موزیلا می گوید سرانجام آماده است تا پشتیبانی از کدک AV1 را در مرورگر فایرفاکس اضافه کند. در حالی که رقبایی مانند گوگل کروم و مایکروسافت اج مدت‌هاست از کدک ویدیویی AV1 با شتاب سخت‌افزاری پشتیبانی می‌کنند، فایرفاکس این ویژگی را از دست داده است. اما در نهایت، مرورگر بالاخره در حال پیگیری است.

طبق به‌روزرسانی اخیری که در پلتفرم ردیابی اشکالات موزیلا Bugzilla مشاهده شده است، فایرفاکس به زودی پشتیبانی از کدکAV1 با شتاب سخت‌افزاری را اضافه خواهد کرد. این ویژگی به عنوان بخشی از نسخه 100 فایرفاکس که قرار است در 3 می منتشر شود، وارد خواهد شد. پس چرا پشتیبانی AV1 کار بزرگی است؟ برای کسانی که نمی‌دانند، AV1 یک کدک ویدیویی منبع باز و بدون حق امتیاز است که به طور گسترده به عنوان جایگزینی برای کدک H.264/AVC دیده می‌شود، چیزی که اکثر سرویس‌های استریم در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند.

این کدک راندمان فشرده سازی بهتر (تا 50 درصد) و کیفیت بصری بهبود یافته را نسبت به کدک های VP9 و H.264 و H.265 قبلی خود ارائه می دهد. فشرده سازی کارآمدتر به معنای کاهش مصرف باتری برای دستگاه های قابل حمل مانند تبلت ها و لپ تاپ ها است. علاوه بر این، محتوای کدگذاری شده در AV1 عموماً کیفیت بالاتری را در اندازه فایل کوچکتر نسبت به محتوای کدگذاری شده در H.264 حفظ می کند. به این ترتیب، می تواند تجربه مشاهده در اتصالات اینترنت کند را تا حد زیادی بهبود بخشد.

با این حال، هر کاربر فایرفاکس از پشتیبانی کدک AV1 بهره نمی برد. این به این دلیل است که سیستم شما باید از شتاب سخت افزاری AV1 پشتیبانی کند تا به طور کامل از کدک استفاده کند. مایکروسافت می گوید AV1 در دستگاه های ویندوز 10 و 11 با سیستم مورد نیاز زیر پشتیبانی می شود:

  • پردازنده های نسل یازدهم اینتل به همراه گرافیک یکپارچه Iris Xe Graphics
  • کارت گرافیک های سری NVidia GeForce RTX 30
  • کارت گرافیک های سری AMD Radeon™ RX 6000

پشتیبانی AV1 سرانجام فایرفاکس را با گوگل کروم و مایکروسافت اج برابری می کند. همانطور که در بالا ذکر شد، این ویژگی هنوز در فایرفاکس فعال نشده و در نسخه آینده (نسخه 100) پیاده سازی خواهد شد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *