سخت افزار

اینتل از Core Ultra، اولین تراشه‌های NPU خود برای کار با هوش مصنوعی رونمایی کرد

اینتل امروز با عرضه تراشه‌های لپ تاپ Core Ultra جدید خود وارد عصر “AI PC” شده است. اینها با نام اصلی “Meteor Lake” اولین پردازنده های اینتل بوده که دارای یک NPU یا واحد پردازش عصبی برای تسریع وظایف هوش مصنوعی هستند. این لانچ یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که AMD از سخت‌افزار آینده Ryzen 8040 خود، دومین دسته از تراشه‌های خود که شامل NPU است، رونمایی کرد.

در حالی که اینتل کمی از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، تراشه‌های Core Ultra همچنان مانند یک قدم محکم به جلو به نظر می‌رسند (حداقل طبق بنچمارک های این شرکت). اینتل ادعا می‌کند که تراشه‌های Core Ultra تا 79 درصد انرژی کمتری نسبت به آخرین نسل Ryzen 7840U AMD در حالی که در ویندوز بی‌کار هستند، مصرف می‌کنند و همچنین تا 11 درصد سریع‌تر از سخت‌افزار AMD برای کارهای چند رشته‌ای هستند. اینتل تراشه‌های Ryzen 8040 را برای آزمایش در اختیار نداشت، اما جالب است که ببینیم این دو در سال آینده چگونه مقایسه می‌کنند.

بهره وری جزء کلیدی تراشه های Core Ultra است: آنها بر اساس لیتوگرافی جدید اینتل 4 (7 نانومتری) این شرکت ساخته شده اند و دارای بسته بندی FOVEROS 3D آن هستند. به گفته اینتل، اینها همچنین “کارآمدترین پردازنده x86 برای سیستم های بسیار نازک” هستند. هسته‌های P (عملکرد) و E (کارایی) و همچنین گرافیک Intel Arc وجود دارد که تا دو برابر سریع‌تر از نسل گذشته است (و همچنین عملکردی دو برابر در هر وات ارائه می‌دهد).

خانواده Core Ultra با Ultra 7 165H در سطح بالا ارائه می شود و 16 هسته / 22 رشته (هسته 6P با 8 هسته E و 2 هسته E کم مصرف و فرکانس 5 گیگاهرتز Max Turbo) را ارائه می دهد. یک Ultra 9 185H قوی‌تر در سه ماهه اول سال 2024 با سرعت حداکثر توربو 5.1 گیگاهرتز، پردازنده گرافیکی کمی سریع‌تر و مصرف انرژی بالاتر (45 وات، در مقایسه با Ultra 7 28 وات) وارد بازار خواهد شد. طبق معمول، یک سری تراشه های کم مصرف “U” نیز برای باریک ترین ماشین ها وجود دارد.

در حالی که تراشه‌های Core Ultra را در قدرتمندترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ نمی‌یابید، افزودن گرافیک Intel Arc باید آن‌ها را برای بازی‌های کم‌تر (یا حداقل بیشتر با تراشه‌های سری 7000 AMD برابری کند) کمی قابل استفاده‌تر کند. اینتل می گوید Ultra 7 165H می تواند Baldur’s Gate 3 را دو برابر سریعتر از Core i7 1370P در 1080p با تنظیمات گرافیکی متوسط اجرا کند و می تواند Resident Evil Village را 95 درصد سریعتر از تراشه قدیمی اینتل اجرا کند.

اینتل می‌گوید در میان 18 بازی از جمله Apex Legends، Overwatch 2 و Final Fantasy XIV، تراشه Ultra 7 165H تا 5 درصد سریع‌تر از Ryzen 7 7840U AMD در Thinkpad T16 است. مطمئناً، این فقط یک پیشرفت اسمی نسبت به سخت افزار نسل آخر است، اما حداقل اینتل در نهایت به نظر می رسد که با گرافیک جامد AMD رقابت کند. ارتقاء مقیاس هوش مصنوعی XeSS این شرکت همچنین می تواند عملکرد را به طور متوسط در 1080p حدود 39 درصد بهبود بخشد. در برخی از عناوین، از جمله Like A Dragon: Gaiden، ارتقاء مقیاس اینتل می تواند یک بازی را از محدوده متوسط 30 فریم بر ثانیه به سرعت نرم تر 69 فریم در ثانیه افزایش دهد.

در مورد حجم کاری هوش مصنوعی، اینتل می‌گوید تراشه‌های Core Ultra می‌توانند با ترکیب عملکرد در NPU، GPU و CPU به 34 ترافلاپس برسند. اما تغییر بزرگ این بار NPU است: ویژگی‌هایی مانند جلوه‌های استودیو ویندوز 11 را فعال می‌کند که می‌تواند پس‌زمینه را محو کند و نور ویدیو را بدون آسیب رساندن به باتری شما بهبود بخشد. برای بارهای کاری خلاقانه هوش مصنوعی، اینتل می‌گوید Ultra 7 165H تا 70 درصد سریع‌تر از Ryzen 7 7840U در Adobe Premiere Pro و 5.4 برابر سریع‌تر GIMP Stable Diffusion است.

آنچه در مورد سخت افزار Core Ultra و همچنین سری Ryzen 8040 آینده AMD واقعاً هیجان انگیز است، پتانسیل NPUها برای آسان تر کردن زندگی محاسباتی ما است. آنها می‌توانند در حین ویرایش صدا در Audacity در حال حرکت، به افزایش عمر باتری کمک کنند، یا در طول تماس‌های Zoom، پس‌زمینه‌ای کمی شیک‌تر به شما بدهند. اینتل و AMD همچنین می گویند که توسعه دهندگان را نیز تحت فشار قرار می دهند تا به ایجاد ویژگی های بیشتر با هوش مصنوعی در برنامه های خود کمک کنند. اساساً، به اصطلاح “AI PC” عادت کنید – در طول سال آینده آن را کمی خواهید شنید.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا