از زمانی که اپل ایرپادهای خود را در سال 2016 راه اندازی کرد، رقابت سرعت بیشتری گرفت و اکنون شاهد طیف باورنکردنی از هدفون های TWS با مجموعه ویژگی های روزافزون و با قیمت های کمتر و پایین تر هستیم. شیائومی امسال با هدفون های بادز 4 پرو خود عکس دیگری گرفته که بیشتر بر روی اولی متمرکز شده تا دومی.

در واقع ایربادز شیائومی بیشتر به سمت ایرپادز پرو نزدیک تر است و با آن رقابت می کند و با قیمت 250 یورو، شیائومی هدفی بسیار بلندپروازانه برای خود قرار داده است. شیائومی بادز چند ویژگی نظیر استریمینگ با کیفیت بال، حذف نویز فعال، عمر باتری طولانی و موارد دیگر را به همراه دارد. در این مقاله به نقد و بررسی شیائومی بادز 4 پرو خواهیم پرداخت تا با امکانات و عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

طراحی و کیفیت ساخت

شیائومی به دنبال طراحی شیک و باکلاس بوده و انتخاب رنگ ها به جای سرگرم کننده رسمی است. ما نسخه Space Black را دریافت کردیم، اما یک نسخه طلایی ستاره نیز وجود دارد. هر دو گزینه دارای طرح‌های دو رنگ با روکش مات در پایین و یک براق در درب هستند. با این حال، به طور عینی، روکش براق روی درب، چربی و لکه‌ها را جذب می‌کند، که کاملاً قابل مشاهده هستند.

طراحی بدنه شبیه به کپسول فضایی است و هدفون را به صورت عمودی نگه می دارد. آهنرباهای قوی هدفون را در قالب نگه می دارند که همین امر در مورد خود درب نیز صدق می کند، آهنرباها آن را محکم و بدون هیچ گونه لرزشی در جای خود نگه می دارند. در نزدیکی پایین قاب، نشانگر LED را خواهید دید که سطح باتری را نشان می دهد و پیشرفت شارژ را نشان می دهد. همچنین یک دکمه اتصال در کنار کانکتور USB-C وجود دارد.

این هدفون با طراحی غیر معمول خودنمایی می کند؛ با توجه به این که شبیه به اکثر بادزهای موجود هستند، اما به جای طراحی بیضی منحنی، شامل ساقه های صاف و مربعی شکل بوده و از طراحی دو رنگ استفاده می کنند. پلاستیک رو به گوش آن، مات و هنگام لمس تا حدودی نرم است. این جایی است که شیائومی انحناها را حفظ کرده تا در داخل گوش راحت تر باشد.

نرم افزار و امکانات

بادز 4 پرو را می توان بدون اپلیکیشن استفاده کرد، اما برنامه Xiaomi Earbuds از مخزن گوگل پلی به شما امکان دسترسی به بسیاری از ویژگی های اضافی را می دهد. می‌توانید کارهایی که ژست‌ها روی هر هدفون (دوبار فشار دهید، سه بار فشار دهید، فشار دهید و نگه دارید) انجام می‌دهند را سفارشی کنید، تشخیص داخل گوش، تشخیص صدا را روشن و خاموش کنید، حالت و سطح ANC را تنظیم کنید و البته اگر هدفون را گم کرده‌اید، آنها را پیدا کنید.

تنظیمات ANC در بالا نمایش داده می شود و یک اعلان مداوم دسترسی سریع به تغییر حالت را ارائه می دهد. می توانید بین حالت Transparency، Off و Noise cancellation انتخاب کنید که کاملاً توضیحی هستند. همچنین یک ضامن برای حذف خودکار نویز وجود دارد که عالی عمل می کند زیرا ما هیچ تفاوت قابل توجهی بین حالت خودکار و روشن بودن دائمی ANC پیدا نکردیم. به نظر می رسد این الگوریتم بسته به محیط اطراف شما در تنظیم سطح ANC به اندازه کافی کار خوبی انجام می دهد.

در تئوری، این باید مقداری از عمر باتری را ذخیره کند زیرا ANC همیشه روشن نخواهد بود. استفاده از ویژگی Voice detection بسیار خوب بود، به خصوص زمانی که شخصی برای صحبت با شما می آید. وقتی هدفون صدای شما را تشخیص می‌دهد، صدا کاهش می‌یابد و حالت Transparency فعال می‌شود تا بتوانید صدای طرف مقابل را بشنوید.

در محیط های پر سر و صدا نسبتاً قابل اعتماد است، اما به عنوان مثال در یک باشگاه پر سر و صدا به درستی کار نمی کند. وقتی صدای شما خیلی بلند است، میکروفون‌ها به سختی می‌توانند صدای شما را بگیرند. به هر حال، تا زمانی که شما هنوز درگیر مکالمه هستید و هر از چند گاهی صحبت می کنید، حالت روشن می ماند، اما پس از مدت زمان مشخصی که می توانید تنظیم کنید، به طور خودکار خاموش می شود.

تست تناسب نوک گوش هنگام پوشیدن صدایی پخش می کند و تعیین می کند که آیا نوک گوش برای شما مناسب است یا خیر. ما گمان می کنیم که میکروفون های خارجی سعی می کنند نشت صدای بالقوه را تشخیص دهند. همچنین ویژگی ردیابی سر نیز وجود دارد که وقتی صدای Dimensional روشن بوده، فعال است و هنگامی که نگاهتان را از گوشی دور می کنید، صدا را تنظیم می کند.

کیفیت صدا

بادز 4 پرو به درایورهای 11 میلی متری با آهنربای دوگانه مجهز شده و وقتی صحبت از کیفیت صدا به میان می آید، جای شکایت زیادی وجود ندارد. پخش صدای Hi-Res با استفاده از کدک LDAC سونی تا 990 کیلوبیت در ثانیه، 96 کیلوهرتز/24 بیت پشتیبانی می شود. در بسیاری از سناریوها که مورد آزمایش قرار گرفته بود، عالی به نظر می رسیدند. چیزی که معمولاً در مورد هدفون های ریز مانند اینها صدق نمی کند. سازندگان اغلب سعی می کنند هدفون های خود را برای ژانرهای باس سنگین تر تنظیم کنند.

این مورد برای بادز 4 پرو صدق نمی کند. در حالی که بیس به خوبی بازتولید می شد، آوازها تمیز هستند و صداهای با فرکانس بالا حتی در بلندی صدای بالا واضح هستند. موسیقی آکوستیک و آهنگ‌های همراه با ابزارهای موسیقی فراوان نیز به نظر تمیز می‌رسد. ویژگی صوتی Dimensional ممکن است به غوطه ور شدن کمک کند، به خصوص اگر ضبط کنسرت زنده یا هنگام تماشای یک فیلم را پخش می کنید، اما کیفیت کلی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

این ویژگی در حال حاضر تنها توسط تعداد انگشت شماری از گوشی های شیائومی نظیر می 11 اولترا، شیائومی 13، 13 پرو و 13 لایت، شیائومی 12 ایکس، می 11 و می 11i پشتیبانی می شود، اما در آینده باید تعداد بیشتری از آن را دریافت کنند. در کمال تعجب، تداخل کمی از حالت حذف نویز وجود دارد. شما واقعا باید به دنبال تغییرات ظریف باشید تا تفاوت را متوجه شوید.

با ANC خاموش، صدای باس کمی جادارتر به نظر می رسد، گویی در یک اتاق کوچک و سازگار با اکو گوش می دهید. توجه داشته باشید که اینها واقعاً تغییرات ظریفی در کیفیت کلی صدا هستند، که خبر خوبی است زیرا ANC شناخته شده بوده که تا حدودی با موسیقی تداخل دارد. شیائومی در اینجا تعادل بسیار خوبی برقرار کرده است.

نویز کنسلینگ و میکروفون

شیائومی می گوید که بادز 4 پرو می تواند صداها را تا 48 دسی بل سرکوب کند، اما واقعیت پشت این رتبه بندی کمی ظریف تر است. همانطور که اکثر شما می دانید، حذف نویز با صداهای ثابت و با فرکانس پایین بهترین کار را دارد، در حالی که صداهای ناگهانی با صدای بلند سرکوب نمی شوند.

Buds 4 Pro از سه میکروفون (روی هر هدفون) برای دریافت نویز محیط استفاده می کند، در حالی که یک واحد ضبط صدا (VPU) به طور مداوم در حین تماس ها و هنگامی که ویژگی تشخیص صدا روشن است به صدای شما گوش می دهد. علاوه بر پیشرفت‌های سخت‌افزاری، هدفون ها همچنین دارای یک الگوریتم هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که صدای باد را تا سرعت 32.4 کیلومتر در ساعت در هنگام تماس‌های تلفنی حذف می‌کند. می توان گفت که این ویژگی در شرایط باد ملایم به خوبی کار می کند، اما انتظار شگفتی نداشته باشید.

در هر صورت، متوجه شدیم که حذف نویز حتی در محیط های پر سر و صدا به اندازه کافی کار می کند. مترو و وسایل حمل و نقل عمومی پر سر و صدا نیز با موسیقی هایی که گوش می دهید به سختی شنیده می شوند. فقط خودروهایی که در خیابان از کنار شما عبور می کنند ممکن است از سیستم حذف صدا عبور کنند.

عملکرد میکروفون در سراسر برد عالی است. فقط محیط های با صدای بلند با باد شدید در کنار ممکن است در تماس های تلفنی شما اختلال ایجاد کند. اما سر و صدای معمول خیابان یا محیط ورزشگاه در مکالمات شما دخالت نمی کند. به ندرت شاهد چنین عملکرد خوب تماس تلفنی از جوانه های TWS کوچک هستیم.

ارتباطات

شیائومی بادز 4 پرو از طریق بلوتوث 5.3 LE متصل می شود، چیزی که از هدفون های مدرن TWS انتظار دارید. هدفون ها از کدک های استریمینگ LDAC، SBC و AAC پشتیبانی می کنند. تا زمانی که تلفن شما از آن پشتیبانی می کند، LDAC از جریان صوتی تا 990 کیلوبیت بر ثانیه با عمق صوتی 32 بیتی استفاده می کند. اگر این کار را نکرد، به AAC کاهش می یابد.

این هدفون همچنین از همگام شدن با چند دستگاه، یعنی مثلاً اگر بخواهید موسیقی را از لپ‌تاپ خود پخش کنید و همچنان بخواهید با تلفن خود تماس برقرار کنید، پشتیبانی می‌کند. وقتی صحبت از عملکرد واقعی اتصال می شود، ما تحت تاثیر قرار نمی گیریم. برد 10 متری تبلیغ شده تنها زمانی صادق است که گوشی هوشمند در یک خط دید واضح قرار داشته باشد. اگر بیش از چند اتاق دارید، باید تلفن خود را در اطراف آپارتمان حمل کنید. همچنین در هنگام راه رفتن در خیابان با گوشی در جیب دچار سکسکه‌ها و بریدگی‌های تصادفی شده‌ایم.

عمر باتری و شارژ

هر هدفون دارای باتری 53 میلی آمپر ساعتی است، در حالی که کیس ظرفیت اضافی 565 میلی آمپر ساعتی دارد. این بسیار استاندارد برای یک جفت هدفون رده بالا است، اما بادز 4 پرو یک مزیت بزرگ نسبت به رقبای خود دارد و آن هم این است که کیس را می توان با کابل و به صورت بی سیم شارژ کرد.

همچنین از شارژ استاندارد Qi پشتیبانی می کند، بنابراین هدفون ها باید با اکثر شارژرها و تلفن هایی که از شارژ بی سیم معکوس پشتیبانی می کنند سازگار باشند. طبق تجربه، کیس همراه با هدفون، بسیار سریع شارژ می شود. شیائومی ادعا می کند که تنها با 5 دقیقه شارژ به شما 3 ساعت پخش مداوم می دهد و به نظر می رسد با تجربه ما مطابقت دارد.

متأسفانه، عمر باتری واقعی از هدفون ها به طور قابل توجهی کمتر از 9 ساعت گوش دادن تبلیغ شده یا در مجموع 38 ساعت پس از محاسبه شارژ مجدد کیس است. آنها می توانند بیش از 7 ساعت به طور مستقیم با ANC روشن یا 11 ساعت بدون آن کار کنند. کیس شارژ تقریباً 3.7 شارژ را ارائه می دهد که کل زمان پخش موسیقی را به کمی بیش از 20 ساعت می رساند.

جمع بندی

شیائومی بادز 4 پرو چندین ویژگی دارد و شاید مهمترین عاملی که باید در نظر گرفت کیفیت صدای آنها باشد که واقعا استثنایی است. چیزی برای شکایت وجود ندارد و حتی با روشن بودن ANC، کیفیت صدا همچنان عالی است. طراحی و عملکرد میکروفون در اکثر محیط ها واقعا خوب است، عمر باتری مناسب بوده و ما تطبیق پذیری شارژ را تحسین می کنیم.

از سوی دیگر، مشکلات نرم‌افزاری که با آن مواجه شده‌ایم، مانند تشخیص داخل گوش، برد نسبتاً محدود بلوتوث و تشخیص صدا، ما را از ارائه توصیه‌های صریح به بادز 4 پرو باز می‌دارد.  خبر خوب این است که تقریباً تمام مشکلاتی که با آن مواجه خواهید شد، مربوط به نرم‌افزار هستند، بنابراین نسخه‌های فریمور آینده مطمئناً بیشتر آنها را برطرف خواهند کرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *