به شما حق انتخاب می‌دهد تا آن عکس را که دوست دارید انتخاب کنید، و یا قابلیت Dual Recording که به شما امکان ضبط ویدیو با دوربین پشتی و دوربین سلفی به طور همزمان را می‌دهد.

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی روشنایی و جزئیات خوبی داشتند، حتی در شرایط نور کم هم تصاویر خوب به نظر می‌رسیدند. عکاسی در حالت پرتره کیفیت مطلوبی نداشت و دوربین در تار کردن پس زمینه عملکرد دقیقی نداشت اما نوردهی و کنتراست تصاویر و تشخیص سوژه از پس زمینه خوب بود. اگر بخواهیم انتقادی از دوربین اصلی این گوشی بکنیم، انتقاد به عملکرد فوکوس خودکار این گوشی وارد است که در عکاسی کلوزآپ عملکرد خوبی نداشت اما شما می‌توانید فوکوس را به طور دستی تنظیم کنید تا خطایی در عکاسی‌تان رخ ندهد.

فیلمبرداری با دوربین سلفی و دوربین اصلی با رزولوشن 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه امکان‌پذیر است. فیلمبرداری با رزولوشن 4K از یک دوربین اصلی قابل انتظار است، اما فیلمبرداری 4K با دوربین سلفی چیزی است که فقط در تعدادی از گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر است. گوشی گلکسی اس 21 توانایی ضبط ویدیو با رزولوشن 8K را داشت که این مسئله در گوشی galaxy s21 fe 5G وجود ندارد که مسئله‌ی خاصی هم نیست.

جمع بندی

گلکسی S21 FE یک گوشی هوشمند خوب با ویژگی های درجه یک است. در حساس ترین بخش ها – نمایشگر، عملکرد، دوربین، بلندگوها، نرم افزار، حتی طراحی، عالی است. برای آن – این یک گوشی هوشمند عالی است. اما این یک نسخه فن نیست، نه مانند S20 FE. برای گوشی هوشمندی که قرار است طرفداران را تامین کند، کنار گذاشتن شارژر و اسلات microSD منطقی نیست. و هیچ به روز رسانی قابل توجهی برای دوربین، حتی فوکوس خودکار برای سلفی یا فوق عریض، ارائه نمی دهد، اگرچه کیفیت عکس بهبود یافته می تواند به اندازه کافی باشد. اما این کاستی ها بزرگترین مشکل نسخه فن نیست.

قیمت گوشی گلکسی S21 FE کمی مشکل‌ساز است و همین موضوع خرید گوشی را با چالش مواجه می‌کند. چرا که خرید گوشی با قیمت‌های رقابتی معمولاً تحریک‌ کننده‌تر است. گوشی گلکسی اس 21 فن ادیشن در دو نسخه با حافظه داخلی 128 گیگابایت و رم 6 گیگابایت با قیمت 699 دلار، و 256 گیگابایت با رم 8 گیگابایت با قیمت 769 دلار عرضه می‌شود.

امروزه شما می‌توانید همین پردازنده، مشخصات صفحه نمایش و دوربین را با پرداخت قیمتی کمتر داشته باشید. اما قیمت اس 21 فن ادیشن تنها مشکل این گوشی نیست. سرعت شارژ این گوشی حتی با شارژ بی‌سیم تقریباً آهسته است و طول عمر باتری آن هم تعریف چندانی ندارد.

مزایا 

  • صفحه نمایش AMOLED HDR10 عالی، 120 هرتز، دقت رنگ فوق العاده.
  • بدنه زیبا مانند S21، مقاوم در برابر آب، چسبندگی.
  • تراشه پرچمدار اسنپدراگون 888 5G (اگزینوس 2100)
  • عملکرد فوق العاده دوربین، روز و شب، عکس و فیلم.
  • OneUI 4 دوست داشتنی و بی معنی با ویژگی های قدرتمند.
  • بلندگوهای استریو با صدای کافی

معایب

  • بدون شارژر داخل جعبه
  • بدون نرخ تازه سازی پویا صفحه نمایش.
  • بدون جک 3.5 میلی متری، بدون میکرو اس دی، بدون فوکوس خودکار برای سلفی (یکی را انتخاب کنید).
  • قیمت این گوشی گران است.
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *