سال‌هاست که لپ‌تاپ‌های هواوی محصولات فوق‌العاده‌ای بوده‌اند، با عملکرد و کیفیت ساخت به اندازه‌ای خوب که آنها را به رقبای جدی مک‌ بوک تبدیل کند. میت بوک 16 اس جدیدترین لپ تاپ پرچمدار هواوی محسوب می‌شود که از آخرین پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل استفاده می‌کند و با طراحی کلی میت بوک 16 همسان است.

اگر با میت بوک 16 هوآوی آشنا نیستید، باید اشاره کرد که این لپ تاپ صفحه نمایش 16 اینچی با نسبت تصویر 3:2 بلندتر داشته که در بدنه ای شیک با وزن کمتر از 2 کیلوگرم قرار گرفته است. هواوی از شاسی، پورت ها و همه چیزهای موجود در میت بوک 16، دوباره برای مدل S آن استفاده کرده، اما به جای پردازنده‌های سری Ryzen 7 سال گذشته AMD، تراشه‌های نسل دوازدهم سری Alder Lake H اینتل به کار گرفته است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا بررسی کوتاهی از این محصول داشته و شما را با مشخصات و قابلیت های آن بیشتر آشنا کنیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 351 در 254.9 در 17.8 میلیمتر، 1.99 کیلوگرم
  • نمایشگر: 16 اینچ، رزولوشن 2520 در 1680 پیکسل، روشنایی 300 نیت، نسبت 3:2، پنل IPS
  • پردازنده: نسل دوازدهم اینتل i9-12900H، i7-12700H و i5-12500H
  • گرافیک: Intel Iris X
  • حافظه رم: 16 گیگابایت
  • فضای ذخیره سازی: 512 گیگابایت، 1 ترابایت PCIe SSD
  • باتری: 84 وات ساعت، آداپتور 90 وات
  • ارتباطات: بلوتوث 5.2، وای فای 6
  • پورت ها: دو USB-A 3.2 Gen 1، دو USB-C (پشتیبانی از تاندربولت 4)، یک HDMI، جک هدفون 3.5 میلیمتری
  • وبکم: 1080p با پشتیبانی از FollowCam
  • سایر ویژگی ها: سنسور اثر انگشت، کیبورد با نور پس زمینه

طراحی و صفحه نمایش

در اکثر اهداف و مقاصد، میت بوک 16S با میت بوک 16 یکسان است و ابعاد آن و همان وزن 1.99 کیلوگرم دارد. صفحه نمایش همان قطر و قاب ها را دارد که در خلاء نازک هستند، اما کمی عریض تر از آنچه برخی از لپ تاپ های 16 اینچی مدرن ارائه می دهند. ما مدل خاکستری فضایی را دریافت کردیم. نکته مثبت این لپ تاپ استفاده از فریم فلزی می باشد.

می توانید لپ تاپ را با یک انگشت باز کنید. همچنین کیبورد مجهز به نور پس زمینه، فاقد شماره گیر (Numpad بوده و یک تاچ پد شیشه در زیر آن حضور دارد.  سطح تاچ پد برای انگشت بسیار دلپذیر است و حرکات چند لمسی به راحتی انجام می شود. کیبورد لپ تاپ به طور کلی خوب است و کلیدها دارای حرکت عالی 1.5 میلی متری و نرم بوده، اما هنگام تایپ نرم نیستند.

همچنین کلیدها با فاصله مناسبی قرار دارند، همانطور که از کیبورد بدون Numpad در یک فریم لپ تاپ 16 اینچی انتظار دارید. دو سطح نور پس زمینه وجود دارد. اسپیکرهای در دو طرف کیبورد دستگاه قرار گرفته اند و صدا بسیار بلندی دارند و بیس خوبی را حفظ می کنند. تکیه‌گاه کف دست در دو طرف تاچ پد به اندازه‌ای بزرگ است که هنگام تایپ کردن، دست‌های شما را در خود جای دهد. خود تاچ پد قابلیت رد کف دست خوبی دارد و مشکلی برای تایپ کردن در این دستگاه نداشتیم.

ما احساسات متفاوتی در مورد نمایشگر داریم. از یک طرف، به لطف وضوح بالا 2520 در 1680 پیکسل و تراکم 189ppi در نتیجه، بسیار واضح است. زوایای دید از این جهت خوب است که نمایشگر با زاویه دید کنتراست خود را از دست نمی دهد. با این حال، پنل براق آن بسیار منعکس کننده است. شما می توانید تقریباً همه چیز را در اطراف خود ببینید که روی شیشه منعکس شده و تأثیر آن در یک زاویه حتی واضح تر است.

هواوی این پنل را 300 نیت تبلیغ می کند. 320 نیت در مرکز نمایشگر و حدود 280 نیت در گوشه‌ها اندازه‌گیری کردیم. یکنواختی کامل نیست، اما بد هم نیست. ما امسال انتظار یک پنل روشن تر را داشتیم، زیرا 300 نیت به خصوص در این قیمت بسیار ناامید کننده است. همچنین، نرخ تازه سازی صفحه نمایش تنها 60 هرتز است، با این حال دوست داشتیم یک پنل 90 هرتزی مانند برخی از لپ‌تاپ‌های دیگر هواوی ببینیم.

با وجود روشنایی کم، صفحه نمایش کنتراست خوبی داشته و رنگ ها به خوبی عمیق و اشباع شده اند. هواوی مدعی است میانگین دلتا E زیر 1 است، اما ما آن را 2.5 اندازه‌گیری کردیم که برای تولید محتوا آماده نیست. صفحه نمایش واحد ما رنگ آبی آشکاری داشت. می توانید پنل را طوری کالیبره کنید تا 100 درصد مطابق با sRGB باشد.

حاشیه‌های صفحه‌نمایش کمی عریض‌تر از مک‌بوک پرو 16 اینچی یا ایسوس است. اما شما متوجه این موضوع نخواهید شد مگر اینکه مستقیماً آنها را با هم مقایسه کنید. هواوی امسال وبکم دستگاه را بهبود بخشیده است. کیفیت وبکم حالا 1080p بوده و از FollowCam پشتیبانی کرده که شما را در مرکز صفحه نگه می دارد، در حالی که در اطراف حرکت می کنید، و همچنین پس زمینه مجازی و حتی یک ویژگی که سعی می کند آن را طوری جلوه دهد که انگار دارید به دوربین نگاه می کنید در حالی که شما نیستید (ما بودیم اگرچه قادر به انجام این کار نیست).

این 1080p است و از FollowCam پشتیبانی می کند، که شما را در مرکز نگه می دارد، و همچنین پس‌زمینه مجازی و حتی ویژگی‌ای که سعی می‌کند طوری جلوه دهد که انگار دارید به دوربین نگاه می‌کنید در حالی که نیستید. دوربین دارای گواهینامه Windows Hello نیست، اما شما یک اثرانگشت خوان در زیر دکمه پاور دریافت می‌کنید که از حافظه پنهان نیز پشتیبانی می‌کند، بنابراین وقتی کامپیوتر را روشن می‌کنید، می توایند با یک فشار دادن وارد سیستم می‌شوید.

میت بوک 16 اس، در مورد پورت ها عملکرد خوب دارد. در سمت چپ فریم، یک جک 3.5 میلی‌متری صدا، یک HDMI 2.0 با اندازه کامل و دو درگاه USB-C (3.2 Gen 1) (هر دو از شارژ و خروجی نمایش پشتیبانی می کنند، اما تنها یکی از آنها تاندربولت 4 با سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه (پایینی با فلش رعد و برق) کار می کند) قرار گرفته است. دو پورت USB-A (3.2 Gen 1) در سمت راست وجود دارد. تنها چیزی که از دست می دهد یک کارت خوان SD است.

بازده، کارایی و عمر باتری

هواوی این بار به سمت سیلیکون اینتل برای این لپ تاپ رفت و شما می توانید بین پردازنده های نسل دوازدهم Intel Core i9-12900H، Intel Core i7-12700H و Intel Core i5-12500H یکی را انتخاب کنید. همه آنها 45 وات هستند، اما همانطور که قبلاً اشاره کردیم، Core i5 دارای 4 هسته عملکرد و 8 هسته کارآمد است، در حالی که Core i7 و Core i9 دارای 6 هسته عملکرد هستند.

ما می گوییم i7-12700H بهترین انتخاب است. این لپ‌تاپ به‌طور محسوسی سریع‌تر از i5 است و در عین حال عملاً مشابه i9 در این نوع لپ‌تاپ است. i9 حدود 300 مگاهرتز سرعت کلاک بالاتری را ارائه می دهد، و این چیزی نیست که در دستگاهی که برای بازی در نظر گرفته نشده، متوجه شوید. در ادامه این رشته، میت بوک 16S فاقد یک گرافیک مجزا است و به گرافیک داخلی Iris Xe اینتل متکی است. برای کارهای اداری و بازی های سطح پایه تا میان رده با تنظیمات پایین تر 1080p کاملاً مناسب است، اما نمی توانید از عناوین سه گانه A در میت بوک 16S لذت ببرید.

Core i7-12700H که در واحد بررسی خود داریم، برای ویرایش عکس (پس از کالیبراسیون صفحه) و حتی یک نقطه از ویرایش ویدیوی 4K بعد از برخی پروکسی ها، به خوبی عمل کرد. انتقال به پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل به عملکرد در بازی‌ها و برنامه‌های سازنده کمک می‌کند، زیرا اینتل در حال حاضر نسبت به AMD برتری دارد. اما این بدون یک گرافیک مجزا برای جفت شدن با پردازنده توانا خوب نیست.

در این مورد، شما واقعاً از مزایای عملکردی لذت نمی برید، در حالی که به طور همزمان یک تراشه کم کارآمد نسبت به سال گذشته دریافت می کنید که به طور بالقوه به عمر باتری آسیب می رساند. میت بوک 16S ادغام با سایر دستگاه های موجود در اکوسیستم هواوی را گسترش داده است – هواوی آن را Super Device می نامد. این لپ تاپ با Huawei PC Manager عرضه می شود که یکی از راه های لذت بردن از Huawei Share است. این نرم افزار تبلت میت پد را برای استفاده به عنوان صفحه نمایش ثانویه همگام سازی می کند – می توانید لپ تاپ را منعکس کنید، صفحه نمایش را گسترش دهید یا حتی فایل ها را از طریق حرکات کشیدن و رها کردن انتقال دهید.

به شکل دیگری نیز کار می کند – می توانید از Huawei M Pencil در میت پد استفاده کنید و به تبلت گرافیکی تبدیل کنید یا از آن برای کار با هر نرم افزاری استفاده کنید، البته با تاخیر جزئی ظاهری که به دلیل اتصال بی سیم ایجاد می شود. Huawei Share با تلفن‌های واجد شرایط نیز کار می‌کند و می‌توان به تماس‌ها پاسخ داد (مخصوصاً در صورت آماده کردن Freebuds مفید است)، صفحه‌های نمایش را به اشتراک گذاشت، یا تصاویر و فایل‌های دیگر را بکشید و رها کرد. همه اینها فقط به طور رسمی از دستگاه های موجود در HarmonyOS 2.0 و نه لزوماً همه آنها پشتیبانی می کند.

حال بیایید نگاهی به عملکرد و راندمان دستگاه بیاندازیم؛حافظه ظرفیت 1 ترابایتی SSD اعداد قابل توجهی را نشان می دهد، اما یک دیسک PCIe 3.0 است و مادربرد میت بوک 16S با توجه به پردازنده نسل دوازدهم اینتل احتمالا از PCIe 4.0 پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید یک SSD PCIe 4.0 را برای عملکرد بیشتر در نظر بگیرید.

در این مرحله، پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل تقریباً توسط هر منتقد معتبر رایانه‌ در هر جایی آزمایش شده‌اند، بنابراین ما یک غواصی بیش از حد عمیق انجام نمی‌دهیم. کافی است بگوییم که Core i7-12700H یکی از بهترین عملکردهای موجود در بازار را دارد. در گیگ بنچ، Core i7-12700H حدود 20 درصد بهتر از Ryzen 5800H میت بوک 16 در تک هسته ای و 54 درصد در چند هسته عمل کرد. دومی برای برنامه هایی مانند فتوشاپ، پریمیر یا DaVinci Resolve بسیار مفید خواهد بود.

از نظر مدیریت حرارتی، بدون توجه به سری پردازنده های مورد استفاده، ما شاهد همان تیونینگ هواوی مانند سایر لپ تاپ های میت بوک بودیم. پردازنده روی کلاک پایه 2.3 گیگاهرتز تنظیم شده، اما به طور معمول حدود 1.4 گیگاهرتز را حفظ می کند. هنگامی که ما یک تست رایتر پردازنده را انجام دادیم، هسته ها برای چند ثانیه تا 3.2 گیگاهرتز افزایش یافتند و سپس به تدریج به حدود 1.3 گیگاهرتز کاهش یافتند.

ظرفیت باتری این لپ تاپ 84 وات ساعت است و با شارژر 90 واتی SuperCharge USB-C هواوی که داخل جعبه قرار داده شده، شارژ می‌شود. در آزمایشات ما که یک ویدیو یوتیوب را با حداکثر روشنایی و صدا اجرا کردیم به طور متوسط کمی بیش از 6 ساعت را بدست آوردیم و همچنین ​​بیش از 10 ساعت استفاده مداوم با صفحه نمایش حدود 200 نیت روشنایی داشتم. برای ما، عمر باتری قوی‌ترین استدلال برای خرید میت بوک است. با این لپ تاپ باید یک روز کاری را بدون مشکل پشت سر بگذارید، که به خصوص با توجه به صفحه نمایش عظیم با وضوح بالا بسیار چشمگیر است.

جمع بندی

هواوی میت بوک 16S یک لپ تاپ عالی است. این دستگاه به خوبی با مواد با کیفیت ساخته شده و عملکرد عالی داشته و عمر باتری آن خوب است. نکته این است که میت بوک 16S به طور قابل ملاحظه ای بهتر از مدل قبلی خود نیست، اما بسیار گران تر است. میت بوک 16S برای مدل Core i7-12700H برابر با 1700 یورو است، که گران تر از نسخه معمولی با قیمت 900 یورویی می باشد.  پردازنده AMD Ryzen 7 سال گذشته هنوز عالی است و باتری آن نسبت به تراشه‌های Alder Lake اینتل بهتر است.

در مجموع، هواوی میت‌بوک 16 اس یک لپ تاپ کاملاً رده بالا و قدرتمند است که البته بیشتر برای استفاده‌های کاری و درسی مناسب بوده و اگر هدفتان از خرید لپ تاپ، انجام بازی‌های کامپیوتری است، بهتر است به سراغ مدل‌هایی با پردازنده گرافیکی قدرتمندتر بروید.

مزایا

  • صفحه نمایش بزرگ و واضح با تجربه تماشای مستقیم خوب
  • نسبت 3:2 امکان استفاده بهتر را فراهم می کند
  • پردازنده های قدرتمند نسل دوازدهم اینتل
  • انتخاب پورت عالی – تاندربولت 4 خوب است
  • صفحه کلید و تاچ پد هر دو کیفیت بالایی دارند
  • بلندگوهای خوب و بلند

معایب

  • گران است، به خصوص در مقایسه با نسخه قبلی
  • فقط 300 نیت روشنایی دارد
  • تأثیر عملی اندک حرکت به اینتل آلدر لیک
  • نمایشگر بسیار منعکس کننده
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *