بررسیموبایل و تبلت

بررسی ایسوس ذن فون 9

اندازه جمع و جور، امکانات بزرگ، شعار Zenfone 9 که بر روی جعبه تلفن چاپ شده، اولویت های آن را به طور منظم خلاصه می کند. یکی از جیبی‌پسندترین گوشی‌های رده بالا در بازار، جدیدترین گوشی ایسوس دارای چیپست قدرتمند، دوربین اصلی جدید و افزایش ظرفیت باتری است. متأسفانه، این بار ذن فون 9 فلیپ وجود ندارد و ذن فون 9 کوچک تنها پرچمدار سری ذن فون جدید است. در این مقاله به نقد و بررسی این گوشی پرچمدار جدید ایسوس می پردازیم تا ببینیم آیا ارزش خرید دارد یا خیر. پس در ادامه با همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 146.5 در 68.1 در 9.1 میلیمتر، 169 گرم، فریم آلومینیوم، گواهی IP68، پشت پلاستیک، پنل جلو گوریلا گلس ویکتوس
  • صفحه نمایش: 5.9 اینچ، Super AMOLED، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز، تراکم 446ppi
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1، گرافیک Adreno 730
  • حافظه: 8/16 گیگابایت رم LPDDR5 و 128/256 گیگابایت فضای ذخیره سازی UFS 3.1
  • نرم افزار: اندروید 12، ZenUI
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل f/1.8 با لرزشیگر گیمبال، اولتراواید 12 مگاپیکسلی f/2.2 با میدان دید 113 درجه
  • دوربین جلویی: 12 مگاپیکسل f/2.5، دوال پیکسل PDAF
  • باتری: 4300 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع، USB Power Delivery 3.0
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت (کنار گوشی)، NFC، جک 3.5 میلیمتری، اسپیکرهای استریو

ذن فون 9 در یک جعبه مقوایی بازیافتی خاکستری مات بوده که یک عدد 9 بزرگ روی درب آن چاپ شده است. در داخل، یک شارژر 30 واتی و یک کابل USB-C برای همراهی آن دارید. همچنین یک قاب محکم پلاستیکی سخت وجود دارد که پشت و بیشتر کناره‌ها را می‌پوشاند و اطراف دوربین‌ها را بالا می‌برد تا از تماس شیشه با سطوح اطمینان حاصل کند.

طراحی و کیفیت ساخت

اندازه ذن فون 9 از دستور خود ایسوس برای ساخت گوشی هوشمندی با عرض کمتر از 70 میلی‌متر و ارتفاع کمتر از 150 میلی‌متر پیروی می‌کند تا برای استفاده با یک دست مناسب باشد، که با ذن فون 8 ناشناس و نسبتاً نادیده گرفته شده آغاز شد. این بار، این شرکت از شکل مربعی و گوشه‌های راست استفاده کرده تا اطمینان حاصل کند که می‌تواند تا حد ممکن پک در داخل گوشی قرار بگیرد، و برای کاهش وزن، از آلومینیوم برای قاب و مواد پلیمری به جای شیشه در پنل پشتی استفاده کرده است.

نتیجه این است که این گوشی، 169 گرم وزن، 68 میلی متر عرض و 146 میلی متر ارتفاع دارد. این باعث می شود عرض آن چند میلی متر کمتر از آیفون 13 و گلکسی اس 22 باشد و تقریباً به همان ارتفاع برسد، اما طراحی دال مانند آن را ضخیم تر از هر دو در 9.1 میلی متر می کند. صفحه نمایش آن کمی کوچکتر از آیفون 13 و اس 22 و 5.9 اینچ است. اگر گوگل پیکسل 5 آخرین گوشی با اندازه ایده آل شما بود، ذن فون 9 ممکن است برای شما مناسب باشد زیرا پهنای کمتری دارد، تنها 2 میلی متر بلندتر است و حدود 15 گرم سنگین تر است.

با این حال، گذاشتن گوشی در جیب و فراموش کردن آن و استفاده از کل سیستم عامل با انگشت شست، در حالی که گوشی را در یک دست گرفته، بسیار راحت است. وزن سبک نیز مفید است، زیرا هنگام استفاده طولانی مدت از ذن فون 9 مطلقاً هیچ خستگی وجود ندارد. با وجود اضلاع صاف، پنل پشتی پلیمری جدید به خوبی در لبه های آن خمیده شده، بنابراین گوشی هرگز در کف دست یا انگشتان شما فرو نمی‌رود.

این ماده غیرمعمول دارای بافتی منحصر به فرد و تقریباً شبیه پارچه است – و برخلاف شیشه یا فلز، اثر انگشت یا لکه را جمع نمی کند. دو دوربین بزرگ در داخل حلقه‌های فلزی قرار گرفته‌اند تا به پشت کمی هویت ببخشند و متن، اعداد و اشکال خاکستری روشن اطراف آنها تا حدی دوست داشتنی است. پشت Zenfone 9 فوق العاده خوب به نظر می رسد.

نکات منفی اندازه کوچک ذن فون 9 چیست؟ وقتی فقط طراحی را در نظر می گیرید واقعاً هیچ چیزی وجود ندارد. راحت است، زیبا است، نسبتاً بادوام خواهد بود و برای استفاده همه مناسب است – صرف نظر از اندازه دست. اما این حکم ما در مورد گوشی به طور کلی نیست و جنبه های منفی یک تلفن کوچک بعداً ظاهر می شود.

صفحه نمایش

صفحه نمایش 5.9 اینچی AMOLED ساخت سامسونگ دارای رزولوشن 2400 در 1080 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز، نرخ نمونه برداری لمسی 240 هرتز و گوریلا گلس ویکتوس روی آن است. پنل AMOLED ساخت سامسونگ موجود در ذن فون می‌تواند تا 120 هرتز تازه سازی شود، اما عملکرد پیشرفته‌تر نرخ تازه‌سازی تطبیقی را ندارد و تنها می‌تواند بین 120، 90 و 60 هرتز جابجا شود.

نمونه برداری لمسی 240 هرتز رتبه بندی شده است. این نمایشگر از HDR10+ نیز پشتیبانی می کند. در صورتی که مستعد مدولاسیون پهنای پالس هستید، DC dimming نیز در لیست ویژگی‌ها قرار دارد، هرچند که تنها با نرخ تازه‌سازی 60 هرتز در دسترس است. متریال پرس ایسوس 800 نیت حداکثر روشنایی را هنگام نمایش تمام صفحه سفید و 1100 نیت حداکثر روشنایی را وعده می دهند، در حالی که الگوی تست استاندارد ما 75 درصد از صفحه را اشغال می کند و 830 نیت تولید می کند.

به اصطلاح در حالت “Outdoor” یا بهتر است بگوییم زمانی که تلفن تحت نور شدید محیط قرار دارد و کلید روشنایی تطبیقی روشن است. با خاموش شدن کلید و به حداکثر رساندن نوار لغزنده، 449 نیت دریافت کردیم. این اعداد کمی بالاتر از مدل سال گذشته و کمابیش مطابق با رقبا هستند. گلکسی اس 22 در زیر نور شدید تقریبا به 1000 نیت می رسد، در حالی که تمام 800 نیت آیفون 13 در حالت روشنایی دستی نیز در دسترس هستند.

در آیتم منوی «Splendid» در تنظیمات (که خیلی شهودی نیست اگر اولین بار است که با ایسوس استفاده می کنید) 4 حالت رنگی از پیش تعیین شده با یک نوار لغزنده دمای اضافی، به علاوه یک حالت «سفارشی» اضافی با نوار لغزنده خود دریافت می کنید. اساساً اشباع را کنترل می کند. همه حالت‌ها به جز حالت استاندارد، گستره وسیعی را پوشش می‌دهند، در حالی که استاندارد برای محتوای sRGB طراحی شده است. استاندارد به ما میانگین dE2000 2.5 را داده است – نه بهترین، اما نه وحشتناک. حالت سینمایی به طور مشابه برای محتوای DCI-P3 دقیق بود (میانگین 2.5 دیگر)، در حالی که حالت بهینه پیش‌فرض و حالت طبیعی رنگارنگ فوق‌العاده دقیق نبودند.

عمر باتری

ذن فون 9 دارای یک باتری 4300 میلی آمپر ساعتی است که 300 میلی آمپر ساعت نسبت به ظرفیت نسل قبلی که شرکت (به حق) بسیار به آن افتخار می کند، افزایش یافته است. افزایش ظرفیت همراه با چیپست جدید و کارآمدتر ما را بر آن داشت تا از این گوشی انتظار استقامت خوبی داشته باشیم و در واقع ارائه شد. در آزمایش ما، ذن فون 9 برای 26 ساعت تماس صوتی، 15 ساعت مرور وب (با فرکانس متغیر 120 هرتز-60 هرتز) و بیش از 17 ساعت پخش ویدیو (با 60 هرتز ثابت) خوب بود. امتیاز کلی استقامت به 108 ساعت رسید – یک نتیجه در کلاس برای یک گوشی جمع و جور رده بالا.

متغیرهای مختلفی وجود دارد که ممکن است این نتایج را به نحوی تحت تأثیر قرار دهند، و یکی از آنها، به ویژه، ما می خواهیم به آن اشاره کنیم – حالت سیستم با عملکرد بالا در تنظیمات باتری. نرخ تازه‌سازی را روی 120 هرتز قفل می‌کند، بنابراین ممکن است نسبت به رفتار سوئیچ خودکار معمولی که در حالت دینامیک مشاهده می‌کنیم، ضرر بیشتری برای باتری داشته باشد.

با این حال، این حالت پیش فرض روی گوشی نیست (Dynamic است)، به علاوه 120-60 هرتز به استفاده در دنیای واقعی نزدیک تر است. علاوه بر نرخ تازه‌سازی، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که چه چیز دیگری در زیر کاپوت تغییر می‌کند. ذن فون 9 همراه با آداپتور 30 واتی است که ایسوس آن را Hyper Charge می‌نامد. آنها دوست دارند به این نکته اشاره کنند که این قدرتمندترین آداپتور در یک تلفن با صفحه نمایش کوچکتر از 6 اینچ است که در دنیایی که به سادگی تعداد زیادی تلفن به این کوچکی وجود ندارد، یک معیار عجیب و غریب است.

این یک واحد سازگار با USB Power Delivery 3.0 با پشتیبانی از PPS است، و در آزمایش ما، توان انتقالی به 28.5 وات به اوج خود رسید، که می‌توان گفت بسیار خوب است. شارژ کردن آن از 0 تا 100 درصد حدود 1:15 ساعت طول کشید، درحالیکه برای 57 درصد شارژ به مدت 30 نیم ساعت نیاز داشت. اینها دقیقاً اعدادی نیستند که بازی را تغییر دهند، اما عملکرد بسیار سریعی دارد و تقریباً به همان اندازه ای است که می توانید از 30 وات USB Power Delivery با باتری با این ظرفیت انتظار داشته باشید.

نرم افزار و رابط کاربری

Zenfone 9 با یک لایه اختصاصی ZenUI در نسخه ای مطابق با نام مدل گوشی ارائه می شود. در زیر، اندروید 12 وجود دارد و ایسوس وعده 2 به‌روزرسانی اصلی سیستم‌عامل، به‌علاوه دو سال دیگر وصله‌های امنیتی را می‌دهد – نه طولانی‌ترین پشتیبانی، اما نه خیلی بد.

ZenUI ایسوس عالی است و یکی از بهترین تجربه‌های نرم‌افزاری غیر پیکسلی است که می‌توانید در گوشی‌های اندرویدی داشته باشید. سریع، تمیز ارائه شده و عمدتاً بدون پرکننده است. بله، برخی از اپلیکیشن های از پیش نصب شده معمول وجود دارد – ماشین حساب، یک برنامه آب و هوا، یک برنامه راهنمایی، و چیزهایی مانند فیس بوک و نتفلیکس – اما هیچ چیز خیلی ناپسند نیست.

از آنجا که مبتنی بر اندروید 12 است، بیشتر عناصر اصلی طراحی گوگل باقی مانده، بنابراین زیبا و مناسب قابل تنظیم است.  این در اصل همان سیستمی است که در ROG Phone 6 دریافت می کنید، فقط بدون گزینه فعال کردن تم Republic of Gamers، که واقعاً مشکلی نیست. بسیار قابل اعتماد بوده، اعلان‌ها را از دست نداده‌ایم، و تمام اپلیکیشن های مورد نیازمان را اجرا کرده است. استفاده روزانه از آن بسیار لذت بخش است.

حسگر اثرانگشت در کلید پاور قرار دارد و به مرور به آن عادت خواهید کرد، زیرا با بدنه همسطح است و پیدا کردن سریع آن برای ما بسیار سخت بود. همچنین کلید هوشمند ایسوس را در خود جای داده که کنترل های حرکتی را برای برخی ویژگی ها اضافه می کند. مانند سنسور قدیمی پیکسل 5 که در پشت نصب شده، یک تند کشیدن به سمت پایین صفحه اعلان را باز می کند، یا می توانید آن را به پخش رسانه یا بازخوانی صفحات وب اختصاص دهید.

بازده و کارایی

در داخل یک پردازنده کوالکام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 (همان پردازنده مورد استفاده در گوشی بازی راگ فون 6)، و 8 یا 16 گیگابایت رم قرار دارد. نسخه اصلی با فضای ذخیره سازی 128 گیگابایتی عرضه می شود، اما می توانید برای مدل 256 گیگابایتی هزینه بیشتری بپردازید. این تراشه نسخه به روز شده تراشه پرچمدار 2022 کوالکام که اکنون به جای سامسونگ توسط TSMC تولید می شود. از جمله پیشرفت‌های کلیدی، راندمان بهتر است که قبلاً این فرصت را داشتیم که در بخش باتری از آن قدردانی کنیم.

در ذن فون 9 ایسوس تلاش زیادی برای دفع گرما انجام داده است. مدل جدید از محلول محفظه بخار و پخش کننده حرارت با صفحات گرافیت مسی و خمیر حرارتی استفاده می کند و طراحی جدید 230 درصد مساحت بیشتری نسبت به ذن فون 8 دارد. همچنین چندین “حالت سیستم” وجود دارد که از تنظیمات باتری قابل دسترسی است. جالب‌ترین حالت از منظر عملکرد، حالت Dynamic پیش‌فرض (زیرا حالت پیش‌فرض است) و حالت High performance (به دلایل واضح) است.

ما هر دو را آزمایش کردیم و در واقع نتایج بسیار متفاوتی گرفتیم، با حالت Dynamic  معمولاً نمرات کمتری از میانگین اسنپدراگون 8 نسل 1 (غیر پلاس) به دست می‌آورد، در حالی که در عملکرد بالا، این اعداد جزو بالاترین‌های ثبت شده بودند. تفاوت قابل توجهی در عملکرد پایدار بین دو حالت نیز وجود داشت، به ویژه زمانی که صحبت از نتایج CPU می شد.

در تست CPU Throttling، زمانی که در حالت عملکرد بالا بود، ذن فون در حدود 15 دقیقه بار ثابت به کمتر از 80 درصد کاهش یافت و به نظر می‌رسید که بتواند آن سطح را حفظ کند. با این حال، 50 دقیقه پس از آزمایش، آن را بیشتر کاهش داد، تا حدود 60 درصد از اوج عملکرد، اما چند دقیقه بعد به نقطه 80 بازگشت. این در واقع یک نتیجه قابل احترام برای یک چیپست رده بالا، به ویژه در بدنه کوچکی مانند ذن فون 9 است. رفتار در حالت دینامیک بسیار متفاوت بود، به طوری که گوشی اساساً حدود 5 دقیقه پس از آزمایش تا 60 درصد از عملکرد اوج خود را کاهش داد، جایی که برای باقیمانده 1 ساعت کار باقی ماند.

کیفیت دوربین

ذن فون 9 دارای یک گیمبال 6 محوره است تا دوربین را از رقبا متمایز کند. این دوربین در هنگام گرفتن فیلم یا عکس عمل می کند و برخلاف لرزشگیر اپتیکال (OIS)، کل ماژول دوربین تا سه درجه در هر جهتی حرکت می کند تا حرکت را جبران کند و در نتیجه فیلمبرداری صاف و عکس های واضح و بدون خراب شدن تصویر ایجاد می شود. سپس ایسوس از لرزشگیر تصویر الکترونیکی (EIS) برای سرکوب بیشتر حرکت استفاده می‌کند، به‌علاوه دوربین حتی به‌طور هوشمندانه حرکت را قبل از زمان پیش‌بینی می‌کند.

دو دوربین روی گوشی وجود دارد. دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی سونی IMX766 که دارای گیمبال متصل بوده و دوربین 12 مگاپیکسلی سونی IMX363 با زاویه باز 113 درجه است. هر دو دارای فوکوس خودکار، فیلمبرداری 8K، حالت ماکرو تعبیه شده در دوربین زاویه باز و دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار در داخل یک سوراخ سوراخ در صفحه نمایش هستند. این اولین باری نیست که از گیمبال روی گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود، و ویوو شامل یکی در ایکس 70 پرو پلاس و ایکس 80 پرو می‌شود، و احتمالاً در دن فون 9 جذابیت بیشتری به دوربین در مواجهه با رقبای سنگین می‌دهد.

نمونه های نور روز از دوربین اصلی ذن فون 9 دارای ویژگی های گلوبال عالی هستند. رنگ‌ها بدون اشباع بیش‌ازحد، رنگ‌های پاپ زیادی دارند، در حالی که تعادل وات بالانس به طور مداوم دقیق است. کنتراست بالا و محدوده دینامیکی بسیار خوب است. در سطح پیکسل، ما جزئیات خوبی را می بینیم، در واقع همان چیزی است که از هر دوربین 12 مگاپیکسلی فعلی دریافت می کنید. چیزی که ما چندان مشتاق آن نیستیم، نحوه ارائه جزئیات است – می تواند یک بازتاب بسیار پردازش شده و مصنوعی داشته باشد، به ویژه با بافت های ارگانیک مانند گل ها و شاخ و برگ.

دوربین فوق عریض در نحوه نمایش جزئیات طبیعی‌تر است و با وجود کمی نویز اضافی در سایه، یکی از دوربین‌های اولتراواید بهتر در نور خوب است. از دور، چیزی برای شکایت وجود ندارد – محدوده دینامیکی ثابت است، رنگ ها دوست داشتنی هستند، و قابلیت فوکوس نزدیک به این معنی است که می توانید از سوژه های نزدیک نیز عکس بگیرید.

با چرخش به دوربین اصلی برای زوم 2 برابری، عکس‌های بسیار مناسبی را مشاهده می‌کنیم، به خصوص اگر موضوع عمدتاً خطوط مستقیم باشد. بافت‌های تصادفی‌تر دقیقاً همان جزئیاتی را ندارند که یک دوربین اختصاصی 2x می‌تواند ثبت کند، اما در کل عملکرد بدی در اینجا نیست. انتخاب حالت 50 مگاپیکسلی با وضوح کامل، مزایای HDR را از شما سلب می‌کند، بدون اینکه مزایای جزییات ملموس در دنیای واقعی ارائه شود. ما جزئیات بهبود یافته را در نمودارهای استودیویی خود در فاصله نزدیک و تحت نور کنترل شده مشاهده کردیم، بنابراین این وجود دارد.

تشخیص خودکار حالت شب در ذن فون 9 وجود دارد، یک کلید از پیش فعال در تنظیمات، که در صورت تمایل می توانید آن را غیرفعال کنید. ما برای ایجاد یک خط پایه آن را خاموش کردیم، اما شاید شما نباید این کار را انجام دهید. تصاویری که از این طریق دریافت کردیم، حتی در دوربین اصلی، معمولاً نوردهی کمتری دارند و دامنه دینامیکی بسیار محدودی دارند، مگر اینکه صحنه ای با نور خاص پیدا کنید.

حالت شب به آن می‌پردازد و پیشرفت‌های چشمگیری را در توسعه تونال ایجاد می‌کند. سایه ها را روشن می کند و هایلایت ها را کم رنگ می کند و نوردهی بسیار دوست داشتنی تری ایجاد می کند. این همچنین جزئیات را در هر دو حالت افراطی نشان می دهد که با حالت خاموش شب نمی توانید ببینید. به طور طبیعی افزایش وضوح وجود دارد، که می تواند جزئیات خاصی را پلاستیکی به نظر برساند، اما به طور کلی این نمایش بسیار بهتری از صحنه های کم نور است.

ذن فون 9 می تواند با دوربین اصلی خود تا 8K24 فیلمبرداری کند و هم دوربین اصلی و هم فوق عریض می توانند 4K30 و 4K60 را انجام دهند. از سوی دیگر، دوربین سلفی می تواند با کیفیت 4K30 و 1080p تا 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. طبق معمول، می توانید بین کدک h.264 (کدک مورد استفاده به طور پیش فرض) و h.265 کارآمدتر یکی را انتخاب کنید.

لرزشگیر در همه حالت‌ها در همه دوربین‌ها موجود است و اگر ابزار دیگری برای پشتیبانی از تلفن دارید، می‌توان آن را خاموش کرد. 8K از دوربین اصلی (130 مگابیت بر ثانیه نرخ بیت) چیز خاصی نیست. جزئیات برای گوشی‌های هوشمند 8K تقریباً متوسط است، که در سطح پیکسل بسیار خوب است – Mi 11 Ultra از این نظر بسیار برتر است.

جمع بندی

اگر کوچک و قدرتمند چیزی است که از یک گوشی هوشمند می‌خواهید، ایسوس ذن فون 9 آن را ارائه می‌کند، اما تجربه کامل گوشی پرچم‌دار در بسته‌بندی کوچکی نیست که ممکن است برخی هنوز بخواهند، و دلیل آن فیزیک ناب است. اندازه باتری و پیچیدگی دوربین به دلیل اندازه گوشی محدود شده است. شما به سادگی نمی توانید یک باتری عظیم و شش دوربین را داخل آن قرار دهید.

در نهایت با یک سازش مواجه می شوید. اگر به یک دوربین واقعاً فوق العاده و پر ویژگی اهمیتی نمی دهید، اما می خواهید قدرت آشکاری برای انجام جدیدترین بازی ها و انجام چند کار به دلخواه خود داشته باشید (اما در گوشی‌هایی که اندازه آن دو سوم گلکسی اس 22 اولترا یا پیکسل 6 پرو است) یک گزینه قوی است. با این حال، اگر قصد استفاده کامل از توانایی ذن فون 9 را دارید، ممکن است عمر باتری همیشه بالا نرود. صفحه نمایش، اگرچه جذاب است، اما آنطور که ما می خواهیم روشن نیست.

ایسوس در ساخت گوشی‌های هوشمند هیجان‌انگیز و توانا برای بخش‌های کوچکی از خریداران گوشی بسیار خوب است. راگ فون 6 انتخابی است که برای گیمرهای موبایل توصیه می‌شود، و ذن فون 9 جمع و جور، برای هرکسی که از استفاده یک گوشی فوق‌العاده در اندازه تبلت خسته شده، جذاب خواهد بود.

مزایا 

  • استایل برجسته، امتیاز IP68.
  • عمر باتری پیشرو در کلاس، مجموعه ای از ویژگی های مراقبت از باتری گسترده.
  • جک هدفون، بلندگوهای عالی
  • سریع‌ترین چیپست اندروید موجود در بازار، عملکرد پایدار و پایدار در این میان.
  • فوکوس خودکار روی همه دوربین ها، فوق عریض و سلفی گنجانده شده است.
  • لرزشگیر ویدیو فوق العاده

معایب

  • بدون شارژ بی سیم
  • بدون دوربین تله فوتو
  • حالت دوربین شب کمی کند است.
منبع
gsmarenadigitaltrends
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا