پس از کمی تاخیر، پاناسونیک بالاخره دوربین 25.2 مگاپیکسلی GH6 را معرفی کرد که بالاترین وضوح دوربین بدون آینه Micro Four Thirds تا به امروز است. می توان آن را به عنوان یک نسخه مینی از دوربین Netflix S1H خود در نظر گرفت، زیرا دارای ویژگی های ویدیویی حرفه ای مانند ویدیوی 5.7K ProRes V-Log، نمایشگر چرخشی چرخان و ضبط CFexpress است.

با این حال، همچنان مانند اکثر دوربین های مدرن، به جای فوکوس خودکار تشخیص فاز، با تشخیص کنتراست گیر کرده است. ابتدا اجازه دهید در مورد جالب ترین تغییرات صحبت کنیم. همانطور که اشاره شد، GH6 دارای یک سنسور 25.2 مگاپیکسلی با قابلیت بازخوانی سریع است، اگرچه مانند رقیب Micro Four Thirds خود، OM-1 نیست. بدیهی است که وضوح تصویر بسیار مورد نیاز را افزایش می دهد، اگرچه عملکرد عکس پشت سر هم در واقع یک لمس کمتر از GH5 II است (8 فریم در ثانیه با فوکوس خودکار پیوسته در مقایسه با 9 فریم در ثانیه).

GH6 همچنان از سیستم فوکوس خودکار تشخیص کنتراست (چیزی که “عمق از فوکوس زدایی” یا DFD می نامد) به جای تشخیص فاز مانند تقریباً همه رقبای خود استفاده می کند. همانند GH5 II، این دستگاه همچنین شامل تشخیص هوش مصنوعی صورت/چشم/سر/بدن/حیوان است. در حالی که پاناسونیک تقریباً سیستم DFD خود را کامل کرده، اما هنوز به اندازه سیستم های تشخیص فاز سریع و قابل اعتماد نیست.

به عنوان مثال، هنگام عکاسی از افراد در نور نسبتاً کم، گاهی اوقات فوکوس آنقدر سریع به دست نمی‌آید تا عکس را ثابت کند. در مقایسه با، جدیدترین دوربین های سونی و کانن (A7 IV و EOS R6) حتی در نور کم نیز چنین مشکلی ندارند. از نظر ویدیو، اوضاع مثبت تر است؛ GH6 اکنون می تواند ویدیوهای 5.7K با V-Log حداکثر 30 فریم بر ثانیه به ProRes یا ProRes HQ ضبط کرده یا 5.7K تا 60 فریم بر ثانیه با فرمت 10 بیتی MP4 و کدک H.264/H.265 فیلمبرداری کند.

همچنین می توانید شات های 10 بیتی 4:2:0 4K با حداکثر سرعت 120 فریم بر ثانیه را با استفاده از کدک longGOP بگیرید. همه این حالت‌ها از عرض کامل حسگر با ویدیوی فوق‌نمونه‌شده استفاده می‌کنند، اگرچه تنظیمات 4K 120p مقداری باینینگ پیکسل را معرفی می‌کند. همچنین می‌تواند ProRes RAW را در یک ضبط کننده خارجی Atomos از طریق به‌روزرسانی فریم ور آینده ضبط کند. جالب‌تر اینکه GH6 یکی از اولین دوربین‌های بدون آینه با خروجی HDMI 2.1 است، بنابراین در نهایت به شما امکان می‌دهد تا از طریق به‌روزرسانی آینده، رزولوشن 4K RAW را به صورت خارجی با سرعت 120 فریم بر ثانیه ضبط کنید.

هنگامی که برای اولین بار عرضه می شود، از 4K تا 60 فریم بر ثانیه با ضبط همزمان خارجی و داخلی پشتیبانی می کند. از نظر کیفیت ویدیو، پاناسونیک با استفاده از ProRes و ضبط V-Log نوید 13+ استاپ محدوده دینامیکی را داده است. همچنین ادعا می کند که در تنظیمات ISO بالاتر (ایزو 6400 و بالاتر) نویز کمتری خواهید دید. هم برای ویدیو و هم برای عکس، در نور کم به خوبی GH5s (که کمتر از نصف وضوح دارد) نبود، اما دور از دسترس نبود.

ضبط ویدیوی 5.7K با حداکثر سرعت 30 فریم در ثانیه در ProRes HQ از نرخ داده داخلی 1903 مگابیت بر ثانیه استفاده می کند که بسیار فراتر از قابلیت SD UHS II است. به این ترتیب، GH6 اولین دوربین بدون آینه Micro Four Thirds با اسلات کارت CFexpress نوع B است. این برای ضبط ProRes و بسیاری از کدک های MP4 با نرخ فریم بالا مورد نیاز است.

اشکالی که در حال حاضر وجود دارد این است که تنها یک اسلات CFexpress وجود دارد، بنابراین نمی‌توانید برای رزولوشن‌های ویدیویی خاص یک نسخه پشتیبان تهیه کنید مگر اینکه از یک ضبط کننده خارجی استفاده کنید. با این حال، GH6 از ضبط در یک ضبط کننده SSD خارجی از طریق درگاه USB-C 3.2 پشتیبانی می کند، که همچنین به شما امکان می دهد دوربین را در حین عکسبرداری روشن کنید. GH6 مانند مدل‌های دیگر دارای لرزشگیر درون بدنه ای 5 محوره است، اما اکنون تا 7.5 استاپ کاهش لرزش را با لنزهای پشتیبانی‌شده ارائه می‌کند.

GH6 شبیه GH5 II به نظر می رسد، اما کمی سنگین تر است و بدنه آن از چندین جهت قابل توجه تغییر کرده است. برای شروع بسیار ضخیم‌تر است، تا حدی به لطف یک فن خنک‌کننده فعال که تضمین می‌کند GH6 دچار مشکلات گرمای بیش از حد مانند EOS R5 و R6 کانن نمی‌شود. برای این منظور، پاناسونیک قول ضبط نامحدود در همه حالت‌های ویدیویی، از جمله 5.7K 60p و 4K 120p را داده است.

تغییر عمده دیگر مربوط به دستگیره است که بسیار عمیق تر از GH5 II (یا GH5 و GH5s) است. با آن، استفاده از GH6 بسیار راحت‌تر از دوربین‌های Micro Four Thirds موجود در بازار است. پاناسونیک تعدادی تغییرات دیگر را نیز در چیدمان دکمه و شماره‌گیر اعمال کرده است، به ویژه با افزودن دکمه صوتی اختصاصی که به شما امکان می‌دهد مواردی مانند سطح افزایش و کیفیت را تغییر دهید. همچنین دارای یک دکمه ضبط اضافی در جلوی دوربین است که برای ولاگرها بسیار مفید است.

GH6 اکنون مانند SH1 دارای صفحه‌نمایش چرخشی با همان وضوح 1840K نقطه‌ای مانند GH5 II است. این باعث می شود دوربین ضخیم تر شود، اما برای زاویه کم و سایر انواع عکسبرداری کاربردی تر است و در صورت استفاده از ضبط کننده خارجی، گزینه شیب از مسدود شدن صفحه توسط کابل ها جلوگیری می کند. همچنین روشن‌ترین نمایشگر پاناسونیک است و حتی در نور خورشید نیز بسیار قابل مشاهده است. متأسفانه منظره یاب الکترونیکی OLED 3.68 میلیون نقطه ای (EVF) نسبت به سری GH5 تغییری نکرده است. در حالی که درست است که GH6 بیشتر یک دوربین فیلمبرداری است تا یک دوربین عکاسی، بسیاری از عکاسان ترجیح می دهند از EVF در نور شدید خورشید استفاده کنند، بنابراین یک تصویر واضح تر می تواند خوب باشد.

همچنین باتری BLK-22 بدون تغییر است که عکس‌های کمتری نسبت به GH5 II (380 در مقایسه با 410) و زمان عکاسی کمی کمتر ارائه می‌کند – احتمالاً به دلیل فن و وضوح بیشتر. این دوربین بدون آینه در ماه مارس با قیمت 2200 دلار (فقط بدنه) به فروش می رسد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *