آموزش

آشنایی با مک آدرس و نحوه مخفی کردن آن

اکثر مردم حداقل یک ایده مبهم از چیستی یک آدرس IP دارند، و برخی پیامدهای افشای آن، برای عوامل تهدید و سایر اشخاص ثالث نیز درک می کنند. اما مک آدرس ها چیست؟ آنها برای چه هستند و چگونه می توانند توسط مجرمان سایبری مورد سوء استفاده قرار گیرند؟ مهمتر از همه، چگونه می توان مک آدرس خود را مخفی کرد؟

مک آدرس چیست؟ چرا آن را پنهان کنیم؟

هر دستگاهی که به اینترنت متصل می شود دارای یک آدرس کنترل دسترسی رسانه (MAC) است که معمولاً از شش مجموعه دو کاراکتر تشکیل شده است. بنابراین، یک مک آدرس معمولی چیزی شبیه به این خواهد بود: 18-3B-5D-03-8A-40. مک آدرس ها مانند شماره‌های شناسایی رایانه‌ها، گوشی های هوشمند، روترها و غیره هستند. رایانه یا گوشی هوشمند شما بدون داشتن مک آدرس نمی تواند به درستی کار کند یا به شبکه متصل شود.

این آدرس ها مانند آی پی به خودی خود تغییر نمی کنند، بلکه توسط خود سازنده ها تعیین می شوند. با این حال، یک دستگاه می تواند بیش از یک مک آدرس داشته باشد. برای مثال، اگر لپ‌تاپ شما دارای وای فای داخلی و پورت اترنت باشد، دارای دو مک آدرس است. دقیقاً به این دلیل که مک آدرس‌ ها اساساً سوزانده شده‌اند، آنها در ایمن‌سازی شبکه نقش دارند.

فرض کنید یک مدیر شبکه می خواهد یک دستگاه خاص را از دسترسی به یک شبکه مسدود کند. از کدام مکانیسم امنیتی استفاده می کنند؟ یک راه سریع برای انجام این کار، مسدود کردن مک آدرس آن دستگاه است. از طرف دیگر، آنها می توانند فقط مک آدرس های خاصی را در لیست سفید قرار دهند. این یک روش رایج کنترل دسترسی است که به عنوان فیلتر مک آدرس شناخته می شود.

برخلاف آدرس آی پی ها، مک آدرس ها عمومی نیستند. این بدان معنی است که وب سایت هایی که بازدید می کنید مک آدرس شما را نمی دانند. با این حال، هر شبکه ای که به آن متصل هستید به مک آدرس شما دسترسی دارد. این می تواند شما را در معرض خطر قرار دهد، اگر آن شبکه عمومی یا در معرض خطر باشد. چه بخواهید محدودیت های خاصی را دور بزنید، از خود در برابر حملات جداسازی و انواع مشابه جرایم سایبری محافظت کنید، یا فقط حریم خصوصی خود را افزایش دهید، دانستن اینکه چگونه مک آدرس خود را پنهان کنید، مفید است.

چگونه یک مک آدرس را جعل کنیم

قبل از مخفی کردن مک آدرس خود، ابتدا باید بفهمید که چیست. صرف نظر از اینکه از کدام دستگاه و سیستم عاملی استفاده می کنید، این فقط چند دقیقه طول می کشد. در ویندوز، ساده ترین راه برای انجام این کار از طریق Command Prompt است. دکمه Start را فشار دهید، cmd را تایپ کنید و آن را اجرا کنید. در Command Prompt عبارت “ipconfig/all” را بنویسید و Enter را فشار دهید. مک آدرس شما در کنار آدرس فیزیکی نمایش داده می‌شود.

اگر از رایانه مک استفاده می کنید، منوی Apple را اجرا کنید و روی System Preferences > Network کلیک کنید. اتصال شبکه خود را انتخاب کنید، به Advanced بروید و سپس روی زبانه Hardware کلیک کنید. مک آدرس شما در اینجا نمایش داده خواهد شد.

در هر دو گوشی اندروید و iOS، می توانید مک آدرس خود را با دسترسی به منوی تنظیمات پیدا کنید. بنابراین، به تنظیمات بروید و به About (معمولاً در پایین منوی تنظیمات قرار دارد) بروید. در اندروید، ممکن است مجبور شوید به وضعیت یا اطلاعات سخت افزاری بروید. این فرآیند در اکثر گوشی های هوشمند تقریباً یکسان است.

درست همانطور که می توان فهمید مک آدرس شما چیست، مخفی کردن آن نیز امکان پذیر است. از نظر فنی، چون نمی‌توانید بدون مک آدرس به یک اکسس پوینت متصل شوید، فقط آن را جعل می‌کنید و آن را تغییر می‌دهید، اما نکته اینجاست: ردیابی شما دشوارتر می‌شود.

نحوه تغییر مک آدرس در ویندوز

در سیستم عامل ویندوز، دکمه Start را فشار دهید، Device Manager را تایپ کنید و آن را اجرا کنید. Network adapters را پیدا کرده و گسترش دهید، سپس روی آداپتور خود کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. به تب Advanced بروید و “Locally administered address” را در لیست Property پیدا کنید. مک آدرس شما در قسمت Value نمایش داده می شود. تنها کاری که باید در آنجا انجام دهید این است که یک مورد جدید را تایپ کنید و کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

این ممکن است در برخی از نسخه های ویندوز کار نکند، اما همچنان می توانید مک آدرس خود را با استفاده از نرم افزار شخص ثالث تغییر دهید. Technitium یک ابزار رایگان است که به شما امکان می دهد این کار را انجام دهید. نرم افزار را دانلود و نصب کنید، سپس آن را اجرا کنید. در Technitium، روی تب Random MAC Address، سپس Change Now کلیک کنید و کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

نحوه تغییر مک آدرس در مک اواس

ساده ترین راه برای تغییر مک آدرس در MacOS از طریق برنامه ترمینال است. با باز کردن Finder و رفتن به Applications > Utilities > Terminal می توانید به آن دسترسی داشته باشید. پس از راه اندازی برنامه ترمینال، این دستور را تایپ کنید:

openssl rand -hex 6 | sed 's/\(..\)/\1:/g; s/.$//'

مک خود را از اینترنت جدا کنید و موارد زیر را تایپ کنید (به جای “MUO” یک آدرس MAC تصادفی کنید):

sudo ifconfig en0 ether MUO

توجه داشته باشید که پس از راه‌اندازی مجدد رایانه، مک آدرس شما به آدرس پیش‌فرض برمی‌گردد، بنابراین باید هر بار که می‌خواهید آن را مخفی کنید، همان دستورات را اجرا کنید.

جعل و تصادفی کردن مک آدرس گوشی هوشمند (اندروید و iOS)

نسخه های جدیدتر سیستم عامل های iOS و اندروید، گزینه MAC randomization به طور پیش فرض فعال هستند. به لطف این ویژگی، هر زمان که به شبکه جدیدی متصل می شوید، مک آدرس شما تغییر می کند. اگر می خواهید بررسی کنید که آیا گوشی هوشمند شما دارای MAC randomization داخلی است یا خیر، در اینجا نحوه انجام این کار آورده شده است.

اگر یک گوشی هوشمند اندرویدی دارید، به منوی تنظیمات دسترسی پیدا کنید و به Connections بروید. روی شبکه Wi-Fi که به آن متصل هستید ضربه بزنید، سپس روی نماد چرخ دنده ضربه بزنید. در صورت لزوم منو را باز کنید و “Mac address type” را پیدا کنید. این یا عبارت “Randomized MAC” یا “Phone MAC” خواهد بود؛ به احتمال زیاد می توانید بین دو گزینه جابجا شوید.

اپل MAC randomization را در iOS 14 اضافه کرده است. این ویژگی به طور پیش فرض فعال است، اما می توانید با دسترسی به منوی تنظیمات، پیدا کردن شبکه Wi-Fi که به آن متصل هستید و تغییر دادن نوار لغزنده کنار آدرس خصوصی، آن را غیرفعال کنید. از نظر تئوری امکان تغییر دستی مک آدرس گوشی هوشمند شما وجود دارد. با این حال، دستگاه شما نیاز به روت یا جیلبریک دارد. مگر اینکه به مهارت های خود بسیار مطمئن باشید، نباید آیفون خود را جیلبریک کنید یا گوشی هوشمند اندرویدی خود را روت کنید، زیرا انجام این کار می تواند مشکلات جبران ناپذیری ایجاد کند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا