آموزشسخت افزار

فن PWM در مقابل فن DC: کدام یک برای خنک کردن رایانه بهتر است؟

اگر در حال اسمبل یک رایانه هستید، فن ها ممکن است اولین مؤلفه ای نباشند که به آن فکر می کنید، اما همچنان مهم هستند. وقتی به سراغ ساخت هوا خنک می روید، گزینه فن DC یا PWM را دارید، اما کدام بهتر است؟

فن DC چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، یک فن DC یک فن کامپیوتری است که با جریان مستقیم از منبع تغذیه رایانه شما یا از طریق مادربرد کار می کند. این فن ها از کانکتور سه پین با پایه منبع تغذیه، پین گراند و پین سیگنال استفاده می کنند.

دو پایه اول برق را تامین می‌کنند، در حالی که پین سیگنال اطلاعاتی درباره سرعت چرخش پره‌های فن را می‌خواند. به همین دلیل، این پین اغلب به عنوان پین سرعت سنج نیز شناخته می شود. این به مانیتور رایانه شما امکان می دهد فن سرعت خود را افزایش دهد و در صورت توقف چرخش فن به شما هشدار دهد.

فن‌های DC می‌توانند با سرعت ثابت کار کنند یا سرعت‌های کنترل شده توسط مادربرد را تغییر دهند. برای سرعت کمتر، مادربرد ولتاژ کمتری به فن می فرستد. 12 ولت ولتاژ معمولی فن DC و رایج ترین آن است، اما فن های DC نیز دارای ولتاژی از 5 ولت تا 48 ولت هستند. فن های DC نوع “سنتی” از فن های کامپیوتری هستند. اگر به اسمبل رایانه در 10 یا حتی 20 سال قبل نگاه کنید، به احتمال زیاد فن های آن فن اصلی DC هستند.

فن PWM چیست؟

در حالی که به آنها به طور متفاوتی اشاره می شود، یک فن PWM اساساً یک فن DC با یک پین اضافی است که به طور کامل نحوه عملکرد فن را تغییر می دهد. این پین چهارم سیگنال مدولاسیون عرض پالس (PWM) را حمل می کند که به سرعت فن را روشن و خاموش می کند. فن های DC از جریان متغیری برای کنترل سرعت فن استفاده می کنند. از طرف دیگر فن های PWM فقط از یک ولتاژ ثابت، معمولاً 12 ولت استفاده می کنند.

برای کنترل سرعت فن، سیگنال PWM فن را هزاران بار در ثانیه روشن و خاموش می کند. این ممکن است کارآمد به نظر نرسد، اما فن های PWM کنترل بسیار دقیق تری بر روی سرعت چرخش فن ارائه می دهند.

فن PWM در مقابل فن DC

یکی از مهم ترین تفاوت های فن های PWM و فن های DC تعداد پین های استفاده شده برای کانکتور است. فن های DC از کانکتورهای سه پین استفاده کرده، در حالی که فن های PWM از کانکتورهای چهار پین استفاده می کنند. هر نوع فن دارای پایه های برق، زمین و سیگنال است که PWM یک پایه چهارم را برای PWM اضافه می کند.

همانطور که در بالا ذکر شد، در حالی که هر دو فن DC و PWM می توانند سرعت خود را تغییر دهند، PWM کنترل دقیق تری را ارائه می دهد. از نظر عملکرد دنیای واقعی، این تفاوت زیادی بین هر نوع فن ایجاد نمی کند، اما تفاوت های قابل توجهی در نحوه عملکرد آنها وجود دارد. اول اینکه فن های DC دارای حداقل سرعت هستند و اگر ولتاژ بسیار کمی ارائه دهید، فن می تواند متوقف شود. با فن های PWM، ولتاژ ثابت می ماند و PWM مستقیماً موتور فن را کنترل می کند، به این معنی که نیازی به نگرانی در مورد توقف نیست.

این همچنین بدان معناست که فن های PWM معمولاً می توانند کندتر از همتایان DC خود بچرخند. زمانی که کامپیوتر به خنک‌سازی زیادی نیاز ندارد، کاهش سرعت فن‌ها به آن اجازه می‌دهد تا سطح نویز را پایین‌تر نگه دارد. به طور کلی، فن های PWM ساکت تر از فن های DC هستند.از آنجایی که می‌توانند راحت‌تر بچرخند، فن های PWM معمولاً با گذشت زمان کمتر خراب می شوند. بدیهی است که این میزان برای تولید کنندگان و موارد استفاده متفاوت است، اما فن های PWM معمولاً بیشتر از همتایان DC خود دوام می آورند.

یک منطقه دیگر وجود دارد که در آن ولتاژ متغیر فن های DC یک مشکل است: نویز. فن های DC که با ولتاژ کمتر از 12 ولت کار می کنند، نویز الکتریکی ایجاد می کنند. اگر از رایانه خود برای تولید صدا استفاده می کنید، این نویز می تواند یک مشکل بزرگ باشد.

کدام فن بهتر است؟

علیرغم مزایای واضح فن های PWM، هنوز هم فن های DC را در اکثر رایانه ها از پیش ساخته شده می بینید. حتی کیس هایی با فن های موجود معمولاً از فن های DC به جای PWM استفاده می کنند. این عمدتا به دلایل هزینه است، زیرا فن های DC ارزان تر هستند. با این حال، فن های DC فقط گزینه مقرون به صرفه تر نیستند. اگر رایانه‌ای دارید که حجم کاری منظمی داشته باشد، فن‌های DC که با دور ثابت می‌چرخند، قدرت خنک‌کنندگی زیادی همراه با عمر نسبتاً طولانی ارائه می‌کنند.

اگر می خواهید کنترل بیشتری روی رایانه خود داشته باشید، PWM به طور کلی راه حلی است. در حالی که کمی بیشتر از قبل پرداخت می کنید، به لطف عمر طولانی فن های PWM، در طول زمان صرفه جویی خواهید کرد. فن های PWM همچنین وقتی صحبت از ساخت رایانه آرام به میان می آید، برنده می شوند.

با این وجود، نمی‌توانید از فن‌هایی استفاده کنید که برای آن کانکتور ندارید، بنابراین در بسیاری از موارد، بر اساس نوع کانکتورهایی که در دسترس دارید، بین فن‌های DC و PWM تصمیم می‌گیرید. هدرهای مادربرد خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که فن مناسب برای رایانه خود را خریداری می کنید.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا