رپورتاژ آگهی

تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز

شرکت‌های نفت و گاز امروزه با یک محیط چالش‌برانگیز روبه‌رو هستند. آنها باید ضمن حفظ استانداردهای ایمنی و حفاظت از محیط‌زیست کارآمدتر از همیشه عمل کنند. با استفاده از ابزارها و تجهیزات جدیدی که در این حوزه وجود دارند و البته تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز چنین چیزی امکان‌پذیر خواهد بود. تحول دیجیتال در صنعت نفت می‌تواند هم از نظر فیزیکی و هم از نظر محاسباتی مزایای زیادی را برای صنایع و کسب و کارهای فعال در این حوزه به همراه داشته باشد. از طرف دیگر تحول دیجیتال در صنعت گاز می‌تواند منجر به ایجاد سیستم‌های هوشمند به هم پیوسته‌ای شود که به طور فزاینده‌ای از داده‌ها استفاده کرده و عملیات مختلف را بهینه‌سازی می‌کنند.

تحول دیجیتال به چه معناست؟

به طور کلی تحول دیجیتال به معنای تغییر در فرهنگ‌سازمانی یک مجموعه به‌منظور سازگاری بیشتر و بهتر با تکنولوژی‌های جدیدی است که به آن سازمان، صنعت یا کسب و کار اضافه می‌شوند. تغییری که در ذهنیت یک سازمان به وجود می‌آید دقیقا به اندازه تکنولوژی‌های جدیدی که در آن سازمان به‌منظور دیجیتالی‌شدن اضافه می‌شوند حائز اهمیت است. در تحول دیجیتال هدف این است که تا جای ممکن سازگاری کارکنان و سیستم‌های فعال در یک کسب و کار یا صنعت با تکنولوژی‌ها و متدهای روز دنیا افزایش پیدا کند.

موضوع تحول دیجیتال یا دیجیتالی‌شدن در سال‌های اخیر به یک مفهوم کلیدی و مهم در دنیای کسب‌و‌کار و تجارت تبدیل شده است. این مفهوم (Digital Transformation) به فرآیند استفاده از فناوری و تکنولوژی برای ایجاد بهبود اساسی در نحوه عملکردهای مختلف سازمان‌‎ها و بخش‌های مختلف آن‌ها و همچنین ارائه ارزش‌های مهم، تاثیرگذار و بااهمیت به مشتریان و کاربران خود اشاره دارد.

از آن‌جایی که مشاغل در هر اندازه و ابعادی نیاز به پذیرش و یادگیری اصول و مفاهیم تحول دیجیتال را تشخیص داده‌اند و نیاز آن روزبه‌روز بیشتر احساس می‌شود، تقاضای فزاینده‌ای برای متخصصان و کارشناسان ماهر وجود دارد که بتوانند این تغییرات و تحول را رهبری، مدیریت و اجرا کنند. اینجاست که آموزش و مشاوره تحول دیجیتال اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

امروزه تجهیزات دیجیتال دارای قدرت بسیار بالایی بوده و شروع به تغییردادن جهان کرده‌اند. همین عامل نیز باعث شده تا این تجهیزات تاثیر فوق‌العاده‌ای روی زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا داشته باشند. شیوع ویروس کرونا باعث شد تا بسیاری از افراد صنایع شروع به دیجیتالی‌شدن کرده و تحول دیجیتال را تجربه کنند. تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز نیز امروزه بسیار رایج شده بخش نفت و گاز به میزان زیادی تحت تاثیر این تحول قرار گرفته است. امروزه صنعت نفت و گاز به علت بحران مداوم بشردوستانه با کاهش تقاضای پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو شده است. همین عامل نیز باعث به وجود آمدن مشکلات اقتصادی زیادی در این صنعت شده است.

این صنعت برای این‌که بتواند راهکارهای پایداری را برای کاهش هزینه‌ها و سودآوری بیشتر خود طراحی کند نیازمند تحول دیجیتال و راهکارهای مبتنی بر این تحول خواهد بود.

تحول دیجیتال در بخش های مختلف

چرا تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است؟

صنعتی که امروز دیجیتالی شود فردا برنده خواهد بود. صنعت نفت و گاز نیز امروزه با چالش‌های نگران‌کننده‌ای روبه‌رو شده است. شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت دارند هنوز راهی برای ایجاد کارآمدی بیشتر و پایدارتر پیدا نکرده‌اند و به دنبال مدل تجاری هستند که بتوانند از طریق آن سودآوری خود را چندبرابر کنند. در چنین شرایطی است که تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. به طور کلی تنها راهی که برای مقابله با چالش‌ها و مشکلات موجود در این صنعت وجود دارد تسریع فرایند دیجیتالی‌شدن است که برای کاهش هزینه‌ها در این صنعت نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

در دنیای امروز تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، داده‌های حجیم یا اینترنت اشیا می‌توانند بهترین تکنولوژِی‌ها برای تغییر بازی برای صنایع مرتبط با نفت و گاز باشند.

در تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز از چه تکنولوژی‌هایی استفاده می‌شود؟

از جمله کاربردی‌ترین تکنولوژی‌هایی که در تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز مورداستفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هوش مصنوعی و علم داده: هوش مصنوعی و پردازش داده‌های حجیم می‌توانند سیستم‌های تحلیلی قدرتمندی را ارائه دهند که قادر به ارائه بینشی عمیق در خصوص بهره‌وری عملیاتی و مدیریتی برای کاهش اختلالات در زنجیره تامین صنعت نفت و گاز خواهند بود. این نوع تجزیه و تحلیل و ترکیب آن با رایانش ابری می‌تواند به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در زیرساخت‌های این صنعت نیز منجر شود.
  • اینترنت اشیا صنعتی: اینترنت اشیا صنعتی از جمله کاربردی‌ترین تکنولوژی‌ها در تحول دیجیتال در صنعت نفت به شمار می‌آید. این تکنولوژی به‌منظور نظارت دقیق و شبانه‌روزی بر خطوط لوله، نظارت بر دارایی‌ها در صنعت نفت و گاز، فراهم‌کردن تدارکات لازم و مواردی از این قبیل مورداستفاده قرار گرفته و کاربرد دارد.
  • تکنولوژی‌های اتوماسیون هوشمند: اتوماسیون هوشمند در صنعت نفت و گاز می‌تواند به کاهش هزینه‌های مربوط به استخدام و کارکردن نیروهای انسانی کمک شایانی کند. از طرف دیگر خودکارسازی فرایندها و عملیات مختلف در این صنعت به کاهش خطراتی که انسان‌ها و نیروی کار انسانی را در این صنعت تهدید می‌کنند نیز کمک می‌‌کند. امروزه می‌توان از هواپیماهای بدون سرنشین و ربات‌ها برای انجام فعالیت‌های زیر آب و فعالیت‌های حفاری استفاده کرد که این تجهیزات و ترکیب آنها با اینترنت اشیا هیچ‌گونه نیازی به دخالت نیروی انسانی ندارند.
  • بلاک‌چین: بلاک‌چین از جمله مهم‌ترین تکنولوژی‌هایی است که می‌تواند در تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز مورداستفاده قرار گیرد. این تکنولوژی می‌تواند معاملات امن را در یک فضای کاملا شفاف به همراه داشته باشد و امنیت بالاتری را نیز در این محیط ارائه دهد. از طرف دیگر افزایش اعتماد و شفافیت بیشتر می‌تواند فرصت‌های جذابی را نیز برای افزایش شفافیت و بهبود همکاری میان شرکت‌های مختلف در حوزه نفت و گاز به همراه داشته باشد.
  • همزاد دیجیتال: همزاد دیجیتال یکی دیگر از کاربردی‌ترین تکنولوژی‌های مورداستفاده در صنعت نفت و گاز است. استفاده از همزاد دیجیتال می‌تواند امنیت در آزمایش‌های مختلف در این صنعت را افزایش داده و از طرف دیگر به کاهش خطراتی که در این زمینه وجود دارند نیز کمک کند. کاربرد مهم دیگر همزاد دیجیتال کاهش هزینه‌های عملیاتی و تست در محیط‌های مختلف در صنعت نفت و گاز است.
همزاد دیجیتال

تعریف همزاد دیجیتال

یک همزاد دیجیتال در واقع یک مدل مجازی است که به‌منظور بازتاب دقیق ویژگی‌های یک شی فیزیکی طراحی شده است. شی موردمطالعه ممکن است شامل موارد متعددی باشد و تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که باید مجهز به سنسورهای مختلفی باشد که عملیات حیاتی آن را ارائه دهند.

برای اطلاعات درباره تحول دیجیتال و مفهوم آن، همچنین بررسی، مشاوره و آموزش تحول دیجیتال می‌توانید به وب سایت Infourtech.com که در زمینه‌های مختلف انقلاب صنعتی چهارم، مانند هوشمندسازی، دوقلوهای دیجیتال، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا فعالیت دارد مراجعه کنید. برای ورود کلیک کنید.

نتیجه‌گیری

تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز می‌تواند منجر به پیشرفت‌های بسیار بزرگی در این صنعت شده و مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مزایای تحول دیجیتال در صنعت نفت می‌توان به کارایی بیشتر عملیاتی، کاهش هزینه‌ها، سرعت و دقت بالاتر در عملیات مختلف و … اشاره کرد. تحول دیجیتال در صنعت گاز با استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا صنعتی، همزاد دیجیتال، بلاک‌چین و موارد مشابه دیگر امکان‌پذیر خواهد بود.

منبع: https://www.cygnetise.com/blog/digitalisation-oil-and-gas

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا