اگرچه Wi-Fi 6E هنوز در آغاز سال 2022 احساس ضعف می کند، ولی نمایش سرعت انتقال استاندارد وای فای 7 آینده ممکن است کابل های اترنت را منسوخ کند. بیایید نگاهی به مشخصات پیشنهادی و آنچه که وعده می دهد بیاندازیم.

وای فای 7 یک مشخصات جدید برای دستگاه های وای فای بوده که امروزه در حال کار است. وای فای 7 بر اساس پیش نویس استاندارد 802.11be است که در می 2021 منتشر شد و هنوز توسط FCC نهایی یا تایید نشده است.برجسته ترین ویژگی Wi-Fi 7 این است که ممکن است اتصالات اترنت سیمی را برای طبقه خاصی از کاربران خانگی و حرفه ای منسوخ کند. وای فای 7 از نظر تئوری می تواند از پهنای باند تا 30 گیگابیت در ثانیه (Gbps) در هر اکسس پوینت پشتیبانی کند که این سرعت کمی بیش از سه برابر حداکثر سرعت 9.6 گیگابیت بر ثانیه Wi-Fi 6 (همچنین به عنوان 802.11ax) است. نویسندگان پیش نویس این را «بازده بسیار بالا» یا EHT می نامند.

در حال حاضر، فناوری اترنت سیمی معمولی حداکثر سرعت 10 گیگابیت در ثانیه (10GBASE-T) را دارد، اگرچه در حال حاضر اساساً در دستگاه های مصرف کننده وجود ندارد و سرعت‌های بالاتر (مانند ترابیت اترنت) در تنظیمات تخصصی مانند مراکز داده وجود دارد، ورود آن به محیط خانه یا کسب‌وکار کوچک – در صورت وقوع – احتمالاً دور از دسترس است. بنابراین برای کاربران کنونی اترنت گیگابیتی و 10 گیگابیتی، Wi-Fi 7 ممکن است بتواند در شرایط بهینه نیاز به اتصالات سیمی را جایگزین کند.

چه چیز دیگری در مورد Wi-Fi 7 جالب است؟

جدا از پتانسیل تئوری سرعت های فوق العاده سریع وای فای 7، Wi-Fi Alliance قصد دارد پیشرفت های قابل توجه دیگری را در استاندارد Wi-Fi لحاظ کند. در زیر به تعداد انگشت شماری خواهیم پرداخت:

  • Backward Compatibility: مشخصات پیش‌نویس Wi-Fi 7 سازگاری با دستگاه‌های قدیمی در باندهای 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز را نشان می‌دهد، به این معنی که برای اتصال به روتر دارای Wi-Fi 7 نیازی به دستگاه‌ها یا سخت‌افزار جدید ندارید.
  • 6 گیگاهرتز: استفاده کامل از “باند 6 گیگاهرتز” جدید (در واقع 5.925-7.125 گیگاهرتز)، اولین بار در Wi-Fi 6E پشتیبانی می شود. باند 6 گیگاهرتز در حال حاضر فقط توسط برنامه های Wi-Fi اشغال شده است (اگرچه ممکن است تغییر کند)، و استفاده از آن باعث تداخل بسیار کمتری نسبت به باندهای 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز می شود.
  • تأخیر کمتر: پیش‌نویس مشخصات Wi-Fi 7 با هدف «تأخیر کمتر و قابلیت اطمینان بیشتر» برای شبکه‌های حساس به زمان (TSN) است که برای رایانش ابری (و بازی‌های ابری) ضروری است. همچنین یک نیاز حیاتی برای جایگزینی اتصالات اترنت سیمی است.
  • MLO: وای فای 7 عملیات چند پیوندی (MLO) را که با تعادل بار و تجمیع ارائه داده، چندین کانال را در فرکانس های مختلف ترکیب می کند تا عملکرد بهتری ارائه دهد. این بدان معناست که یک روتر Wi-Fi 7 می‌تواند از تمام باندها و کانال‌های موجود به صورت داینامیک برای افزایش سرعت اتصالات یا جلوگیری از باندهایی با تداخل بالا استفاده کند.
  • ارتقا 802.11ax: طبق مشخصات پیش‌نویس، Wi-Fi 7 پیشرفت‌های مستقیم فناوری‌های Wi-Fi 6 را ارائه می‌کند، مانند پهنای کانال 320 مگاهرتز (از 160 مگاهرتز در Wi-Fi 6)، که امکان اتصال سریع‌تر را فراهم می‌کند.

چه زمانی Wi-Fi 7 در دسترس خواهد بود؟

طبق انتشار خبری مدیاتک، که ادعا می‌کند از قبل حداکثر سرعت Wi-Fi 7 ذکر شده در بالا را نشان داده است، انتظار می‌رود محصولات Wi-Fi 7 در سال 2023 وارد بازار شوند. در مقاله‌ای در IEEE Spectrum، سال 2024 به عنوان تاریخ در دسترس بودن بالقوه ذکر شده است. در همین حال، می‌توانید روترهایی بخرید که از Wi-Fi 6 (و Wi-Fi 6E) پشتیبانی می‌کنند، که در مقایسه با استانداردهای Wi-Fi قبلی هنوز چشمگیر است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *