سخت افزار

چگونه دمای گرافیک کامپیوتر خود را کنترل کنیم

دمای بالا عملکرد پردازنده گرافیکی شما را کاهش می دهد و حتی ممکن است سیستم شما را خاموش کند. راه‌های متعددی برای نظارت بر دمای کارت گرافیک شما وجود دارد؛ در این مقاله درباره برخی گزینه‌های مختلف اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

چرا دمای گرافیک را پایش کنیم؟

در حالی که پردازنده گرافیکی شما کار می کند، گرما تولید می کند. اگر بیش از حد داغ شود، پردازنده گرافیکی شما ممکن است درگیری حرارتی را تجربه کند که عملکرد شما را به شدت کاهش می دهد. یک پردازنده گرافیکی داغ همچنین باعث فرسودگی بیشتر فن ها در خنک کننده پردازنده گرافیکی شما می شود و آنها را بیشتر در معرض خرابی قرار می دهد. اگر یک پردازنده گرافیکی به دمای بحرانی برسد، حتی ممکن است برای محافظت از خود در برابر آسیب، خاموش شود.

خوشبختانه، یک پردازنده گرافیک که بیش از حد داغ کار می کند، اغلب قابل تعمیر است. راه حل می تواند به سادگی تمیز کردن کامل کامپیوتر شما یا تشخیص اینکه چه خنک کننده و تنظیم جریان هوا برای کامپیوتر شما بهینه است، باشد، اما ابتدا باید به این مشکل توجه کنید. دمای GPU خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید که دما در محدوده قابل قبول باقی می ماند.

Windows Task Manager

ویندوز 11 توانایی نظارت بر دمای داخلی پردازنده گرافیکی شما را داشته و ویندوز 10 از زمان بروزرسانی می 2020 این قابلیت را دارد. مانیتور دما در Task Manager یافت می شود. برای باز کردن آن، کلیدهای Ctrl+Shift+Esc را بزنید و در صورتی که در پایین سمت چپ وجود دارد روی More details کلیک کنید. روی تب performance در بالا کلیک کنید. در سمت چپ به سمت پایین حرکت کنید تا GPU را ببینید و سپس روی آن کلیک کنید. دما در پایین صفحه GPU نمایش داده می شود.

NVIDIA GeForce Experience

GeForce Experience نرم افزاری است که انویدیا برای نظارت بر دمای GPU شما ارائه می دهد. برای شروع آن را از منوی استارت خود راه اندازی کنید. برای پیدا کردن نمایشگر دما، باید به تنظیمات همپوشانی درون بازی دسترسی داشته باشید. روی نماد مثلثی در بالا سمت راست کلیک کنید.

در پنجره ای که ظاهر می شود، روی “Performance” کلیک کنید. تعدادی آمار در مورد GPU خود در اینجا خواهید دید، از جمله کلاک، دما، سرعت فن و مصرف برق پردازنده گرافیکی. می توانید نحوه نمایش این اطلاعات را با کلیک کردن روی چرخ دنده در پایین سمت راست سفارشی کنید. حتی گزینه ای برای پوشش درون برنامه ای دارد، بنابراین می توانید در حین بازی مراقب دمای خود باشید.

AMD Radeon Software

ابزار AMD برای نظارت بر GPU شما Radeon Software نام دارد. می توانید آن را از منوی استارت خود راه اندازی کنید. برای دسترسی به نمایشگر دما برای GPU، روی تب “Performance” در سمت چپ بالای صفحه اصلی Radeon Software کلیک کنید.

دمای GPU در پایین سمت چپ نمایش داده می شود. نرم افزار مانیتورینگ AMD شامل امکان ثبت اطلاعات مربوط به GPU شما در یک فایل CSV است. اگر می خواهید دمای GPU خود را برای مدت زمان طولانی نظارت کنید، یا اگر می خواهید مقایسه کنید که چگونه سایر آمارهای GPU، مانند استفاده از GPU، با دمای GPU مطابقت دارند، یک ویژگی راحت است.

MSI Afterburner

MSI Afterburner یک انتخاب محبوب در بین علاقه مندان برای نظارت بر عملکرد GPU است زیرا تقریباً با تمام پردازنده های گرافیکی کار می کند و امکان اورکلاک و سایر سفارشی سازی ها را فراهم می کند. مانند ابزارهای NVIDIA و AMD، می تواند اطلاعات را در حالی که در بازی هستید نمایش دهد. همچنین امکان ثبت آمار عملکرد مانند نرم افزار Radeon AMD را فراهم می کند. مانیتور دما مستقیماً در صفحه اصلی یافت می شود.

EVGA Precision X1

EVGA Precision X1 دارای همان ویژگی های اساسی Afterburner و Radeon Software است، با این تفاوت که به طور انحصاری از پردازنده های گرافیکی NVIDIA پشتیبانی می کند. مانند Afterburner، نشانگر دما در وسط صفحه اول قرار دارد و از ثبت داده های دما در یک فایل پشتیبانی می کند.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا