نرم افزار و اینترنت

هر آنچه باید در مورد آپدیت ویندوز 11 نسخه 22H2 بدانید

مایکروسافت هم اکنون سخت در حال کار بر روی نسخه اصلی بعدی ویندوز است که به عنوان اولین بروزرسانی ویژگی بزرگ سیستم عامل ویندوز 11 نیز عمل خواهد کرد. این نسخه بعدی که در حال حاضر به عنوان “نسخه 22H2” و با نام رمز “Sun Valley 2” شناخته می شود، قرار است چشم اندازی را که برای اولین بار در سال گذشته با ویندوز 11 معرفی شد، با ادامه ویژگی های جدید، بهبودهای رابط کاربری و موارد دیگر ادامه دهد.

توسعه نسخه 22H2 کمی قبل از نهایی شدن ویندوز 11 آغاز شد و در حال حاضر در حال آزمایش با شرکت کنندگان برنامه ویندوز اینسایدر مایکروسافت است، که شاهد ببلدهای مکرر «توسعه فعال» هستیم که به کانال بتا با ویژگی‌های جدیدی ارائه می‌شوند که انتظار داریم به عنوان بخشی از نسخه 22H2 عرضه شوند. از جمله ویژگی های جدیدی که به زودی مایکروسافت در آپدیت ارائه داده، به شرح زیر خواهد بود:

  • اپ فولدر در منوی استارت
  • منطقه پین شده قابل تغییر اندازه در منوی استارت
  • کشیدن و رها کردن روی تسک بار
  • ادغام Focus Assist با Notification Center
  • ویژگی جدید “spotlight” والپیپر
  • ویژگی جدید Voice Access accessibility
  • ویژگی جدید Live Captions accessibility
  • حرکات و انیمیشن های جدید برای کاربران لمسی
  • نوار طرح‌بندی جدید هنگام جابجایی پنجره‌های برنامه
  • اپلیکیشن Task Manager جدید
  • ویژگی جدید Suggested Actions هنگام کپی کردن تاریخ/اعداد
  • تب ها در فایل اکسپلورر
  • ادغام بهتر OneDrive با File Explorer
  • بهبودهای UI متعدد و بروزرسانی سازگاری

این یک لیست جامع نیست، بلکه خلاصه ای سریع از قابل توجه ترین تغییرات و بهبودهایی است که انتظار می رود به عنوان بخشی از نسخه 22H2 ارائه شود. برای تفکیک عمیق‌تر ویژگی‌های جدید به خواندن ادامه دهید. البته صدها، اگر نگوییم هزاران اصلاح و بهبودهایی وجود دارد که مایکروسافت در نسخه بعدی آماده می کند که ما جزئیات آن را توضیح نداده ایم. در اینجا نگاهی عمیق تر به برخی از ویژگی های جدید ارائه شده با نسخه 22H2 داریم.

Windows Shell

Windows Shell با نسخه 22H2 بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مایکروسافت با بروزرسانی رابط‌های قدیمی با طراحی‌های مدرن‌تر و سازگارتر ویندوز 11 به پاکسازی UI ادامه می‌دهد. به عنوان مثال، نسخه 22H2 طرح‌های مدرنی را برای مواردی مانند رابط‌های حجم و روشنایی معرفی می‌کند که هنگام تنظیم آن کنترل‌ها از طریق دکمه‌های سخت‌افزار فیزیکی ظاهر می‌شوند. Focus Assist (که اکنون مزاحم نشوید نامیده می شود) برای دسترسی آسان به این ویژگی در مرکز اعلان ها ادغام شده است.

در منوی استارت، مایکروسافت چندین ویژگی را که در منوی استارت ویندوز 10 وجود داشت، از جمله توانایی ایجاد پوشه های برنامه و تنظیم اندازه ناحیه برنامه های پین شده، اضافه کرده است. اکنون، کاربران می توانند انتخاب کنند که یک ردیف برنامه پین شده اضافی داشته باشند، یا منطقه برنامه های پین شده را به دو ردیف به نفع یک منطقه “Recommended” بزرگتر کاهش دهند.

نوار وظیفه نیز با بازگشت قابلیت کشیدن و رها کردن به‌روزرسانی شده، به این معنی که می‌توانید فایل‌ها را به آیکون‌های برنامه در نوار وظیفه خود بکشید تا آن فایل را در آن جایگذاری کنید. این یکی از قابلیت‌های Taskbar برای سال‌ها بوده است، اما در اولین نسخه ویندوز 11 وجود نداشت. خوشحال می‌شویم که بالاخره با نسخه 22H2 بازگشته است.

همچنین یک ویژگی جدید به نام “Suggested Actions” وجود دارد که هر زمان که تاریخ یا شماره تلفن را کپی می کنید، منوی کوچکی از گزینه ها را ارائه می دهد. این گزینه‌ها راه‌های سریعی برای ایجاد یک رویداد تقویم یا اضافه کردن شماره تلفن به فهرست مخاطبین شما ارائه می‌دهند. کاربران متوجه یک منوی طرح‌بندی جدید می‌شوند که هر زمان که در پنجره برنامه حرکت می‌کنند، از بالای صفحه پایین می‌آید. این کار علاوه بر منوی کشویی که هنگام نگه داشتن ماوس روی دکمه حداکثر کردن پنجره برنامه ظاهر می شود، راه آسان تری برای شروع قطع شدن ویندوز فراهم می کند.

برای کسانی که از تبلت استفاده می‌کنند، مایکروسافت چندین تغییر مهم جدید را ارائه می‌کند که برای بهبود تجربه کاربری با اولین لمس در ویندوز 11 طراحی شده‌اند. ژست‌های حرکتی جدیدی برای کاربران لمسی وجود دارد که دسترسی آسان به قسمت‌های مشترک Windows Shell را امکان‌پذیر می‌سازد. اکنون کاربران می توانند برای دسترسی به منوی استارت از پایین نمایشگر به سمت بالا بکشند و برای دسترسی به تنظیمات سریع از گوشه سمت راست انگشت خود را بکشند.

سواپ کردن با سه انگشت به پایین وسط صفحه، اپلیکیشن های شما را minimize کرده و با کشیدن سه انگشت به چپ یا راست، بین برنامه‌های در حال اجرا جابجا می‌شود. همه این انیمیشن‌ها نیز روان هستند، به این معنی که هنگام اجرا به انگشت شما می‌چسبند و در نتیجه احساس پاسخ‌گویی بسیار بیشتری می‌کنند.

تنظیمات

مانند هر نسخه جدید ویندوز، مایکروسافت چندین صفحه تنظیمات جدید را با 22H2 به برنامه تنظیمات اضافه کرده است. یک صفحه جدید حساب مایکروسافت در ناحیه حساب‌ها، که نمای کلی اشتراک Microsoft 365 شما را با دسترسی سریع به سایر تنظیمات و خدمات آنلاین ارائه می‌کند. همچنین یک صفحه جدید Family Safety در همان منطقه وجود دارد که برای دسترسی سریع به همه گزینه‌های Family Safety در صورت استفاده از آن سرویس طراحی شده است.

Windows Update اکنون می‌تواند با شبکه برق محلی شما زمان‌بندی شده تا به کاهش انتشار گازهای گ کمک کند. به‌جای نصب بروزرسانی‌ها در صورت وجود، Windows Update سعی می‌کند دانلودها و نصب‌ها را با شبکه برق شما زمان بندی کند تا تا حد امکان از انرژی تجدیدپذیر استفاده کند. سایر تنظیمات جدید شامل توانایی تنظیم تعداد ردیف پین شده یا توصیه شده در استارت، امکان تنظیم تصویر روزانه بینگ به عنوان تصویر زمینه دسکتاپ، گزینه خاموش کردن منوی سرریز System Tray و موارد دیگر است.

اپلیکیشن ها

مایکروسافت تعدادی از اپلیکیشن ها و تجربیات درون باکس را با نسخه 22H2 به روز کرده است. با File Explorer شروع می شود، که اکنون دارای یک رابط تب دار جدید است که در بالای برنامه اجرا می شود. درست مانند یک مرورگر وب، اکنون می‌توانید چندین فهرست فایل اکسپلورر را در زیر یک پنجره باز کنید، که به مرتب نگه داشتن دسکتاپ شما کمک می‌کند.

همچنین یک رابط کاربری ناوبری نوار کناری به‌روزرسانی شده وجود دارد که میانبرهای مختلف را برای قسمت‌های مشترک سیستم فایل، مانند پوشه‌های کاربر یا وان درایو، بهتر گروه‌بندی می‌کند. مایکروسافت همچنین ویژگی nearby share را به‌روزرسانی کرده، که اکنون دستگاه‌های دیگر را علاوه بر دستگاه‌های در محدوده بلوتوث، در یک شبکه خصوصی نشان می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید فایل‌های لوکال را مستقیماً با استفاده از رابط کاربری اشتراک‌گذاری فایل در وان درایو به اشتراک بگذارید.

هنگامی که برنامه را باز می کنید، File Explorer یک بخش جدید “فایل های پین شده” در منطقه دسترسی سریع دارد. کاربران می توانند هر فایلی را به این قسمت پین کنند و آنها را برای دسترسی سریع در آینده به طور دائم ذخیره کنند. اکنون File Explorer دارای یکپارچگی بیشتری با OneDrive است، با یک منوی کشویی جدید که مستقیماً در داخل OneDrive ظاهر می شود و به شما نشان می دهد چقدر فضای ذخیره سازی ابری استفاده می کنید.

Task Manager با یک رابط کاربری جدید به روز شده که آن را با بقیه ویندوز 11 مطابقت می دهد. دارای یک رابط کاربری ناوبری نوار کناری جدید است که وقتی اندازه پنجره را کوچک می کنید به طور خودکار جمع می شود. همچنین یک برنامه Sound Recorder جدید در راه است که دارای گزینه های خروجی جدید، تصویرساز صوتی و رابط کاربری بسیار بهتر است.

دو برنامه جدید به نام های Clipchamp و Family Safety با نسخه 22H2 از پیش بارگذاری شده اند. Family Safety یک برنامه وب است که به شما امکان دسترسی سریع به نمای کلی خانواده از جمله مکان فرزندانتان، فعالیت‌های آتی در تقویم خانوادگی مشترک و سایر ابزارها برای مدیریت خانواده‌تان را می‌دهد. این سرویس برای خانواده‌هایی که از رایانه‌های شخصی ویندوز و ایکس باکس یا دستگاه‌های اندروید با برنامه Microsoft Launcher و Family Safety نصب شده استفاده می‌کنند، عالی است.

منبع
windowscentral
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا