قبل از بحث در مورد انواع مودم از نظر اتصال، بهتر است تعریفی از این دستگاه پرکاربرد ارائه شود. مودم (Modem) یک وسیله ارتباطی بسیار مهم است که وظیفه تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال و بالعکس را به منظور دسترسی کاربران به اینترنت بر عهده دارد.

مودم ها به طور کلی به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند. مودم داخلی به دستگاه هایی مانند تلفن همراه کمک می کند تا به سیم کارت اینترنت متصل شوند. در این صفحه قصد داریم تا شما را با انواع مودم آشنا کنیم تا در زمان خرید بتوانید بهترین مودم adsl یا مدل های دیگر را انتخاب نمایید. در ادامه به معرفی مودم یوتل نیز خواهیم پرداخت.

انواع مودم از نظر نوع اتصال

همانطور که در مقدمه ذکر شد، مودم ها می توانند یک اتصال سیمی، یک اتصال بی سیم یا هر دو را فراهم کنند. ارتباط سیمی از طریق کابل اترنت و ارتباط مستقیم بین مودم و کامپیوتر برقرار می شود. در ارتباطات بی سیم، ارتباط بین مودم و کامپیوتر از طریق امواج بی سیم برقرار می شود.

مودم سیمی

مودم سیمی فقط می تواند اینترنت سیمی در اختیار شما قرار دهد. این مودم ها به یک یا هر دو درگاه LAN و USB مجهز هستند. البته از آنجایی که اکثر کاربران ترجیح می دهند از پورت LAN استفاده کنند، اکثر مودم های جدیدتر دارای این پورت هستند. دستگاه ها از طریق کابل به مودم سیمی متصل می شوند. مشکل این مودم ها این است که اکثر آنها فقط یک پورت دارند و فقط یک دستگاه می تواند به آنها متصل شود. در زمانی که گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و … فقط می‌توانند به اینترنت و به صورت بی‌سیم به یکدیگر متصل شوند.

مودم بی سیم

مودم بی سیم اتصال به اینترنت را برای دستگاه های مجهز به Wi-Fi فعال می کند.با توجه به افزایش تعداد گجت ها و دستگاه های هوشمند، استفاده از این نوع مودم نیز افزایش یافته است. مودم Wi-Fi مانند مودم سیمی اینترنت سیمی دریافت می کند. اما آن را به صورت بی سیم به اشتراک می گذارد. رایانه ها و دستگاه هایی که می توانند امواج وای فای را دریافت کنند می توانند به مودم بی سیم متصل شوند. بر خلاف اکثر مودم های سیمی، تعداد دستگاه هایی که می توان همزمان به یک مودم بی سیم متصل شد، محدود به یک دستگاه نیست.

انواع دیگر مودم ها از نظر نوع اتصال

مکانیسم ارتباطی سه نوع مودم که تا کنون به شما معرفی کرده ایم به این صورت است که اینترنت سیمی را از خط تلفن دریافت می کنند و سپس از طریق یکی از روش های ارتباط سیمی یا بی سیم آن را در اختیار سایر دستگاه ها قرار می دهند.

  • مودم روتر وایمکس
  • مودم روتر TD-LTE
  • مودم روتر سیم کارت خور
  • تفاوت مودم جیبی و رومیزی

مودم جیبی

بدون اینکه بخواهم درگیر تعاریف خشک و پیچیده شویم. باید بگویم که مودم جیبی در جیب شما جا می شود و مودم رومیزی باید روی میز باشد! مودم های 4G لازم نیست قابل حمل یا جیبی باشند و می توانند به بزرگی روترهای بی سیم سنتی، دارای چندین آنتن باشند.

مودم همراه یا جیبی سایز کوچکتر، سبک تر، قابل حمل راحت تر، CPU و رم کمتر، دون درگاه LAN یا حداکثر یک درگاه LAN، آنتن داخلی و البته امکان نصب آنتن خارجی، با باتری، دارای پورت USB یا Micro USB برای شارژر، پشتیبانی دستگاه ها یا کاربران کمتری به طور همزمان و Wi-Fi کمتری دارند.

مودم‌های جیبی معمولاً از باتری استفاده می‌کنند و آنتن‌های Wi-Fi و 4G داخلی آن‌ها قدرت کمتری دارند، زیرا اکثر کاربران مودم را در نزدیکی خود یا در لپ‌تاپ قرار می‌دهند و از اینترنت 4G استفاده می‌کنند.

مودم رومیزی

برخلاف مودم های جیبی، مودم های رومیزی به گونه ای طراحی شده اند که قدرت و امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند. اندازه بزرگتر، وزن بیشتر، بدون استفاده از باتری و نیاز به برق برای روشن شدن، با آنتن خارجی، پورت های LAN و WAN فراوان، Wi-Fi قدرتمندتر با برد موثرتر نیز از تعداد زیادی کاربر پشتیبانی می کند.

مودم های رومیزی 4G برای استفاده در خانه یا محل کار برای مشاغل مناسب هستند. کاربران خانگی عموماً به سراغ این مودم ها نمی روند زیرا به همه این ویژگی ها و قابلیت ها نیاز ندارند و ترجیح می دهند یک مودم کوچک قابل حمل داشته باشند. مودم های رومیزی امکان نصب دستگاه های دیگر با کابل شبکه به اینترنت را می دهند و می توانند آنتن های خارجی را جایگزین و ارتقا دهند.

بهترین مارک مودم

مارک های معرفی شده در این بخش از لحاظ قیمت و کیفیت و سطح بالایی از ایده آل قرار دارند، به طور کلی معیار هلورین برای انتخاب نام تجاری یا محصول قیمت مناسب، کیفیت ساخت و رضایت خریداران از محصول یا نام تجاری است.

  • تی پی لینک – این نام تجاری یکی از بهترین و جدیدترین مارک های مودم است.مطمئنا اولین گزینه نسبی ما این است که مودم با نام تجاری تی پی لینک را خریداری کنید زیرا کیفیت و قیمت بسیار خوبی دارد.
  • دی لینک – می تواند یکی از رقبای های بی همتای تی پی لینک باشد. مودم های این برند نیز بسیار با کیفیت هستند.
  • ایسوس – شاید با شنیدن نام ایسوس به فکر لپ تاپ، تبلت و یا مادربرد بیافتید، اما این نام تجاری نیز در تولید مودم ها بسیار موفق بوده است.
  • هواوی – نام تجاری هواوی همچنین می تواند یکی از مارک های موجود در این زمینه باشد (اکثر مودم های هواوی بی سیم هستند)
  • یوتل – این نام تجاری کاملا ایرانی است. محصولات تولید شده توسط این نام تجاری ارزان هستند و کیفیت قابل قبول دارند.
  • سیسکو – سیسکو یک نام تجاری فعال و موفق در زمینه منابع شبکه و ارتباطات مخابراتی است. این نام تجاری به طور کامل آمریکایی است و قطعا می تواند یکی از مارک های انتخابی شما باشد.
  • زایکس – این شرکت در سال 1989 در تایوان تاسیس شد و می تواند یکی از متقاضیان در زمینه شبکه های اینترنت باشد.
  • تندا – تندا یک شرکت چینی است که در زمینه شبکه و مخابرات بسیار فعال است. محصولات این نام تجاری دارای کیفیت و قیمت خوبی است.

مارک های زیادی وجود دارد که در تولید منابع شبکه و ارتباطات مخابراتی مشغول به کار هستند، اما ما این مارک های برتر و با کیفیت را در نظر می گیریم،بنابراین پیشنهاد می شود که نام این مارک ها را به یاد داشته باشید.

برند مودم یوتل

در میان تولیدکنندگان مطرح مودم، یکی از معروف ترین برندهای داخلی، برند مودم یوتل است.

به طور کلی مودم های یوتل در 4 دسته GPON، ADSL، VDSL، LTE قرار می گیرند. شرکت یوتل با ساخت بیش از 500 هزار مودم یکی از موفق ترین کارخانه ها در زمینه تولید و ساخت مودم می باشد. یوتل تنها برند ایرانی تولید کننده مودم و روتر بی سیم ایرانی است. این برند ایرانی توانسته در کنار رقبای خارجی خود محصولاتی با کیفیت مانند مودم های باکیفیت و پرسرعت تولید کند.

در آخر: در این صفحه سعی کردیم تا شما را با انواع مودم آشنا کنیم تا در زمان خرید انتخاب بهتری داشته باشید.

موج گستران رادیس نماینده فروش برترین برندهای مودم و دوربین مداربسته می باشد، جهت بررسی، مقایسه و خرید محصول از سایت بازدید نمایید.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *