دوربین های دیجیتال

ایزو دوربین چیست و چرا اهمیت دارد؟

آیا نمی‌دانید که تنظیمات ایزو در برنامه دوربین دیجیتال یا دوربین گوشی هوشمند شما برای چیست؟ در این مقاله توضیح خواهیم داد که ISO دقیقا چیست و چرا مهم است که بفهمیم آیا می‌خواهید کنترل بیشتری بر عکاسی خود داشته باشید.

ISO (ایزو) چیست؟

به زبان ساده ISO (ایزو) به معنای میزان حساسیت حسگر یا سنسور دوربین به میزان نور موجود در محیط است. اعداد پایین ISO به معنای کاهش حساسیت سنسور به نور بوده و برخلاف آن اعداد بزرگتر نیز با حساسیت‌های بالای نور تعبیر می‌گردد. اما در این میان آن بخشی از دوربین که این شاخصه و میزان آن را تغییر می‌دهد، حسگر است. حسگر یا همان سنسور دوربین همان عاملی است که نور محیط را به اطلاعات الکتریکی تبدیل کرده و از این رو گران‌ قیمت‌ترین بخش یک دوربین DSLR نیز به حساب می‌آید.

زمانی که یک عکاس در محیطی با شرایط نوری ضعیف همانند شب یا تاریکی قرار می‌گیرد از آن جایی که میزان نور محیط بسیار کم است در نتیجه یکی از راه‌های افزایش نوردهی در تصاویر افزایش میزان حساسیت سنسور یا همان ISO است. البته بهتر است بدانید که افزایش میزان حساسیت حسگر یا ISO باعث ایجاد نویز تصویر یا همان دانه‌دار شدن عکس‌ها خواهد شد. در واقع در کنار یک مزیت، می‌بایست هزینه‌ای این چنینی را نیز بپردازید.

هر دوربینی دارای حداقل میزان حساسیت سنسور یا Base ISO است که باعث می‌شود تصاویر با حداقل میزان نویز تصویر و البته حداکثر میزان کیفیت پدید آیند. البته بهتر است بدانید که این میزان از ایزو را معمولا نمی‌توانید در حالت عادی استفاده کنید. در حقیقت هنگامی که در مود خودکار عکاسی می‌کنید این میزان کمتر توسط پردازشگر دوربین انتخاب می‌شود زیرا باعث کاهش نوردهی نهایی تصویر خواهد شد. هر چند در حالت دستی می‌توانید آن را انتخاب نماید. البته می‌بایست به منظور جبران میزان نوردهی اعدد مربوط به دو شاخصه دیگر را نیز به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید تا از این رو نوردهی عکس‌ها جبران گردد.

نحوه تعامل ISO با سایر تنظیمات دوربین

ISO با دو تنظیم دیگر در دوربین شما زمانی که در حالت دستی است برای کنترل روشنایی یا نوردهی عکس شما کار می کند: سرعت شاتر و دیافراگم. سرعت شاتر شما مدت زمانی است که شاتر باز می شود تا حسگر را در معرض نور قرار دهد، در حالی که دیافراگم لنز شما دریچه ای است که لنز شما برای ورود آن نور از آن استفاده می کند.

دیافراگم لنز شما وقتی خیلی باز باز می شود نور روشن زیادی وارد می کند و اگر تنظیم ISO دوربین شما خیلی زیاد باشد، نور می تواند عکس شما را روشن تر کند. بنابراین، شما باید ISO خود را پایین بیاورید تا نوردهی یکنواخت تری داشته باشید. برای مثال، اگر در حال عکاسی پرتره در فضای باز هستید و می خواهید از تنظیمات دیافراگم باز استفاده کنید، باید ISO خود را برای جبران نور اضافی تنظیم کنید.

سرعت شاتر هم همینطور است. اگر در حال عکاسی سریع هستید و شاتر شما فقط در 1/1000 ثانیه باز می شود تا نور وارد شود، برای دریافت نوردهی مناسب باید سنسورتان نور را سریعتر بگیرد. بنابراین شما باید ISO خود را افزایش دهید.

چگونه تنظیم ISO مناسب را انتخاب کنیم؟

موقعیت های مختلف به تنظیمات دوربین متفاوت نیاز دارند. تغییر در محیط، نور، یا موضوع همگی بر روی ایزوی که استفاده از آن برای شما منطقی است، تأثیر می‌گذارد. برای مثال، یک سالن کنسرت با نور کم، محیطی کاملاً متفاوت از یک میدان در فضای باز در هنگام غروب خورشید می طلبد. به طور کلی، شما می خواهید ISO را برای محیط های روشن تر و برای محیط های تاریک تر کاهش دهید.

برای جلوگیری از نویزهای دیجیتال تا جایی که می توانید، ایده خوبی است که ISO را تا حد ممکن پایین نگه دارید و در عین حال نوردهی یکسانی داشته باشید. همه چیز هنگام محاسبه نوردهی یک معامله است و یافتن تعادل با تجربه همراه خواهد بود. گاهی اوقات می توانید این قوانین را نادیده بگیرید.

به عنوان مثال، اگر سه پایه دارید، می توانید با تنظیم ISO پایین از آن خارج شوید، زیرا سه پایه دوربین را به اندازه کافی ثابت نگه می دارد تا از سرعت شاتر کمتر برای جمع آوری نور بیشتر استفاده کند. اگر لنز با دیافراگم بسیار باز دارید، می‌توانید از تنظیمات ISO پایین‌تر در مکان‌های کم نور استفاده کنید و همچنان نور کافی برای نوردهی مناسب دریافت کنید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا