آموزش

آشنایی با قابلیت QoS در روترها

QoS یا Quality of Service یک ویژگی در روترها است که امکان اولویت بندی داده های یک دستگاه متصل نسبت به سایرین را فراهم می کند. به طور معمول، تمام ترافیک در شبکه شما به طور یکسان در نظر گرفته می شود، بنابراین تمام دستگاه های متصل به شبکه شما سرعت بسیار مشابهی دارند.

اگر اتصال آهسته‌تری دارید یا می‌خواهید روان‌ترین تجربه ممکن را داشته باشید، فعال کردن QoS مطمئن می‌شود که داده‌ها ابتدا به مهم‌ترین دستگاه‌های شما می‌رسند. خواه برای بازی، استریمینگ یا کار از خانه باشد، QoS می‌تواند مهم‌ترین اتصالات شما را بدون توجه به میزان اینترنت که خانواده‌تان استفاده می‌کنند، به خوبی اجرا کند.

QoS در روتر شما چیست؟

همه دستگاه‌های متصل در خانه شما یک اتصال اینترنتی واحد را به اشتراک می‌گذارند که آن را به روتر واگذار می‌کند تا مطمئن شود داده‌ها دقیقاً همان جایی که نیاز دارد می‌رود. داده‌های شما به بسته‌های کوچکی از داده‌ها تقسیم می‌شوند که یکی یکی ارسال می‌شوند و معمولاً به روشی که اول می‌آیند، اولین سرویس‌دهی ردیف می‌شوند.

یکی از بهترین روترهای Wi-Fi می‌تواند ده‌ها اتصال را به طور همزمان بدون هیچ مشکلی انجام دهد، اما از آنجایی که ما همچنان به اضافه کردن دستگاه‌های متصل بیشتر به خانه‌هایمان ادامه می‌دهیم و صف طولانی‌تر می‌شود، برخورد یکسان با تمام ترافیک وب منطقی نیست. یکی از کاربردهای رایج QoS در روترهای بازی است.

این ابزار روترها یا سیستم های بازی را در اولویت قرار می دهند یا اتصالات بازی را تشخیص می دهند تا مطمئن شوند این اتصالات همیشه در ردیف اول قرار دارند. در بازی های آنلاین، تأخیر که به عنوان پینگ نیز شناخته می شود، مدت زمانی است که طول می کشد تا ورودی شما به سرور برسد. در حالی که بیشتر زمان تأخیر شما خارج از شبکه محلی شما است، تراشیدن چند میلی ثانیه در خانه همچنان می تواند کمک کننده باشد.

مهمتر از همه، QoS می تواند اطمینان حاصل کند که تأخیر شما ثابت است. اکثر اوقات، سایر کاربران خانه شما متوجه افزایش جزئی پینگ از QoS نمی‌شوند، زیرا چند میلی‌ثانیه در اینجا و آنجا به راحتی با بافر کردن در پخش ویدیو یا بهینه‌سازی در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی جذب می‌شوند. بسیاری از روترها همچنین امکان بهینه‌سازی استریم را فراهم می‌کنند، که هدف آن حفظ بافر به حداقل با ارائه یک جریان ثابت داده به دستگاه پخش شماست.

همچنین می‌تواند به حفظ کیفیت ویدیوی شما از افت و تار شدن در وسط فیلم کمک کند. متأسفانه، به دلیل سرورهای ارائه‌دهنده، کیفیت ویدیو همچنان در زمان اوج مصرف پایین است، اما حذف تنگناها از شبکه محلی شما بهترین شانس را برای تجربه‌ای بی‌عیب به شما می‌دهد.

چگونه آن را در روتر خود پیدا کنیم

اگر به دنبال تنظیم QoS روی روتر خود هستید، تجربه شما به نوع شما بستگی دارد. بسیاری از روترهای پایه، مانند آنهایی که در بهترین سیستم های مش وای فای هستند، دارای ویژگی QoS بسیار ساده ای خواهند بود. به عنوان مثال، در یک سیستم AmpliFi، می‌توانید دستگاهی را به‌عنوان معمولی، استریمینگ یا بازی تنظیم کنید و بیشترین اولویت را برای بازی در نظر بگیرید.

برخی از سیستم‌های دیگر ممکن است به شما اجازه دهند به سادگی یک دستگاه را به عنوان اولویت علامت‌گذاری کنید. و در نهایت، eero از آنچه مدیریت صف هوشمند نامیده می‌شود برای اولویت‌بندی خودکار یا بهتر بگوییم اولویت‌بندی اتصالات مانند پشتیبان‌گیری یا دانلودهای بزرگ استفاده می‌کند تا بتوانید به استریمینگ یا بازی ادامه دهید.

این به عنوان یک QoS تطبیقی شناخته می شود، زیرا هیچ محدودیت سختی برای سرعت در دسترس برای هر دستگاه ایجاد نمی کند. این برای اکثر کاربران ترجیح داده می شود، زیرا به همه دستگاه های شما اجازه می دهد تا در صورت در دسترس بودن از تمام سرعت اینترنت شما استفاده کنند. در تنظیمات روتر شما، QoS می تواند گزینه خودش باشد یا بخشی از لیست دستگاه شما باشد.

بهترین روترهای بازی، مانند روترهای Asus ROG، ممکن است آن را در بخش بازی خاصی قرار دهند. اگر شما یک گیمر رقابتی هستید، حواشی بین برد و باخت در یک رویارویی می تواند بسیار خوب باشد، بنابراین هر بسته مهم است. در نهایت، برخی از روترهای بازی حتی ممکن است دارای یک پورت اترنت باشند که به طور خاص برای بازی مشخص شده، که از قبل اولویت بندی شده است.

یک QoS سنتی نیز ممکن است در دسترس باشد. این بیشتر یک محدود کننده پهنای باند است که در آن حداکثر سرعت موجود را برای دستگاه ها تنظیم می کنید. این به شما امکان می دهد مطمئن شوید که همیشه مقداری سرعت باقی مانده است. برای تنظیم این، باید یک تست سرعت انجام دهید تا ایده خوبی از میزان سرعتی که واقعاً باید صرفه‌جویی کنید، به دست آورید.

آیا فقط باید اینترنت خود را ارتقا دهید؟

در حالی که QoS می‌تواند برای استفاده حداکثری از یک اتصال اینترنتی کندتر ضروری باشد، اما چیزهای بیشتری در آن وجود دارد. حتی یک اتصال گیگابیتی سریع نیز می تواند با چندین دستگاه که سعی در دانلود همزمان دارند دچار مشکل شود. با این حال، اگر خانواده‌تان شروع به استفاده بیشتر از اینترنت کنند، اتصال سریع‌تر هزینه بیشتری را به شما می‌دهد، مانند مهاجرت از تلویزیون کابلی به تلویزیون مبتنی بر اینترنت مانند YouTube TV.

همچنین، اگر یک گیمر هستید، احتمالاً متوجه شده اید که بازی های جدید بزرگتر از همیشه هستند، بنابراین بسته اینترنت سطح پایه قدیمی شما ممکن است در تلاش برای ادامه دادن باشد. همچنین، اگر دوست دارید در توییچ یا یوتیوب استریم کنید، و دائماً فریم‌ها را حذف می‌کنید، ممکن است به سرعت آپلود سریع‌تری نیاز داشته باشید.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا