آموزشسخت افزار

چرا کارت های گرافیک هر نسل بزرگتر می شوند؟

یک مشکل رو به رشد در کامپیوترهای گیمینگ وجود دارد که هیچ کس درباره آن صحبت نمی کند. در حالی که دیدن قدرتمندتر شدن پردازنده‌های گرافیکی در هر نسل و جهش عملکرد غول‌پیکر از نسلی به نسل دیگر بسیار خوب است، اما به قیمت اندازه کارت گرافیک تمام می‌شود.

این روزها، کارت‌های گرافیکی کاملاً عظیم هستند، برخی از آنها مانند RTX 3090، حتی با طراحی‌های سه اسلات عرضه می‌شوند، و این امر برای سازندگان کامپیوتر بالقوه اجباری است که بررسی کنند آیا کیسی که می‌خرند دارای مجوز کافی برای آن است یا خیر. اما چه چیزی باعث این رشد می شود؟ و مهمتر از آن، آیا آنها در نسل های آینده بزرگتر می شوند؟

چرا پردازنده‌های گرافیکی در وهله اول باید بزرگ باشند؟

باید در نظر داشته باشیم که یک کارت گرافیک بخش های زیادی دارد. این فقط سیلیکون نیست – اگر فقط سیلیکون بود، همه چیز بسیار ساده تر می شد. وقتی پوشش کارت گرافیک را بردارید و PCB زیرین آن را آشکار کنید، متوجه خواهید شد که تقریباً صاف است. نیاز به چنین پوشش بزرگی در واقع دو برابر است. از یک طرف، برای حفظ حرارت یک GPU، به یک هیت سینک بزرگ نیاز دارید که بتواند گرما را از قالب GPU خارج کرده و از کارت خارج کند. این فن های بزرگ به تنهایی کار سخت خود را انجام نمی دهند – برای انجام یک کار خنک کننده مناسب باید به یک هیت سینک به همان اندازه کمک شود.

همانطور که از زنجیره عملکرد بالا می روید، متوجه خواهید شد که پیدا کردن طرح های جمع و جور به مراتب سخت تر می شود. دلیلش این است که کارت‌های قوی‌تر، الکتریسیته بیشتری را جذب می‌کنند و در نتیجه، گرمای بیشتری را جذب می‌کنند – که به معنای نیاز به فضای هیت سینک بیشتر است. از سوی دیگر، اهداف زیبایی شناختی را نیز دنبال می کند. بخش بزرگی از چیزی که به پیچیدگی کارت گرافیک اضافه می کند این است که سازندگانی مانند ایسوس، گیگابایت یا MSI دوست دارند طعم و مزه را به گرافیک خود اضافه کنند.

آنها چیزهایی مانند چراغ های RGB و سایر تزئینات را در بهترین پیشنهادات خود دارند. این روزها اکثر کیس های کامپیوتر دارای یک پنجره اکریلیک یا شیشه ای برای نشان دادن داخل هستند، بنابراین می توانید کامپیوتر خود را از بیرون و داخل زیبا جلوه دهید.

پس چرا کارت گرافیک ها بزرگتر می شوند؟

به یاد داشته باشید که چگونه به این موضوع اشاره کردیم که هرچه یک کارت گرافیک رده بالاتری داشته باشد، یافتن نسخه های فشرده آن سخت تر است زیرا آنها گرمای بیشتری را تولید می کنند؟ خب، اساساً همین است – کارت‌های رده بالاتر به قدرت بیشتری نیاز دارند، و هر نسل، ما متوجه می‌شویم که پردازنده‌های گرافیکی جدید حتی نسبت به پیشینیان مستقیم خود به قدرت بیشتری نیاز دارند.

برای مثال RTX 3080 Ti را در نظر بگیرید. توان مصرفی کارت 350 وات است. در مقابل، سلف آن، RTX 2080 Ti، 250 وات قابل قبول تری دارد. توان مصرفی غیر Ti مدل 3080 برابر با 320 است، در حالی که 2080 فقط به 215 وات نیاز دارد. در عصر تورینگ RTX 2090 وجود نداشت، اما RTX 3090 Ti دارای 450 وات انرژی است. کارت انویدیا Titan RTX، قدرتمندترین کارت غیر کوادرو تورینگ، 280 وات رتبه بندی شده است.

معمولاً به مردم توصیه می‌شود هنگام خرید Ti 3090 یک منبع تغذیه 1000 واتی بخرند، که بسیار ساده است، به خصوص با توجه به اینکه یک منبع تغذیه با کیفیت بالای بیش از 1000 وات چقدر گران است. برای کارت های دیگر، شما با ظرفیت 850 وات یا 750 وات خوب هستید (آنها مقرون به صرفه تر هستند، اما همچنان PSU هایی قدرتمند و پرقدرت هستند). وات عظیم این کارت های آمپر در نهایت به گرما تبدیل می شود. به همین دلیل است که ما شاهد ورود کارت‌های گرافیکی در اندازه‌های سه اسلات هستیم. برای ادامه به یک هیت سینک غول پیکر و فن های باکیفیت نیاز دارد.

آیا کارت‌های گرافیک در آینده بزرگ‌تر خواهند شد؟

اکثر شایعات می گویند که خط تولید RTX 4000 که در اواخر سال 2022 عرضه می شود، افزایش دیگری در مصرف برق خواهد داشت. البته این نیاز به خنک‌سازی بیشتر دارد که سازنده کارت گرافیک آن را در قالب کارت‌های گرافیکی بزرگ‌تر به مشتریان منتقل می‌کند.

بر اساس شایعات گردآوری شده توسط Hardware Times، پردازنده گرافیکی AD102 که بر اساس معماری Lovelace ساخته شده و شایعه شده که مغز را برای RTX 4080 و 4090 فراهم می کند، دارای محدودیت توان 800 وات خواهد بود. AD103، بخش احتمالی GPU برای RTX 4070، ممکن است تا 450 وات جرعه جرعه مصرف کند. محدودیت‌های توان لزوماً نشان‌دهنده قطعی مصرف برق واقعی نیستند، اما این حجم بالای انرژی نشان می‌دهد که انویدیا ممکن است در حال برنامه‌ریزی برای افزایش مجدد مصرف انرژی باشد.

اگر قصد دارید یک پردازنده گرافیکی RTX 4000 برای خود تهیه کنید، انتظار داشته باشید که هم یک کیس کامپیوتر بزرگ و هم یک PSU قوی بگیرید. اگر یک RTX 4090 می‌گیرید، تعجب نکنید اگر نیاز دارید یک منبع تغذیه 1000 وات یا حتی 1200 وات تهیه کنید. با این حال، برای پردازنده‌های گرافیکی پایین‌تر، شما باید با 850 وات یا 750 وات مشکلی نداشته باشید.

برای داشتن یک کارت گرافیک کوچکتر چه کاری می توان انجام داد؟

راه‌هایی برای کوچک‌تر شدن، حتی در پردازنده‌های گرافیکی سطح بالا مانند RTX 3090 وجود دارد، اگر مشکلی ندارید که با خنک‌کننده‌ آب آشفته شوید. اگر قصد دارید یک حلقه خنک کننده آب نصب کنید و پردازنده گرافیکی خود را روی آن قرار دهید، متوجه خواهید شد که بلوک های آبی مانند EK ضخامت و اندازه کلی را تا حدی کاهش می دهند. بسته به آنچه که استفاده می کنید، ممکن است حتی بتوانید آن را به یک GPU تک اسلات تبدیل کنید.

اگر تمایلی به جدا کردن GPU و نصب یک بلوک آب روی آن ندارید، می توانید گزینه های AIO را نیز پیدا کنید. شرکت هایی مانند ایسوس، به عنوان مثال، یک GPU با یک بلوک آب متصل به رادیاتور و یک پمپ، مشابه خنک کننده های AIO برای پردازنده ها، به شما می فروشند. مسلماً، اگر این مسیر را دنبال می‌کنید، باید مطمئن شوید که رایانه شما واقعاً می‌تواند یک رادیاتور را در خود جای دهد (اگر از خنک‌کننده آبی CPU نیز استفاده می‌کنید). این گزینه گران‌تر است، زیرا یک پردازنده گرافیکی AIO می‌تواند 200 یا 300 دلار اضافی در مقایسه با نسخه‌ای از همان GPU که دارای خنک‌کننده هوا است، به شما بازگرداند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا