رپورتاژ آگهی

لپ تاپ گیمینگ بخریم یا کنسول؟

وقتی قصد خرید دستگاهی برای انجام بازی‌های ویدئویی را دارید، با سؤالات زیادی روبه‌رو می‌شوید که مهم‌ترین آن‌ها این است که لپ تاپ گیمینگ بخرم یا کنسول بازی؟ کدام از آن‌ها ارزش بالاتری دارند؟ در ادامه این مطلب قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم و به پرسش‌های پیرامون آن پاسخ بدهیم.

معرفی اجمالی لپ‌تاپ مخصوص گیمینگ و کنسول بازی

کنسول‌ها دستگاه‌هایی قابل ‌حمل‌اند که نه تنها قابلیت اتصال به تلویزیون را دارند، بلکه به طور خاص برای اجرای بازی‌های ویدئویی با مشخصات گرافیکی بالا طراحی‌ شده‌اند. از سوی دیگر، لپ‌تاپ‌های گیمینگ، دارای سخت‌افزار قدرتمندی هستند که می‌توان با آن‌ها گیم‌های پیچیده ویدئویی با گرافیک بالا را به سادگی بازی کرد.

مزایای لپ‌تاپ‌ های گیمینگ

مهم‌ترین مزیت لپ‌ تاپ‌‌ گیمینگ، وزن سبکشان است که حمل‌شان را آسان می‌‎کند. آن‌ها از لحاظ گرافیکی بهتر و قدرتمندتر از کنسول‌ها هستند و نرخ فریم برثانیه (FPS) بالاتری دارند.

اگر بخواهیم از نظر گرافیکی لپتاپ‌های گیمینگ را با کنسول بازی مقایسه کنیم باید بگوییم که نرخ رفرش نمایشگر این لپتاپ‌ها بالاتر است؛ بنابراین به سادگی می‌توان با آن‌ها، بازی‌هایی با کیفیت 1080p و با نرخ نوسازی 240 هرتز و نرخ فریم در ثانیه بالای 100 را بازی کرد؛ این یعنی تجربه یک بازی لذت‌بخش. از سوی دیگر، بیشتر پلیرهای PS5 به سادگی می‌توانند بازی‌هایی باکیفیت 4k با نرخ 120 فریم در ثانیه را اجرا کنند.

مزیت دیگر لپتاپ‌های گیمینگ این است که می‌توان از آن‌ها برای مقاصد دیگری نیز استفاده کرد؛ درحالی‌که با کنسول تنها می‌توان بازی کرد. در کفه دیگر ترازو، مود بازی را داریم که تمامی گیمرها با آن آشنا هستند. مود این امکان را فراهم می‌کند که بسیاری از آیتم‌ها مانند شخصیت‌ها، مراحل، اشیا و غیره را به بازی اضافه کنید. گرچه این کنسول‌ها نیز این قابلیت را دارند، ولی این خطر وجود دارد که کنسول‌تان بریک یا جیلبریک شود. به علاوه، همه مودها را نمی‌توان روی کنسول‌ها پیاده کرد.

معایب لپ‌تاپ‌ های گیمینگ

  • مشخصات سخت‌افزاری گیج‌کننده
  • ظرفیت باتری محدود
  • داغ شدن بیش ‌از حد در برخی موارد

مزایای کنسول بازی

مهم‌ترین مزیت کنسول‌های بازی، قیمت ارزان‎ترشان نسبت به لپ‌تاپ‌های گیمینگ است. به علاوه، در بازی‌های چند نفره، عملکرد کنسول‌ها بهتر است. برای بازی‌های چند نفره، لپ‌تاپ‌های گیمینگ به سخت‌افزار اضافی نیاز دارند و این یعنی هزینه‌ بالاتر. به علاوه، کنسول بازی را می‌توان به نمایشگر بزرگ تلویزیون متصل کرد، به همین دلیل بازی کردن با آن لذت‌بخش‌تر است.

همچنین برخی بازی‌ها با رتبه بالا (مانند Halo، Redfall و بسیاری دیگر) تنها مخصوص کنسول‌ها طراحی شده‌اند و روی یک لپ‌تاپ‌های گیمینگ قابل ‌اجرا نیستند. از طرفی دیگر، راه‌اندازی بازی روی کنسول‌ها ساده است و به تنظیمات خاصی نیاز ندارد؛ ولی برای انجام بازی روی لپ‌تاپ گیمینگ، ابتدا باید بازی را نصب کنید، سپس تنظیمات لپ‌تاپ را متناسب با آن تغییر داد.

دیگر مزیت کنسول‌ها، دوره زمان مفید بیشترشان است، طوری‌که 1 تا 3 بار در دهه به‌روز می‌شوند، این یعنی مهم نیست کدام بازی برای کنسول منتشر می‌شود، شما هم‌چنان می‌توانید بازی کنید. ولی لپ‌تاپ‌های گیمینگ تا سه سال بهترین عملکرد برای اجرای بازی‌های روز را دارند.

معایب کنسول‌های بازی

  • گرافیک ضعیف‌تر کنسول‌های بازی
  • هزینه بالای خرید و دانلود لوح بازی‌ها و افزایش قیمت‌شان به مرور زمان
  • قابلیت جابه‌جایی محدود
  • نیاز به صفحه نمایش خارجی (تلویزیون) برای اجرای بازی

در آخر: مقایسه لپ‌تاپ‌های گیمینگ و کنسول‌های بازی در یک نگاه

ویژگی‌ها لپتاپ گیمینگ کنسول بازی
کارت گرافیک جزئیات بیشتر اجرای روان‌تر
قابلیت جابه‌جایی آسان محدود
کارایی همه‌کاره فقط مخصوص بازی
طول عمر ماکزیمم 5 سال بیش از 5 سال
امکان بازی‌های چندنفره بدون نیاز به اکانت نیازمند اکانت‌های پولی
زمان عرضه بازی با تأخیر بی‌تاخیر
بازی‌های انحصاری کم زیاد
منبع تغذیه برق و باتری برق
قیمت بازی کمتر بیشتر
قیمت گران‌تر از کنسول ارزان‌تر از لپتاپ

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا