آموزشنرم افزار و اینترنت

وای فای اکستندر در برابر آداپتور پاورلاین: کدام برای سیگنال ضعیف بیسیم بهتر است؟

سیگنال ضعیف وای فای چیزی است که دیر یا زود همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد. متأسفانه، تشخیص علت دقیق ممکن است سخت باشد، و راه‌حل‌های ممکن زیادی وجود دارد – اما اگر هیچ‌کدام از آنها کارساز نبود، چه باید کرد؟ دو گزینه اصلی برای تقویت سیگنال Wi-Fi شما وجود دارد. با این حال، آنها برابر نیستند، و همیشه یکی بهتر از دیگری نیست. بیایید به وای فای اکستندر و آداپتورهای پاورلاین نگاهی بیندازیم و ببینیم کدام انتخاب مناسب برای شماست.

آنچه در مورد وای فای اکستندر باید بدانید

وای فای اکستندر یک دستگاه بیسیم کوچک است که سیگنال روتر شما را دریافت کرده و مجدداً پخش می کند. با قرار دادن اکستندر در محل مناسب خانه خود، می توانید پوشش Wi-Fi را در جایی که قبلا نقاط مرده وجود داشت به دست آورید یا حتی آن را به حیاط خلوت خود بیاورید. نیازی به گفتن نیست که این یک راه ارزان و راحت برای افزایش پوشش وای فای در هر گوشه از خانه شما است و دلایل مختلفی برای دوست داشتن آنها وجود دارد.

وای فای اکستندر در دو سبک ارائه می شوند: به صورت آداپتور شاخه ای دیواری و واحدهای دسکتاپی کوچک. فرآیند راه اندازی معمولاً شامل کمی بیشتر از وارد کردن رمز عبور معمولی Wi-Fi برای اتصال دستگاه به شبکه شما می شود. سپس، مانند خود روتر، بهترین موقعیت برای ایجاد بهترین تعادل بین پوشش و سرعت است. این ممکن است در واقع کمی نزدیکتر از آنچه شما انتظار دارید به روتر باشد.

توجه داشته باشید که اکستندر فقط می تواند سیگنال را تا کیفیت سیگنالی که دریافت می کند دوباره پخش کند. اگر اکستندر را درست در لبه برد روتر خود قرار دهید، جایی که سیگنال ضعیف و ناپایدار دریافت می کند، فقط می تواند همان سیگنال ضعیف و ناپایدار را دوباره پخش کند.

محل قرار دادن یک وای فای اکستندر

اکثر سازندگان توصیه می کنند که اکستندر را در وسط مسیر بین روتر و ناحیه ای که می خواهید پوشش داده، قرار دهید. در حالت ایده‌آل، خط دید هر دو ناحیه را داشته باشد یا حداقل هیچ مانعی توسط موانع فیزیکی سنگین (به عنوان مثال، دیوارهای ضخیم) در هر دو جهت نداشته باشد. چنین موانعی می تواند قدرت سیگنال بی سیم را کاهش دهد.

وای فای اکستندرها بی نقص نیستند. بدون توجه به نوع وای فای اکستندر یا مدلی که استفاده می کنید، مقداری سیگنال را از دست خواهید داد. این فقط یک واقعیت اجتناب ناپذیر از تکنولوژی است. همه وای فای اکستندرها پهنای باند موجود خود را بین دریافت سیگنال وای فای (یعنی ارتباط با روتر وای فای شما) و پخش به دستگاه های دیگر تقسیم می کنند.

می‌توانید از دست دادن سیگنال وای فای اکستندر را با اطمینان از خرید یک وای فای اکستندر دو بانده به جای یک مدل قدیمی‌تر تک باند، به حداقل برسانید. وای فای اکستندر دو بانده سیگنال 2.4 گیگاهرتز (که برد بزرگتر اما سرعت اتصال کمتری دارد) و سیگنال 5 گیگاهرتز (که برد کمتر اما سرعت اتصال بالاتری دارد) را تقویت می کند.

تقویت هر دو به این معنی است که تمام دستگاه های متصل به وای فای شما شانس بیشتری برای دریافت اتصال وای فای مناسب دارند. علاوه بر این، برخی از وای فای اکستندرها به شما این امکان را می دهند که یک باند را برای ارتباط با روتر و باند دیگر را برای ارتباط با دستگاه های خود اختصاص دهید. به عنوان مثال، فناوری BoostBand Amped Wireless:

از کانال 5 گیگاهرتز بین Range Extender و Router استفاده می کند. اگر اتصال 5 گیگاهرتز در دسترس نباشد یا خیلی ضعیف باشد، از اتصال 2.4 گیگاهرتز با روتر استفاده می کند. با فعال بودن BoostBand، هر دو دستگاه 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز همچنان می توانند به Range Extender متصل شوند، اما ترافیک بین اکستندر و روتر تنها از یک باند استفاده می کند.

در حالی که هیچ محدودیتی برای ترکیب و تطبیق برندها وجود ندارد، یک اکستندر وای فای باید حداقل به اندازه روتری که به آن متصل است سریع باشد. در صورت لزوم، می توانید از یک اکستندر 802.11ac با روتر قدیمی 802.11n با حداکثر سرعت استفاده کنید زیرا استانداردهای وای فای سازگار با قبل هستند. شما نمی توانید آن را برعکس انجام دهید. اگر از یک اکستندر با رتبه N به همراه روتر دارای رتبه AC یا AX استفاده کنید، عملکرد بسیار خوبی خواهید داشت.

شبکه های مش حتی بهتر هستند

وای فای اکستندر یک راه ساده و موثر برای افزایش برد وای فای شماست، اما ممکن است کندتر از اتصال مستقیم دستگاه به روتر شما باشد. و هنوز ممکن است با نقاط مرده روبرو شوید. یک سیستم جدیدتر مبتنی بر شبکه وای فای مش ممکن است در آینده جایگزین نیاز به اکستندرها شود. سیستم‌های وای فای مش دارای یک دستگاه متصل به مودم شما و چندین دستگاه اضافی هستند که در اطراف خانه شما نقطه‌گذاری شده‌اند تا پوشش بیسیم کاملی را ارائه دهند. برخلاف اکستندرها، که یک شبکه مجزا با SSID خاص خود (یعنی نام شبکه) ایجاد می‌کنند، وای فای مش، یک شبکه یکپارچه ایجاد می‌کند.

آنها همچنین می توانند سریعتر و کارآمدتر باشند. هر واحد دارای دو رادیو است (یکی برای دریافت داده و دیگری برای انتقال داده)، و داده ها را می توان به صورت پویا در اطراف همه واحدهای شبکه به جای حرکت در جهت خطی مانند یک شبکه سنتی تغییر مسیر داد.

آنچه درباره آداپتورهای پاورلاین باید بدانید

یک شبکه آداپتور پاورلاین به شما کمک می کند با انتقال داده ها از طریق کابل برق در خانه خود بر عملکرد ضعیف وای فای غلبه کنید. این دستگاه با استفاده از یک سری آداپتورهای پاورلاین کار می‌کند که دستگاه‌های کوچکی به اندازه دوشاخه دیواری با پورت‌های اترنت (و در بسیاری از موارد عملکرد Wi-Fi) هستند. به عبارت دیگر، آداپتورهای پاورلاین، پریزهای برق معمولی شما را به اتصالات اترنت تبدیل می کنند.

برای راه‌اندازی آن، یک آداپتور را به روتر خود وصل کرده و آن را به یک پریز برق نزدیک وصل می‌کنید. سپس آداپتور دیگری را به یک پریز برق در اتاق دیگر وصل می‌کنید، بعد دستگاهی (مانند رایانه خود) را به آداپتور وصل می‌کنید. آداپتورهای پاورلاین بهتر از وای فای اکستندرها هستند زیرا نیازی نیست نگران قرارگیری آنها در محدوده مسیریاب خود باشید و لازم نیست نگران مناطق مرده بی سیم باشید.

اما این بدان معنا نیست که شما چیزی برای نگرانی ندارید. برای بهترین نتایج، باید آداپتورهای پاورلاین خود را روی همان مدار برق قرار دهید. در حالی که سیگنال هایی که آنها ارسال می کنند می توانند بین مدارها عبور کنند، هر بار که انجام می دهند قدرت کاهش می یابد. باید سعی کنید فاصله را تا حد امکان کوتاه نگه دارید. سیگنال، و در نتیجه سرعت انتقال، هر چه جلوتر می رود ضعیف تر می شود. معمولاً فاصله توصیه شده بیشتر از 200 متر نیست، از جمله تمام سیم‌کشی‌های اضافی که ممکن است زیر طبقات شما پنهان شوند. این فقط فاصله مستقیم بین اتاق ها نیست.

عامل بزرگی که می تواند عملکرد شبکه برق را تحت تاثیر قرار دهد نویز است. نویز الکتریکی اجتناب ناپذیر است و با وصل کردن آداپتور به یک کابل داخلی یا نزدیک یک وسیله الکتریکی بزرگ دیگر تشدید می شود. در نهایت، هرگز از آداپتورهای پاورلاین با محافظ های برق، نوارهای برق، سیم های اتصال یا منابع تغذیه بدون وقفه استفاده نکنید. آنها تمایل دارند فرکانس های خاصی را فیلتر کنند، که به معنای کاهش سرعت انتقال داده (در بهترین حالت) یا عدم انتقال داده (در بدترین حالت) است.

آداپتور پاورلاین در مقابل اکستندر وای فای: کدام یک مناسب است؟

هم اکستندرهای وای فای و هم شبکه های پاورلاین راه های مناسبی برای کار کردن با سیگنال های ضعیف وای فای هستند. آنها مطمئنا راحت تر از قرار دادن کابل اترنت طولانی در اطراف خانه شما از اتاقی به اتاق دیگر هستند. آداپتور پاورلاین احتمالاً برای بسیاری از کاربران بهترین گزینه است. آنها ممکن است فنی تر به نظر برسند، اما واقعا اینطور نیستند. برای اکثر افراد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را وصل کنید. راه اندازی احتمالا کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

خطوط برق چندین مزیت دارد. آنها برد بیشتری را ارائه می دهند، و شما باید بتوانید دسترسی شبکه خود را به هر اتاق در خانه خود بدون دردسر زیاد گسترش دهید. همچنین می‌توانید آداپتورهای پاورلاین با قابلیت Wi-Fi را دریافت کنید، که عملکرد آداپتورهای پاورلاین را با کاربردی بودن یک اکستندر وای فای ترکیب می‌کنند. به عنوان مثال، اگر می خواهید به یک کنسول بازی اتصال سیمی داشته باشید، استفاده از آنها با کابل های اترنت نیز آسان تر است.

اکستندر وای فای نیز یک گزینه سریع و آسان هستند. با این حال، برای به دست آوردن یک مدل دو باند مناسب، باید مقداری هزینه اضافی خرج کنید. خرید یک واحد ارزان قیمت و تک باند اتلاف وقت و هزینه است. و در هر صورت، اکستندرها به طور کامل راه حلی برای نقاط مرده در خانه شما ارائه نمی دهند. آنها می توانند Wi-Fi را به اتاق هایی خارج از محدوده روتر شما اعمال کنند، اما موانع سنگین مانند دیوارهای ضخیم یا حتی یک کمد بزرگ همچنان سرعت در دسترس شما را کاهش می دهد. علاوه بر این، شما باید چندین اکستندر وای فای را زنجیره بزنید تا پوشش کامل داشته باشید و هر رله سیگنال را از دست بدهید.

4 راه حل بیشتر برای سرعت ضعیف وای فای

قبل از خرید یک آداپتور پاورلاین یا اکستندر وای فای، باید مطمئن شوید که از پیکربندی وای فای موجود خود بیشترین بهره را می برید.

  1. روتر خود را ارتقا دهید: اگر روتر شما بیش از چند سال عمر کرده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که از ارتقای آن بهره مند شوید. روترهایی که از آخرین پروتکل 802.11ac پشتیبانی می کنند، سه برابر سریعتر از روترهای قدیمی 802.11n هستند. قابلیت استفاده از باند 5 گیگاهرتز به شما اتصالات سریعتر و پایدارتری می دهد. آخرین استاندارد Wi-Fi 6E باند جدید وای فای 6 گیگاهرتزی را معرفی می کند که ظرفیت بیشتری از همیشه ارائه می دهد.
  2. فریمور را به روز کنید: بررسی کنید که آیا بروزرسانی فریمور برای روتر شما موجود است یا خیر. اینها می توانند بهبود عملکرد، از جمله اتصال قوی تر و مطمئن تر را ارائه دهند. نصب به روز رسانی سیستم عامل روتر ساده تر از چیزی است که فکر می کنید!
  3. تنظیمات را دستکاری کنید: تنظیمات روتر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از آن با بیشترین سرعت استفاده می کنید. همچنین، برای کاهش تداخل سایر شبکه‌های Wi-Fi مجاور، به تنظیمات کانال نگاه کنید. تغییر کانال Wi-Fi می تواند سرعت شما را افزایش دهد.
  4. موقعیت را بررسی کنید: حرکت یک روتر فقط چند فوت در هر جهت می تواند تأثیر زیادی بر قدرت سیگنال آن داشته باشد. همچنین، در نظر بگیرید که آیا موانع متراکمی در نزدیکی لپ‌تاپ، کنسول بازی یا دستگاه دیگری وجود دارد که می‌تواند سرعت آن را کاهش دهد.

وقتی نوبت به آن می رسد، راه حل واضح یک آداپتور پاورلاین با قابلیت Wi-Fi است. آنها عملکرد بهتری نسبت به اکستندر وای فای معمولی ارائه می دهند، و شما می توانید در صورت تمایل از اتصال اترنت سیمی استفاده کنید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا