بررسیموبایل و تبلت

بررسی سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا

سال گذشته، سامسونگ دو خط تولید موفق خود، سری گلکسی اس معروف به دوربین های قدرتمند و گلکسی نوت با قلم S را گرد هم آورد. در نتیجه، گلکسی اس 22 اولترا را دریافت کردیم، گوشی پرچمدار نهایی که اساساً هر ویژگی را که می توانید تصور کنید، داشت. پس جای تعجب نیست که گلکسی اس 23 اولترا آنچنان انقلابی نباشد. با توجه به ارزشش، تقریباً شبیه مدل قبلی خود با آن گوشه های تیز به نظر می رسد، و شما هنوز قلم S آشنا و آن دوربین زوم اپتیکال چشمگیر 10X را دارید. اما در حالی که شبیه مدل قبلی است، اس 23 اولترا جدید برخی از اصول اولیه یک گوشی هوشمند پرچمدار عالی را بهبود می بخشد.

ارتقاء بزرگ امسال باید دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی جدید باشد که نوید جزئیات قابل چاپ در عکس های شما و عکس های شب بسیار بهتر را می دهد. همچنین این یک تغییر استراتژیک برای سامسونگ است. این شرکت در قدیم دو نسخه از این پرچمداران را با تراشه اگزینوس و اسنپدراگون راهی بازار می کرد که برخی کاربران از آن ناراضی بودند، چراکه این تراشه‌ های اگزینوس به خوبی پردازنده‌های اسنپدراگون مورد استفاده در مدل‌های آمریکایی نبودند. اما با شروع سری اس 23، همه نسخه ها صرف نظر از جایی که به فروش می رسند به همان تراشه قدرتمند اسنپدراگون مجهز هستند. بنابراین آیا این بهبودها دلیل کافی برای ارتقا هستند؟ برای درک این موضوع، در نقد و بررسی گلکسی اس 23 اولترا با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 163.4 در 78.1 در 8.9 میلیمتر، 233 گرم
  • صفحه نمایش: 6.8 اینچ، وضوح 1440 در 3088 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز، Dynamic AMOLED 2X
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 برای گلکسی، گرافیک Adreno 740
  • حافظه: 8/12 گیگابایت رم LPDDR5X و 256/512 گیگابایت یا 1 ترابایت فضای ذخیره سازی
  • دوربین پشتی: اصلی 200 مگاپیکسل f/1.7، فوق عریض 12 مگاپیکسل f/2.2، تله فوتو اول 10 مگاپیکسل f/2.4 و تله فوتو دوم 10 مگاپیکسل f/4.9
  • دوربین جلویی: 12 مگاپیکسل
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 45 وات، بیسیم 10 وات
  • سایر قابلیت ها: قفل 2 بعدی با چهره، سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر، قلم S-Pen، شارژ معکوس، NFC، شیشه مقاوم در برابر خش (گوریلا گلس ویکتوس 2)، حسگر نور محیط، سنسور مجاورت

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی اس 23 اولترا گوشه های تیز نسل قبلی خود را حفظ کرده، اما اکنون مانند آیفون دارای اضلاع صاف تری است، بنابراین به نوعی بهترین های هر دو جهان را به ارمغان می آورد. هنوز هم از صفحه نمایش کمی خمیده استفاده می کند و سامسونگ برخی تغییرات جزئی دیگر را انجام داده است؛ دکمه های پاور و ولوم اکنون کمی بزرگتر و کمی پایین تر برای دسترسی راحت تر هستند و دوربین های پشتی کمی بزرگتر هستند.

همچنین هنوز یک ساندویچ شیشه ای و فلزی است، اما از گوریلا گلس ویکتوس 2 جدید در پشت استفاده می کند که در صورت سقوط بهتر عمل می کند، و فریم میانی همچنان آلومینیومی است. سامسونگ رتبه IP68 حفاظت از آب و گرد و غبار را تغییر نداده، اما در حال حاضر به همان اندازه خوب است. در مورد رنگ های گلکسی اس 23 اولترا، ما موارد Phantom Black، Cotton Flower، Mystic Lilac و Botanic Green را داریم.

سامسونگ چند رنگ انحصاری را نیز در وب سایت خود ارائه می دهد. آخرین اما قطعا نه کم اهمیت، اس 23 اولترا همچنان با قلم S عرضه می شود. به نظر می رسد، مانند قبل است و ما متوجه هیچ ویژگی جدیدی در آن جبهه نشده ایم.

صفحه نمایش

سامسونگ پیشتاز بازار در فناوری نمایشگر است، بنابراین جای تعجب نیست که صفحه نمایش گلکسی اس 23 اولترا عالی به نظر می رسد، اما باز هم، صفحه نمایش اس 22 اولترا نیز همینطور بود. از سوی دیگر شما هنوز حداکثر روشنایی 1750 نیت، همان وضوح 1440 در 3088 پیکسل و همان فناوری LTPO برای نرخ نوسازی متغیر که از 1 هرتز به 120 هرتز می رسد، دارید.

نکته جدید این است که صفحه نمایش می تواند بسیار کم نور شود که برای استفاده در شب عالی است. با همه این موارد، هنوز هم همان صفحه نمایش بزرگ 6.8 اینچی با نسبت تصویر عریض تر از معمول است.

مدل حداکثر روشنایی حداقل روشنایی دمای رنگ (کلوین) گاما DELTA E RGBCMY DELTA E GRAYSCALE
گلکسی اس 23 اولترا 1086 0.8 6691 1.91 2.64 7.19
گلکسی اس 22 اولترا 688 1.6 6418 1.93 1.31 2.53
آیفون 14 پرو مکس 1033 1.9 6716 2.2 1.98 5.56
پیکسل 7 پرو 973 1.9 6726 2.21 1.67 5.57

از نظر بیومتریک، اس 23 اولترا دوباره به اسکنر اثرانگشت اولتراسونیک شناخته شده ساخت کوالکام متکی می شود که ثابت کرده، سریع و کاملاً قابل اعتماد است. این گوشی همچنین از تشخیص چهره مبتنی بر تصویر با دوربین جلو پشتیبانی می کند. با این حال، تشخیص تصویر در شب بسیار آزاردهنده است. تلفن به طور خودکار به روشنایی بسیار بالا تغییر می کند تا چهره شما را تشخیص دهد، که می تواند در شب کاملاً کور شوید، بنابراین ما مجبور شدیم این ویژگی را خاموش کنیم.

کیفیت دوربین

یک تفاوت قابل توجه در دوربین چهارگانه اس 23 اولترا و چند پیشرفت کوچکتر وجود دارد، اما در کل این یک سیستم دوربین بسیار متفاوت نیست. پس از سه سال استفاده از سنسور 108 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی، سامسونگ در حال جهش به یک سنسور جدید 200 مگاپیکسلی است.

200 مگاپیکسل دیوانه کننده به نظر می رسد! و اینطور است، اما دلیل اینکه شما باید تحت تاثیر قرار بگیرید فقط به خاطر جزئیات نیست. در واقع، اکثر مردم ممکن است هرگز از وضوح کامل استفاده نکنند و به طور پیش‌فرض سامسونگ از باینینگ پیکسل استفاده می‌کند و با ترکیب 16 پیکسل در یک سوپرپیکسل، همچنان به طور پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی دریافت می‌کنید.

اما به لطف آن ترفند باینینگ پیکسل (ترکیب پیکسل)، سامسونگ می‌تواند نویز را پاک کند و عکس‌های فوق‌العاده‌ای در شب ارائه دهد. همچنین علاقه مندان در نهایت حالت ExpertRAW را مستقیماً در برنامه دوربین دریافت می کنند. ExpertRAW در اس 23 اولترا از حالت معمولی “Pro” قدرتمندتر است زیرا نه تنها کنترل های دستی دوربین را در اختیار شما قرار می دهد، بلکه به شما امکان می دهد از فایل های RAW با نوردهی های چند فریمی عکس بگیرید.

امسال یک گزینه فایل 50 مگاپیکسلی RAW دارد که به اندازه یک فایل 200 مگاپیکسلی فضایی را اشغال نمی کند، اما هنوز جزئیات بسیار بیشتری نسبت به عکس پیش فرض 12 مگاپیکسلی ارائه می دهد. تصاویر در طول روز معمولاً دارای وضوح بیشتر و جزئیات تمیزتر هستند. سامسونگ پردازش را بهبود بخشیده است و عکس ها کمتر شسته شده و فقط چشمگیرتر به نظر می رسند.

تصاویر در شرایط معمولی داخلی یا نور کمتر نیز به میزان قابل توجهی بهبود یافته اند. تصویر ثبت شده قبلی در S22 اولترا بیش از حد پردازش شده به نظر می رسید، در حالی که مدل جدیدتر ظاهر بسیار طبیعی تری را ثبت می کند و جزئیات تمیزتر با نویز بسیار کمتر است. در شرایط نوری کم، S23 اولترا مانند مدل قبلی خود عکس های 12 مگاپیکسلی می گیرد.

در نور خوب، اس 23 اولترا رنگ‌های دلپذیرتری دارد، رنگ‌های گرم‌تری را با کنتراست کمتر می‌گیرد تا ظاهری ملایم‌تر و دراماتیک‌تر نسبت به مدل قبلی خود داشته باشد. دوربین فوق عریض گلکسی اس 23 اولترا در مقایسه با دوربین مشابه در گوشی های نسل قبل در شرایط سخت و شبانه با نور بسیار کم بهتر عمل می کند.

عملکرد و نرم افزار

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، همه مدل های اس 23 دارای تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 هستند. به طور دقیق، این در واقع یک نسخه کمی تغییر یافته از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 است که روی سرعت کلاک بالاتر، مخصوصا برای سامسونگ، تنظیم شده است. همانطور که در امتیازات بنچمارک مشاهده می کنید، پردازنده بهبود قابل توجهی در سرعت ارائه می دهد.

ما عملکرد پردازش تک هسته ای 40 درصد سریعتر و در چند هسته 50 درصد باورنکردنی را اندازه گیری کردیم! ما به ندرت چنین پیشرفت های عظیمی را دریافت می کنیم، بنابراین این واقعاً نشان می دهد که این تراشه چقدر خاص است. این تراشه بر روی لیتوگرافی 4 نانومتری ساخته شده که یک پیشرفت بزرگ به ویژه برای گیمرها است.

گیگ بنچ (تراشه) تراشه تک هسته چند هسته
گلکسی اس 23 اولترا اسنپدراگون 8 پلاس نسل 2 برای گلکسی 1396 4882
آیفون 14 پرو مکس A16 Bionic 1882 5333
آیفون 14 پرو A16 Bionic 1891 5469
گلکسی اس 22 اولترا اسنپدراگون 8 نسل 1 1240 3392

پردازنده گرافیکی در این تراشه جدید در واقع برابر یا حتی بهتر از پردازنده آیفون است که برای چند سال پیشتاز بازار بود. در حالی که خود این تراشه از فناوری‌های جدید فانتزی مانند ویدیوی 4K120 و وای فای 7 پشتیبانی می‌کند، اما همه آنها به گلکسی راه پیدا نمی‌کنند. اس 23 اولترا هنوز فقط از Wi-Fi 6E و ضبط ویدیو 4K60 پشتیبانی می کند.

آنچه قابل توجه است تصمیم سامسونگ برای دو برابر کردن فضای ذخیره سازی برای مدل پایه اس 23 اولترا است، در حالی که قیمت یکسانی را حفظ می کند (حداقل در ایالات متحده). مدل های ارائه شده عبارتند از: 8 گیگابایت رم + 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی، 12 گیگابایت + 512 گیگابایت حافظه ذخیره سازی و 12 گیگابایت + 1 ترابایت فضای ذخیره سازی.

داشتن یک گزینه 1 ترابایتی برای کاربران قدرتمند یک چیز عالی است، اما تاثیر یک مدل پایه 256 گیگابایتی برای کاربران روزمره بسیار بیشتر است، بنابراین ما واقعاً از این بابت هیجان‌زده هستیم. قبل از عرضه اس 23 اولترا، گمانه زنی ها حاکی از آن بود که ممکن است مانند سری آیفون 14 دارای اتصال ماهواره ای باشد، اما متاسفانه اینطور نیست.

گلکسی اس 23 اولترا جدیدترین نسخه رابط کاربری One UI 5.1 مبتنی بر اندروید 13 را اجرا می کند و یک رابط کاربری آشنا به سبک سامسونگ است که هیچ تغییر عمده ای ندارد. One UI 5.1 نسبت به قبل بهبود یافته‌تر به نظر می‌رسد و در نهایت، بسیاری از میکروجیت‌هایی که سیستم با آن شناخته شده دیگر وجود ندارد.

با این حال، باید بدانید که سیستم عامل 60 گیگابایت فضای گوشی شما را اشغال می کند که تقریباً یک چهارم فضای موجود در نسخه پایه را به خود اختصاص می دهد. ما نمی دانیم که چه چیزی باعث این افزایش نیاز به فضای ذخیره سازی شده است، اما بسیار زیاد است. با این حال، بهترین چیز در مورد نرم افزارهای سری اس 23، تعهد سامسونگ به پشتیبانی طولانی است. سری اس 23 چهار سال بروزرسانی‌های اصلی و پنج سال بروزرسانی امنیتی دریافت می‌کند، که حتی بیشتر از پیشنهاد گوگل برای دستگاه های پیکسل خود است.

عمر باتری

گلکسی اس 23 اولترا یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی دارد، که به همان اندازه سال گذشته بوده، اما عمر باتری حتی با همین باتری بهبود یافته است. اعداد رسمی سامسونگ ادعا می‌کنند که اس 23 اولترا جدید تا 27 ساعت پخش ویدیو دارد که 30 درصد بیشتر از اس 22 اولترا است. هنگام اندازه گیری زمان پخش صدا، سامسونگ تخمین می زند که اس 23 اولترا 99 ساعت دوام بیاورد که 22 درصد بیشتر از مدل سال گذشته است. برای کسانی که از مدل اگزینوس می آیند، این یک پیشرفت بزرگتر خواهد بود. تست های مستقل ما تایید می کند که اس 23 اولترا به طور قابل توجهی بیشتر از مدل قبلی خود دوام می آورد.

در سبک‌ترین تست وبگردی ما، اس 23 اولترا نسبت به مدل قبلی پیشرفت چشمگیری کسب کرد و تقریباً با آیفون 14 پرو مکس برابری می‌کند. هنگام پخش ویدیوها در یوتیوب، گلکسی جدید نسبت به نسل قبلی خود بهبود یافته است، اما کمی از پیکسل 7 پرو و از همه مهمتر آیفون 14 پرو مکس عقب تر است. با این حال، یک منطقه بدون بهبود باقی مانده، شارژ است. این گوشی از شارژ 45 واتی با کابل مانند قبل پشتیبانی می کند. همچنین مانند سال های گذشته شارژر داخل جعبه نداشته و فقط کابل می گیرید. این سرعت ها خوب هستند، اما با توجه به اینکه شرکت های دیگر چگونه از سرعت دو برابری پشتیبانی می کنند، کمی ناامید کننده هست.

اس 23 اولترا همچنان بیش از یک ساعت طول می کشد تا به طور کامل شارژ شود، در حالی که سایر رقبا اکنون می توانند در کمتر از نیم ساعت یا حتی سریعتر به آن دست پیدا کنند. همچنین، به یاد داشته باشید که برای آن سرعت‌های 45 واتی، باید شارژر 45 واتی سامسونگ را با یک کابل USB-C مخصوص 5A (ضخیم‌تر از کابل معمولی USB-C) ترکیب کنید. اس 23 اولترا همچنین از شارژ بی‌سیم تا سرعت 10 وات پشتیبانی می‌کند و وقتی دستگاه‌های دیگر را در پشت قرار می‌دهید، می‌تواند شارژ بی‌سیم را معکوس کند (مثلاً می‌توانید هدفون‌های بیسیم، تلفن هوشمند یا تلفن دیگری را شارژ کنید).

جمع بندی

در پایان، گلکسی اس 23 اولترا گامی در مسیر درست برای سامسونگ است. این یک جهش بزرگ نیست، اما با یک تراشه جدید خوب، کیفیت صوتی بهبود یافته، فضای ذخیره سازی دو برابر، طراحی بهتر و دوربینی با قابلیت تر، در تمام زمینه های کلیدی بهبود می یابد. اینها چیزهایی هستند که همه از آنها قدردانی خواهند کرد.

بقیه ترفندهای جزئی اضافه شده اند، حتی اگر تأثیرگذاری بسیار کمتری داشته باشند: ویدیوی 8K هنوز چیزی نیست که بسیاری از کاربران واقعاً از آن استفاده کنند، بهبودهای لرزشگیر ویدیو دوباره خوب هستند، اما تغییر دهنده بازی نیستند. برای ما، این بیشتر از یک نسخه “S” به نظر می رسد. و فراموش نکنیم که قدرت و تطبیق پذیری یک نوت را با قلم S حفظ می کند و واقعاً چیزی شبیه به آن در بازار وجود ندارد.

مزایا

  • عمر باتری عالی
  • استفاده تراشه جدید اسنپدراگون
  • طراحی بهبود یافته، احساس ارگونومی بیشتری دارد
  • صفحه نمایش خمیدگی کمتری دارد
  • بهبودهای دوربین وجود دارد، اما نه چندان بزرگ
  • صدای بلندگوها در حال حاضر بسیار بهتر است
  • دو برابر فضای ذخیره سازی (256 گیگابایت) در مدل پایه

معایب

  • مدل پایه هنوز فقط 8 گیگابایت رم دارد
  • سرعت شارژ بهبود نیافته است
  • هپتیک ها هنوز به خوبی رقبا نیستند
  • سیستم دوربین آنطور که انتظار می رفت بهبود نیافته است
  • سیستم عامل 60 گیگابایت فضای ذخیره سازی را اشغال می کند
منبع
phonearenatomsguide
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا