سخت افزار

اینتل از تراشه کوانتومی 12 کیوبیتی Tunnel Falls رونمایی کرد

اینتل از عرضه جدیدترین تراشه کوانتومی خود، یک تراشه 12 کیوبیتی به نام “Tunnel Falls” خبر داد. این تراشه در اختیار جامعه تحقیقاتی کوانتومی قرار گرفته است. جدای از عرضه این تراشه جدید، اینتل با آزمایشگاه علوم فیزیکی (LPS) در دانشگاه مریلند، College Park’s Qubit Collaboratory (LQC) برای پیشبرد تحقیقات در زمینه محاسبات کوانتومی همکاری می کند.

جیم کلارک، مدیر سخت افزار کوانتومی در اینتل، با ارائه بیانیه ای در مورد اعلامیه های امروز، گفت:

Tunnel Falls پیشرفته ترین تراشه کیوبیت اسپین سیلیکونی اینتل تا به امروز است و از دهه ها تخصص این شرکت در طراحی و ساخت ترانزیستور استفاده می کند. انتشار تراشه جدید گام بعدی در استراتژی بلندمدت اینتل برای ساخت یک سیستم محاسباتی کوانتومی تجاری کامل است. در حالی که هنوز سوالات و چالش های اساسی وجود دارد که باید در مسیر رسیدن به یک کامپیوتر کوانتومی مقاوم به خطا حل شوند، جامعه دانشگاهی اکنون می تواند این فناوری را کشف کرده و توسعه تحقیقات را سرعت بخشد.

اینتل اشاره کرد که از طریق دفتر تحقیقات ارتش آمریکا با LQC کار می کند تا تراشه را در اختیار آزمایشگاه های تحقیقاتی قرار دهد. آزمایشگاه هایی که با اینتل همکاری خواهند کرد عبارتند از LPS، آزمایشگاه ملی Sandia، دانشگاه روچستر و دانشگاه ویسکانسین-مدیسون. موسسات دانشگاهی ظرفیت ساخت تراشه‌های Tunnel Falls را ندارند، بنابراین اینتل آنها را به گونه‌ای می‌سازد که محققان بتوانند بلافاصله آزمایش‌ها و تحقیقات را شروع کنند. این تراشه بر روی ویفرهای 300 میلی‌متری ساخته شده و از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) و تکنیک‌های پردازش گیت و تماس بهره می‌برد.

این شرکت گفت که به دنبال بهبود عملکرد Tunnel Falls و ادغام آن در پشته کوانتومی کامل خود با Intel Quantum SDK است. او گفت که کار روی تراشه کوانتومی نسل بعدی آن آغاز شده است و امیدوار است که این تراشه در سال آینده منتشر شود. همچنین قصد دارد شرکای همکاری خود را گسترش دهد.

منبع
neowin
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا