آموزشدوربین های دیجیتال

آشنایی با دالی زوم و نحوه استفاده از آن

آیا می خواهید معنای عمیق تری به نماهای سینمایی خود بدهید؟ دالی زوم (Dolly Zoom) یکی از جذاب ترین تکنیک هایی است که در فیلم برای انتقال احساسات مختلف استفاده می شود. این تکنیک در فیلم های محبوب نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و حتی به انیمیشن نیز راه پیدا کرده است. بنابراین، دالبی زوم چیست، چگونه می‌توانید از آن در فیلم‌سازی خود استفاده کنید، و چه زمانی از آن برای ایجاد عکس‌های نفس‌گیر استفاده کنید.

دالی زوم (Dolly Zoom) چیست

دالی زوم یک تکنیک فیلمبرداری است که برای اولین بار توسط کارگردان آلفرد هیچکاک در سال 1958 در فیلم سرگیجه معرفی شد. زمانی که شخصیت تحت تاثیر سرگیجه به پایین نگاه می کرد، از این افکت برای دراز کردن راه پله ها استفاده کرد. این به مخاطب کمک کرد تا بفهمد شخصیت ممکن است چه احساسی داشته باشد. تصور کنید در یک اتاق خالی هستید و از پنجره به بیرون نگاه می کنید. هر چه به پنجره نزدیکتر باشید، دید شما بیشتر از دنیای بیرون پر می شود. به همین ترتیب، اگر دور از پنجره ایستاده باشید، فقط می توانید بخش محدودی از دنیای بیرون را ببینید.

اکنون، اگر در حالی که دور از پنجره ایستاده اید، بزرگنمایی کنید، دوربین شما فقط می تواند آنچه را که می بینید ثبت کند. با این حال، حرکت به سمت پنجره در حالی که دوربین را نگه داشته اید، منطقه منظره ای را که می گیرید افزایش می دهد. به این حرکت dolly-in می گویند، یعنی شما به سمت سوژه حرکت می کنید. معمولاً سینماگران از آهنگ‌ها برای حرکت‌های آرام دالی در داخل یا خارج استفاده می‌کنند. فیلمبردار با دوربین روی گاری می نشیند و به سمت سوژه یا از آن دور می شود. ترکیب زوم و حرکت دالی تکنیک فیلمبرداری دالی زوم یا سرگیجه را ایجاد می کند.

چگونه یک شات دالی زوم بسازیم

در صورت داشتن تجهیزات مناسب، ایجاد دالی زوم بسیار ساده است. شما به دوربینی با فاصله کانونی بالا نیاز دارید. فاصله کانونی دوربین شما تعیین می کند که چه مقدار از منظره یا پس زمینه را می توانید پوشش دهید. به عنوان مثال، یک لنز زاویه باز با فاصله کانونی 35 میلی متر یا کمتر می تواند بیش از 45 درجه را در هر طرف لنز دوربین شما ثبت کند.

در مقابل، یک لنز تله فوتو با فاصله کانونی 300 میلی متر می تواند حدود 5 درجه را در هر طرف دوربین شما ثبت کند. برای مقایسه، چشم انسان دارای دید 90 درجه در هر طرف از مرکز است که به عنوان دید محیطی نیز شناخته می شود. همچنین به دستگاهی نیاز دارید که دوربین خود را در حین بستن یا خارج کردن سوژه ثابت نگه دارد. در صورت داشتن بودجه می توانید یک دالی زوم دریافت کنید. در غیر این صورت، شولدر شانه ای یا گیمبال باید خوب باشد. تا زمانی که در حین ایجاد افکت دالی، لرزش حداقلی وجود داشته باشد. در اینجا مواردی است که هنگام خرید گیمبال باید در نظر بگیرید.

در نهایت، برای بزرگنمایی کامل در حین انجام حرکت دالی، به تمرین نیاز دارید. زمانی که به سمت سوژه حرکت می کنید، زوم کردن را تمرین کنید و در حالی که از سوژه دور می شوید، بزرگنمایی کنید. هنگامی که با سرعتی که می خواهید زوم و دالی در آن اتفاق بیفتد آشنا شدید، آماده هستید تا عکس عالی از سرگیجه بگیرید. شما می توانید اثر سرگیجه را در پس پردازش نیز ایجاد کنید. به خوبی آنچه در فیلم ها می بینیم نخواهد بود، اما برای نشان دادن مهارت های شما و انتقال احساسات به اندازه کافی خوب خواهد بود.

تنها چیزی که نیاز دارید یک گوشی با قابلیت ضبط 4K است. این امر ضروری است زیرا برای تثبیت باید فریم خود را برش دهید و یک ویدیوی 4K پیکسل های بیشتری برای کار در اختیار شما قرار می دهد. سوژه خود را در مرکز دید خود قرار دهید و دالی را به سمت داخل یا خارج حرکت دهید. مطمئن شوید که فضای کافی در بالا و پایین سوژه گذاشته اید. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از نرم افزار ویرایش ویدیو، حرکت بزرگنمایی یا کوچک نمایی را اضافه کنید. همچنین، از یک عملکرد تثبیت کننده ویدیو برای از بین بردن لرزش های ناخواسته استفاده کنید.

زمان و مکان استفاده از دالی زوم

هنگامی که نحوه ساخت دالی زوم را فهمیدید، لازم است بدانید چه زمانی و کجا از تکنیک دالی زوم استفاده کنید. برخی از رایج ترین کاربردها برای نشان دادن هراس، هیجان، استرس، اضطراب و غیره است. بنابراین، هر زمان که می خواهید این احساسات را منتقل کنید، از زوم عروسکی استفاده کنید. اگر می‌خواهید استرس را نشان دهید، سرعت زوم و دالی را پایین نگه دارید. با این حال، برای نشان دادن هراس، باید عکس را سریع بگیرید.

اگر روی شخصیت تمرکز می کنید، یعنی شخصیت در مرکز کادر است، دالی زوم به بیننده کمک می کند تا بفهمد در ذهن شخصیت چه می گذرد. با این حال، اگر کاراکتر از تمرکز خارج شود و پس‌زمینه در فوکوس باشد، به طور استعاری نشان می‌دهد که شخصیت در حال نزدیک‌تر شدن یا دور شدن از هر چیزی که در پس‌زمینه بوده، است.

دالی زوم یکی از جذاب‌ترین، پیچیده‌ترین و در عین حال ساده‌ترین تکنیک‌های فیلمبرداری است. با تجهیزات مناسب و دانش شات، هر کسی می تواند با کمترین تلاش، اثر سرگیجه ایجاد کند. می توانید از آن برای انتقال احساسات مختلف استفاده کنید و ویدیوی خود را در عین نشان دادن مهارت های خود جذاب تر کنید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا