حدود 35 سال پیش، ایسوس اولین لپ تاپ P6300 را در سال 1997 عرضه و دو لپ تاپ P6300 برای ایستگاه MIR انتخاب شدند. حال برای بزرگداشت این دستاورد، غول فناوری تایوانی Zenbook 14X OLED Space Edition (UX5401ZAS) را ارائه کرد. این مدل اساساً نسخه‌ای از Zenbook 14X OLED (UX5401) معمولی است که با طراحی، لوازم جانبی و بسته‌بندی تم فضایی عرضه می‌شود.

این موارد اضافی بدان معناست که شما برای نسخه Space Edition بیشتر از مدل معمولی هزینه می‌کنید. و در حالی که این طراحی آینده نگرانه و لوازم جانبی فانتزی ممکن است برای علاقه مندان به فضا جذاب باشد، آیا به اندازه کافی برای جذب کاربران اصلی خوب است؟ برای درک این موضوع در ادامه نقد و بررسی این لپ تاپ با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 311 در 221 در 15.9 میلی‌متر، وزن 1.40 کیلوگرم
  • صفحه نمایش: 14 اینچ، نسبت 16:10، وضوح 2880 در 1800 پیکسل، نرخ 90 هرتز، اولد لمسی، روشنایی 550 نیت، 100 درصد رنگ DCI-P3
  • پردازنده: اینتل Core i9-12900H
  • گرافیک: Intel Iris Xe
  • حافظه رم: 32 گیگابایت DDR5-4800
  • فضای ذخیره سازی: 1 ترابایت PCIe NVMe SSD
  • پورت: دو تاندربولت 4، یک  USB Type-A 3.2 Gen 2، یک HDMI 2.0، یک میکرو اس دی، جک ترکیبی 3.5 میلیمتری
  • اتصالات: وای فای 6E بلوتوث 5.2
  • دوربین: وب کم HD (720p)، سوئیچ حریم خصوصی نرم افزار
  • باتری: 63 وات ساعت

پکیج و لوازم جانبی

بسته خرده فروشی ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition بسیار جذاب است. این دستگاه در جعبه سیاه و بزرگی عرضه می شود که دارای طرحی بر اساس ایستگاه فضایی MIR بوده که روی تاچ پد لپ تاپ نیز قرار دارد. همچنین دارای دسته باکیفیتی است که حمل آن را راحت تر می کند.

داخل آن، جعبه دیگری قرار دارد که خود Zenbook 14X OLED Space Edition را در خود جای داده است. رنگ های مختلف را منعکس می کند و فلزی به نظر می رسد و از یک درب فلزی سفینه فضایی الهام گرفته شده است. این جعبه دارای یک “پنجره” دایره ای شکل بر روی درب آن است که به گفته ایسوس، “مانند سوراخی روی یک کپسول فضایی” است و به شما امکان می دهد قبل از باز کردن جعبه، Space Edition’s ZenVision Display را ببینید. همچنین هنگامی که لپ تاپ را باز می کنید، آن را بالا می برد و باعث می شود که Space Edition خارج شود.

یک جعبه دیگر در داخل جعبه بزرگ وجود دارد که شارژر Zenbook 14X OLED Space Edition را در خود جای داده است. ایسوس آن را به گونه‌ای طراحی کرده که به شما امکان می‌دهد از آن به عنوان پایه لپ‌تاپ در حالت تایپ استفاده کنید تا تجربه تایپ بهتری داشته باشید زیرا لپ‌تاپ را تا زاویه 23 درجه بالا می‌برد. ایسوس برای طراحی جعبه‌ای که می‌تواند برای تجربه کاربری بهتر و برای پایدارتر کردن پکیج تغییر کاربری داده شود، شایسته تقدیر است. بسته خرده‌فروشی همچنین شامل راهنمای کاربر، کارت خوش آمدگویی، چند برچسب و بسته‌ای است که از موضوع فضا پیروی می‌کند.

طراحی و کیفیت ساخت

نسخه اسپیس ادیشن 15.9 میلی متر ضخامت و 1.4 کیلوگرم وزن دارد. این محصول از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و با روکش Zero-G تیتانیوم ارائه می‌شود که به گفته ایسوس همان ماده مورد استفاده در فضاپیماها است. المان های طراحی Zenbook 14X OLED Space Edition تحت تاثیر و الهام گرفته از تاریخ سفرهای فضایی، از جمله ایستگاه فضایی MIR و عرشه کنترل شاتل فضایی است.

درب اسپیس ادیشن دارای خطوط قوسی به عنوان ارجاع به کپسول فضایی است که در آن یکی از خطوط رمز مورس نمادین ضرب المثل لاتین “Ad Astra Per Aspera” است، به معنای “از طریق سختی تا ستاره ها”. همچنین دارای نمایشگر ZenVision بوده که مسلماً برجسته‌ترین ویژگی Zenbook 14X OLED Space Edition است. با حرکت به سمت پایین لپ تاپ، بار دیگر ضرب المثل لاتین “Ad Astra Per Aspera” را در بالای دو ردیف دریچه هوا برای دفع گرما داریم.

پنل Zenbook 14X OLED Space Edition در پایین دارای چهار بالشتک لاستیکی است تا لپ‌تاپ را در دست بگیرد. و در پشت پنل، سیستم خنک کننده دو فن قرار دارد که ایسوس آن را Dual-fan IceCool می نامد. این شامل دو لوله حرارتی و دو فن 87 پره ای (هر کدام 6 میلی متر و 8 میلی متر) است که به نوت بوک اجازه می دهد تا 45 وات TDP را به طور مداوم در حالت عملکرد حفظ کند.

در سمت چپ دستگاه درگاه HDMI 2.0 قرار دارد که توسط دو پورت Thunderbolt 4 USB-C برای انتقال داده و شارژ باتری به آن متصل شده است. در سمت راست پورت USB 3.2 Gen 2 Type-A همراه با جک 3.5 میلی متری صدا و یک اسلات برای کارت خوان microSD (که در نزدیکی نشانگرهای LED قرار گرفته است) قرار دارد.

ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition دارای یک لولای ErgoLift است که با باز شدن درب تا 150 درجه (مدل معمولی تا 180 درجه باز می شود) شاسی لپ تاپ را 3 درجه افزایش می دهد تا دو هدف را انجام دهد. یکی، برای تجربه تایپ بهتر، صفحه کلید را در زاویه بهینه کج می کند و دوم، تهویه بهتر زیر شاسی را برای اتلاف حرارت بهتر و تجربه صوتی بهتر فراهم می کند. در حالی که وقتی روی میز قرار می‌گیرید تا حدودی به این اهداف می‌رسد، اما هیچ کمکی به تجربه در هنگام نگه داشتن لپ‌تاپ روی پای شما نمی‌کند.

همچنین لازم به ذکر است که وقتی Space Edition روی یک سطح صاف و در موقعیت مرتفع قرار می گیرد هوای گرم به طرفین جریان می یابد و اگر شما ماوس را دقیقاً در کنار لپ تاپ قرار می دهید، گرمای آن مستقیماً روی دست شما می آید. خود لولا محکم است و پس از ماه‌ها استفاده پایداری خود را حفظ کرده و در عین حال از تکان خوردن صفحه‌نمایش جلوگیری می‌کند. همچنین باز کردن درب آن با یک دست و بدون بالا کشیدن پایه لپ تاپ را آسان تر می کند. هنگامی که درب باز می شود، صفحه نمایش لمسی 14 اینچی OLED 2.8K را مشاهده می کنید که با حاشیه های باریک با دوربین وب نصب شده در بالا احاطه شده است. ما همچنین صفحه کلید ErgoSense و ترک پد با نور پس زمینه را در اینجا داریم، اما بیشتر در بخش های دیگر بیشتر به این موضوع می پردازیم.

در گوشه سمت راست بالا دکمه پاور یکپارچه با حسگر اثر انگشت تعبیه شده است. حسگر سریع و دقیق است و اگر دکمه پاور را با انگشت ثبت‌شده فشار دهید، پس از راه‌اندازی مستقیماً به سیستم وارد می‌شوید. دکمه پاور، قرمز رنگ است که با نوار اسپیس مطابقت دارد که نماد سیاره را نشان می دهد. این کلیدهای برجسته به ظاهر کلی صفحه‌کلید شخصیت می‌افزایند، اما نماد سیاره مانند اعداد، حروف و علائم روی بقیه کلیدها روشن نمی‌شود، که تا حدودی گیج‌کننده است.

ناحیه اطراف صفحه‌کلید Zenbook 14X OLED Space Edition مانند درب لپ‌تاپ ظاهر می‌شود و هیچ‌گاه لکه‌ای روی آن دیده نمی‌شود. ایسوس همچنین ادعا می کند که گرما به ناحیه بالای صفحه کلید هدایت می شود تا قسمت استراحت کف دست را خنک نگه دارد تا تجربه تایپ راحت داشته باشد. با این حال، قسمت استراحت کف دست هنگام شارژ شدن Space Edition داغ می‌شود و با وجود تغییر به حالت عملکرد، فن‌ها سریع‌تر نمی‌چرخند تا لپ‌تاپ را خنک نگه دارند.

به نظر می‌رسد که ایسوس آنها را طوری برنامه‌ریزی کرده که فقط زمانی که Space Edition وظایف سختی را انجام می‌دهد، با حداکثر سرعت شروع به چرخش کنند. اگر ایسوس از این سیستم خنک‌کننده دو فن در طول فرآیند شارژ نیز استفاده می‌کرد، بسیار عالی می‌شد، زیرا گرما بدون توجه به منبع، گرما است. زبان طراحی که روی درب Zenbook 14X OLED Space Edition می‌بینیم، همچنان در قسمت استراحت کف دست ادامه دارد. خطوط سمت چپ اشاره ای به ایستگاه فضایی MIR و لپ تاپ P6300 است. شما همچنین می توانید شماتیک ایستگاه فضایی MIR را در لبه سمت چپ قسمت استراحت کف دست ببینید، در حالی که خط روی لبه سمت راست اشاره ای به Zenbook 2011 است.

ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition استانداردهای دوام MIL-STD-810H را برآورده می کند و صرفاً به این دلیل که طراحی الهام گرفته از فضا دارد، اسپیس ادیشن نامیده نمی شود، بلکه به دلیل مطابقت با استاندارد US Space Systems Command Standard SMC-S-016A است. پروتکل های آزمایش 016A برای تجهیزات ماموریت های فضایی، به این معنی که لپ تاپ می تواند در برابر لرزش های شدید تا 2000 هرتز و دما در محدوده -24 درجه سانتی گراد و 61 درجه سانتی گراد مقاومت کند.

صفحه نمایش

ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition دارای یک صفحه نمایش لمسی 14 اینچی OLED ساخت سامسونگ با وضوح 2880 در 1800 پیکسل، پشتیبانی از قلم و حداکثر روشنایی 550 نیت است. پنل آن از نرخ رفرش 90 هرتز، زمان پاسخگویی 0.2 میلی ثانیه و پشتیبانی از رنگ 10 بیت بهره می برد. این پنل همچنین 100 درصد طیف رنگی DCI-P3 را پوشش داده و دقت رنگ آن توسط پنتون تایید شده است. پشتیبانی از HDR صفحه نمایش توسط VESA DisplayHDR 500 True Black تایید شده است.

پنل Zenbook 14X OLED Space Edition دارای نسبت تصویر 16:10 و نسبت صفحه به بدنه 92 درصد است که به لطف حاشیه‌های باریک در بالا (5.86 میلی‌متر) و کناره‌ها (3 میلی‌متر) یک تجربه بصری فراگیر را در اختیار قرار می دهد. این ترکیب نسبت به پنل‌های 16:9 دارای صفحه نمایش بیشتری است و برای کارهای مربوط به بهره‌وری مناسب‌تر است زیرا نیاز به اسکرول را کاهش می‌دهد. ایسوس ادعا می‌کند که صفحه‌نمایش این دستگاه 70 درصد نور آبی کمتری نسبت به پنل‌های LCD ساطع می‌کند و دارای گواهینامه TUV Rheinland برای انتشار نور آبی کم است.

در استفاده واقعی، این یک پنل OLED چشمگیر با زوایای دید عالی است. رنگ‌های زنده تولید می‌کند، متن واضح را نمایش می‌دهد، و ویدیوهای HDR که من در YouTube پخش کردم واقعاً زیبا به نظر می‌رسند. با این حال، اگر می خواهید از لپ تاپ برای ویرایش عکس و ویدیو استفاده کنید، توصیه می شود که صفحه نمایش را کالیبره کنید زیرا کالیبراسیون خارج از جعبه آن فوق العاده نیست. همچنین لازم به ذکر است که پخش HDR خارج از جعبه فعال نمی شود و باید آن را به صورت دستی از تنظیمات ویندوز فعال کنید.

انتظار می رود روشنایی صفحه نمایش هنگام پخش ویدیوهای HDR افزایش یابد. در داخل خانه، تحت نور مصنوعی، روشنایی پنل کافیست و هرگز مجبور نمی شوید لغزنده را فراتر از سطح 15 درصد حرکت دهید. اما اگر قصد استفاده از این لپ‌تاپ را در فضای باز دارید، ممکن است بخواهید روشنایی بالاتری داشته باشید، زیرا این یک پنل براق است و کاملاً بازتابنده است.

صفحه‌نمایش لمسی 90 هرتزی Zenbook 14X OLED Space Edition به خوبی پاسخ‌گو و روان است و تفاوت بین نرخ‌های تازه‌سازی 60 هرتز و 90 هرتز اگر بزرگ نباشد قابل‌توجه است. این پنل به طور پیش‌فرض روی نرخ تازه‌سازی 60 هرتز تنظیم شده، بنابراین باید از تنظیمات ویندوز یا برنامه MyASUS آن را به 90 هرتز تغییر دهید، که همچنین گزینه نرخ تازه‌سازی پویا را ارائه می‌دهد. این لپ تاپ همچنین از الگوریتم OLED سامسونگ استفاده می کند که پیکسل های پیر را تشخیص می دهد و جریان عبوری از آن پیکسل ها را افزایش می دهد. این به پیکسل های تخریب شده امکان می دهد رنگ های روشن تری را نمایش دهند و دقت خود را حفظ کنند.

نمایشگر ZenVision

در پشت لپ تاپ صفحه نمایش دوم که ZenVision Display داشته، یکی از ویژگی های برجسته نسخه ویژه آن است. این صفحه نمایش 3.65 اینچی PMOLED با وضوح 265 در 64 پیکسل و روشنایی 150 نیت همراه است. این صفحه مونوکروم یا تک رنگ را می توان برای نمایش انیمیشن ها، متون و برچسب های شخصی Space Theme سفارشی کرد.

همچنین می‌توانید آن را برای نمایش اعلان‌های هوشمند، از جمله زمان، تاریخ و عمر باتری، علاوه بر نمایش اکولایزر موسیقی، پیام‌های سفارشی، وضعیت تیم‌های مایکروسافت و حتی کارت‌های ویزیت سفارشی کنید. از منوی Customization > Exclusives برنامه MyASUS قابل سفارشی شده است. در آنجا چندین انیمیشن، الگوهای متنی و تگ های هویت شخصی ارائه شده توسط ایسوس را خواهید دید که می توانید آنها را مطابق میل خود شخصی سازی کنید. اگر می خواهید برای شخصی سازی بیشتر، می توانید خودتان را نیز بسازید.

برنامه MyASUS همچنین به شما امکان می دهد روشنایی ZenVision Display را تنظیم کنید و در صورت تمایل می توانید آن را خاموش کنید. علاوه بر این، نمایشگر ZenVision با روشن شدن باتری مصرف می‌کند، حتی اگر تنها کسری از نیاز صفحه‌نمایش اصلی باشد.

اسپیکر و دوربین تحت وب

ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition دارای یک جفت بلندگوی استریو با صدای پایین بوده که توسط متخصصان صدا Harman Kardon تنظیم و تأیید شده است. همچنین با پشتیبانی از Dolby Atmos برای یک تجربه صوتی فراگیر از طریق بلندگوهای داخلی و همچنین هدفون و سیستم سینمای خانگی متصل به لپ تاپ همراه است. Space Edition دارای برنامه Dolby Access است که به شما امکان می دهد این دستگاه ها را راه اندازی کنید و همچنین به شما امکان می دهد بین پنج پروفایل صوتی – Dynamic، Game، Movie، Music و Voice جابجا شوید.

اگر این ها را دوست ندارید، می توانید پروفایل های سفارشی را به دلخواه خود ایجاد کنید. این لپ تاپ همچنین دارای یک تقویت کننده هوشمند است که تبلیغ می شود تا 350 درصد بیشتر از یک آمپلی فایر استاندارد حجم بیشتری ارائه می دهد. برای جلوگیری از آسیب طولانی‌مدت پخش صدا در سطوح بلند، ایسوس تقویت‌کننده هوشمند را به یک تراشه DSP مجهز کرده که هدف آن ارائه صدای شفاف با افزایش صدا در کل طیف صدا و نه فقط در فرکانس‌های خاص است.

همانطور که گفته شد، Zenbook 14X OLED Space Edition دارای قابلیت حذف نویز هوش مصنوعی برای بلندگوها و میکروفون ها است. هنگامی که از برنامه MyASUS روشن می شود، می تواند تمام نویزهای ناشی از گفتار انسان از بلندگوها را فیلتر کند و شنیدن صحبت های شخص طرف مقابل را برای شما آسان تر می کند. و زمانی که AI Noise-Canceling برای میکروفون‌ها فعال باشد، صدای محیط را از سمت شما سرکوب می‌کند تا فرد طرف دیگر مکالمه بتواند صدای شما را با حداقل نویز پس‌زمینه به وضوح بشنود.

همچنین قابلیتی به نام حالت Multi-Presenter برای تماس های کنفرانسی توسعه یافته است. نویز محیط را فیلتر می کند، صداهای فردی را از جهت های مختلف شناسایی می کند، و آنها را در همان سطح صدا پخش می کند تا تجربه تماس گروهی را بهبود بخشد. می توانید آن را در منوی Customization > Audio & Visual برنامه MyASUS پیدا کنید.

در مورد دوربین تحت وب، ما یک واحد 720p 3DNR با محافظ وب‌کم الکتریکی داریم که با فشار دادن کلید F10 روی صفحه‌کلید (F9 برای مسدود کردن میکروفون) فوراً دوربین را مسدود می‌کند و از دسترسی غیرمجاز و از راه دور به لپ‌تاپ جلوگیری می‌کند. همچنین این یک راه خوب و سریع برای مسدود کردن دوربین برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌های سرویس‌های کنفرانس ویدیویی مانند Zoom و Meet است، زمانی که فراموش می‌کنید دسترسی دوربین به آن‌ها را غیرفعال کنید.

کیفیت تصویر دوربین وب برای تماس های ویدیویی گاه به گاه در شرایط نوری خوب به اندازه کافی مناسب است و چیزی برای نوشتن در مورد آن وجود ندارد. برنامه پیش‌فرض دوربین یک حالت حرفه‌ای برای عکس‌ها و ویدیوها دارد و به شما امکان می‌دهد خطوط شبکه کادربندی را روشن کنید. همچنین اگر به این کار علاقه دارید، می توانید عکس های تایم لپس بگیرید.

کیبورد و تاچ پد

ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition با صفحه کلیدی به سبک چیکلت به نام ErgoSense Keyboard توسط ایسوس عرضه می شود. چیدمان کیبورد همچنین بسیار راحت است و با ظاهری زیبا و مات آن در برابر لکه شده مقاوم بوده و تجربه تایپ بسیار لذت بخشی را ارائه می‌کند. در حالی که صفحه کلید نسبتاً جمع و جور است، از کلیدهای Home، End، Page Up و Page Down صرفه نظر نشده است.

همچنین کلیدهای جهت دار به شکل T معکوس وجود دارد، که هنگام استفاده از آن بدون نیاز چشم برداشتن از صفحه نمایش را راحت تر می کند. مانند بسیاری از لپ‌تاپ‌های دیگر، صفحه‌کلید Zenbook 14X OLED Space Edition دارای کلیدهای عملکردی با کلیدهای میانبر به طور پیش‌فرض به آنها است. به عنوان مثال، فشار دادن کلید F5 به جای بازخوانی سیستم یا یک صفحه وب، روشنایی صفحه را افزایش می دهد، بنابراین باید کلید “Fn” که بین کلیدهای Ctrl و Windows قرار دارد را به همراه کلید F5 برای بازخوانی فشار دهید. اگرچه برخی از میانبرهای ویندوز مانند Alt+F4 بدون کلید “Fn” کار می کنند.

بنابراین، اگر می‌خواهید تجربه یکنواخت‌تری با میانبرها داشته باشید، می‌توانید رفتار کلیدهای عملکردی را از برنامه MyASUS تغییر دهید. مانند صفحه کلید ErgoSense، تاچ پد Zenbook 14X OLED Space Edition نیز عملکرد خوبی داشت. جادار، دقیق، روان، و به خوبی پاسخگو است. همچنین از حرکات چند لمسی پشتیبانی می کند که به خوبی کار می کند. ایسوس می گوید که یک پوشش آبگریز با زاویه تماس با آب روی تاچ پد اعمال کرده تا اسکرول نرمی را ارائه دهد. همچنین دارای یک روکش ضد اثر انگشت PVD بالا است که تمیز کردن سطح را آسان می کند، اما مقاومت در برابر سایش و خش را نیز افزایش می دهد.

سخت افزار و علمکرد

ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition با حداکثر 32 گیگابایت رم، حداکثر 1 ترابایت فضای ذخیره سازی و سه گزینه CPU – Core i5-12500H، Core i7-12700H و Core i9-12900H عرضه می شود. واحد بررسی ما یک مدل پیشرفته است که پیکربندی Core i9-12900H با 32 گیگابایت رم و 1 ترابایت فضای ذخیره سازی دارد. با این حال، هیچ یک از مدل‌ها پردازنده گرافیکی اختصاصی ندارند. شما فقط گرافیک Iris Xe اینتل را دریافت می کنید.

Core i9-12900H دارای توان 45 وات بوده و از 14 هسته تشکیل شده است؛ شش هسته عملکرد (P) که برای به حداکثر رساندن عملکرد برای کارهایی مانند بازی و طراحی سه بعدی طراحی شده اند و هشت هسته کارآمد (E) که باعث صرفه جویی در باتری در هنگام کم بودن استرس سیستم می شود. ایسوس از رم نوع LPDDR5 برای Zenbook 14X OLED Space Edition استفاده کرده که حداکثر فرکانس آن 4800 مگاهرتز است. در حالی که برخی از نرم‌افزارها و معیارهای بررسی سخت‌افزار می‌گویند که برند تایوانی از هشت حافظه رم 4 گیگابایتی برای ارائه مجموعاً 32 گیگابایت رم استفاده کرده، این نوت بوک در واقع دارای دو استیک رم 16 گیگابایتی در زیر کاپوت است.

برای ذخیره سازی، ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition را با یک حافظه 1 ترابایتی SSD M.2 NVMe PCIe 4.0 (MZVL21T0HCLR-00B00) ساخت سامسونگ بسته بندی کرد که سرعت خواندن تا 6500 مگابایت بر ثانیه را ارائه می کند. برنامه MyASUS که با Zenbook 14X OLED Space Edition از قبل نصب شده، دارای یک بخش پروفایل فن در منوی Customization > Power & Performance است که به شما امکان می دهد عملکرد لپ تاپ را با ارائه سه حالت مشخصات فن – Performance، Standard و Whisper تنظیم کنید.

اگر می خواهید بهترین عملکرد را از Zenbook 14X OLED Space Edition داشته باشید، پیشنهاد می کنیم حالت Performance را انتخاب کنید. فن‌های 87 پره‌ای را با بالاترین سرعت می‌چرخاند تا خنک‌کاری را برای کارهای سخت و عملکرد پایدار به حداکثر برساند. اینها در واقع کار خوبی در حفظ عملکرد تحت بار پایدار انجام دادند. با این حال، زمانی که فن ها در سریع ترین زمان خود می چرخند، صدا بلند می شود. همچنین لازم به ذکر است که حالت Performance تنها زمانی در دسترس است که لپ تاپ به برق AC متصل باشد و زمانی که دستگاه با باتری کار می کند کار نمی کند.

TDP در حالت استاندارد به 35 وات کاهش می‌یابد، که فن‌ها را کندتر از حالت پرفورمنس می‌چرخاند، اما اگر در یک محیط نسبتاً ساکت هستید، می‌توانید صدای آن‌ها را بشنوید. حالت Whisper، همانطور که از نامش پیداست، آرام ترین تجربه را ارائه می دهد زیرا سرعت فن ها در پایین ترین حد باقی مانده است.

به طور کلی، ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition عملکرد خوبی در استفاده روزمره داشت. با وجود اینکه فن‌ها در حالت پرفورمنس با سرعت کامل می‌چرخند، گاهی اوقات داغ می‌شد، اما خوشبختانه، صفحه کلید و قسمت استراحت کف دست به اندازه‌ای خنک باقی می‌ماندند که وقتی روی سطح صاف قرار می‌گرفتند، دستگاه قابل استفاده نگه داشت. با این حال، ممکن است وقتی آن را روی پاهایتان قرار می‌دهید، تجربه راحتی نداشته باشید.

نرم افزار

ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition ویندوز 11 را اجرا می کند، اما نسخه واقعی بسته به منطقه متفاوت است. برای مثال، در هند، Space Edition با ویندوز 11 خانگی عرضه می‌شود، اما برخی بازارهای دیگر ویندوز 11 پرو را دریافت می‌کنند که می‌تواند معیاری برای کاهش هزینه‌ها باشد.

در اینجا چیز جدیدی برای صحبت در مورد ویندوز 11 وجود ندارد، اما Zenbook 14X OLED Space Edition به همراه نسخه دارای مجوز Microsoft Office Home و Student 2021 و تعدادی برنامه شخص ثالث، از جمله Alexa، Dolby Access، GlideX، McAfee از پیش نصب شده، همراه است. لازم به ذکر است که McAfee و GlideX با یک سال اشتراک ارائه می شوند.

ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition همچنین دارای برنامه MyASUS است که با کلید F12 می‌توانید به سرعت به آن دسترسی پیدا کنید. این برنامه امکان دسترسی به تنظیمات سفارشی‌سازی شارژ باتری، پروفایل‌های فن، حذف نویز هوش مصنوعی، نرخ تازه‌سازی نمایشگر، پروفایل‌های رنگی و موارد دیگر را در یک مکان فراهم می‌کند. همچنین می توانید صفحه نمایش 3.5 اینچی OLED ZenVision روی درب لپ تاپ را از طریق این برنامه شخصی سازی کنید.

علاوه بر این، MyASUS به شما امکان می دهد لپ تاپ خود را تشخیص داده و به روز کنید و پیشنهادات تبلیغاتی ایسوس را در نرم افزارها و خدمات مختلف بررسی کنید. مهمتر از آن، به شما امکان می‌دهد فایل‌ها را به صورت بی‌سیم بین لپ‌تاپ و گوشی خود با قابلیت Link to MyASUS انتقال داده و به آن دسترسی داشته باشید، که همچنین به شما امکان می‌دهد وقتی تلفن هوشمندتان از طریق بلوتوث متصل است، تماس‌های تلفنی برقرار کرده و از لپ‌تاپ پیامک ارسال کنید. MyASUS یک برنامه واقعا مفید است و چیزی است که نمی خواهید آن را از دستگاه خود حذف کنید.

باتری

ایسوس Zenbook 14X OLED Space Edition یک باتری لیتیوم یونی 3 سلولی 63 وات ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 100 واتی Type-C دارد. ایسوس هیچ عدد استقامت باتری را تبلیغ نکرده، اما در استفاده روزانه، Zenbook 14X OLED Space Edition به طور متوسط چهار ساعت با یک بار شارژ با حالت قدرت تنظیم شده روی بهترین عملکرد، دوام آورد.

ما از این لپ تاپ برای کارهای اداری که شامل کار با گوگل کروم با حداقل 10 تا 15 تب باز در چندین پنجره، ویرایش اسناد در مجموعه آفیس و برخی ویرایش های اولیه عکس بود، استفاده کردیم. در این مدت، نور پس زمینه صفحه کلید را در بالاترین سطح روشنایی و بلوتوث و وای فای همیشه روشن داشتیم. وضوح صفحه نمایش روی 2880 در 1800 پیکسل با روشنایی صفحه 15 درصد و نرخ تازه سازی 90 هرتز تنظیم شده بود و حالت تاریک ویندوز را هم فعال کرده بودیم.

با این حال، مسافت پیموده شده شما بسته به استفاده و تنظیمات دیگر، از جمله حالت روشن/خاموش، وضوح نمایشگر و نرخ تازه سازی صفحه، متفاوت خواهد بود. وقتی باتری خالی شد، می‌توانید با شارژر سریع 100 واتی Type-C باتری را شارژ کنید. ایسوس هیچ عددی را برای زمان شارژ ارائه نکرده، اما در آزمایشات، Zenbook 14X OLED Space Edition از 3 درصد به 40 درصد حدود 30 دقیقه، 50 درصد حدود 42 دقیقه، 65 درصد حدود 1 ساعت و 100 درصد طی 2 ساعت و 32 دقیقه رسید.

ایسوس اشاره کرد که لپ تاپ را می توان با پاوربانک نیز شارژ کرد، به شرط اینکه از USB PD 3.0 پشتیبانی کند. اپلیکیشن MyASUS به شما این امکان را می دهد که بسته به مورد استفاده خود، شارژ Zenbook 14X OLED Space Edition را به 60، 80، یا 100 درصد محدود کنید. ایسوس توصیه می کند که حالت حداکثر طول عمر یا حالت متعادل را برای افزایش عمر باتری نوت بوک انتخاب کنید.

جمع بندی

این لپ‌تاپ واقعاً جالب است، اما برای همه مناسب نیست زیرا ایسوس می‌گوید این یک محصول اصلی نیست. Zenbook 14X Space Edition برای علاقه مندانی طراحی شده که می خواهند یک کالای کلکسیونی مرتبط با فضا داشته باشند. اما حتی اگر طراحی آینده نگرانه و بسته بندی فانتزی را کنار بگذاریم، ایسوس چیزهای زیادی برای آن در نظر گرفته است.

این دستگاه صفحه نمایش شگفت انگیزی با نرخ تازه سازی 90 هرتز دارد. همچنین یک صفحه نمایش ثانویه قابل تنظیم روی درب لپ تاپ برای نمایش اطلاعاتی مانند زمان و میزان باتری دریافت می کنید. صفحه کلید Space Edition با نور پس زمینه تجربه تایپ لذت بخشی را ارائه می دهد و ترک پد نیز به خوبی پاسخگو است.

پردازنده مرکزی Intel Core i9-12900H با 32 گیگابایت رم و 1 ترابایت SSD عملکرد عالی را ارائه می دهد، اما فقدان یک گرافیک اختصاصی برای کسانی که به بازی و ویرایش عکس/فیلم در سطح پیشرفته علاقه دارند، مشکلی ایجاد می کند. اسپیس ادیشن ویرایش اولیه چند رسانه‌ای و برخی بازی‌ها را در تنظیمات پایین‌تر انجام می‌دهد، فقط انتظار نداشته باشید که عملکرد مشابه چیزی باشد که یک تراشه گرافیکی اختصاصی نیز دارد.

در نقطه مقابل این طیف، عمر باتری به اندازه کافی خوب نیست که این گزینه را برای کاربران اصلی اداری تبدیل کند. بنابراین Zenbook 14X OLED Space Edition ممکن است یک بسته کلی واقعاً خوب باشد، اما واقعاً فقط برای تعداد کمی از کاربران مناسب است.

مزایا

  • طراحی عالی و پریمیوم
  • ساخت خوب و محکم
  • صفحه نمایش شگفت انگیز
  • صفحه کلید با نور پس زمینه و بازخورد چشمگیر
  • ترک پد دوست داشتنی با صفحه کلید عددی یکپارچه با نور LED
  • عملکرد سریع برای استفاده روزمره
  • اسکنر اثر انگشت سریع و دقیق
  • شاتر وب کم الکترونیکی یک ویژگی واقعا مفید است
  • بسته خرده فروشی با مضمون فضایی همراه با لوازم جانبی جالب

معایب

  • بدون کارت گرافیک اختصاصی
  • در برخی بازارها از قلم استفاده نمی شود
  • نور پس زمینه صفحه کلید ناهموار
  • شاتر وب کم الکترونیکی به طور قابل اعتماد کار نمی کند
  • عمر باتری می توانست بهتر باشد
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *