در عصر دیجیتال، ایجاد حضور برند شما در وب بسیار مهم است. اولین مرحله ایجاد یک وب سایت با دو جزء اصلی است: نام وب سایت و پسوند دامنه. در حالی که بیشتر مردم به طور غریزی با استفاده از پسوند com به جستجوی یک کسب و کار می‌پردازند، گزینه‌های دیگری نیز در دسترس هستند. یکی از این پسوندها که در بین سایت‌های فناوری محبوبیت پیدا کرده، .io است. در این مقاله به بررسی معنای io و دلیل افزایش ناگهانی محبوبیت آن می پردازیم.

دامنه چیست؟

دامنه به آدرس منحصر به فرد یک وب سایت در اینترنت اشاره دارد. این شامل نام وب سایت و پسوند دامنه است. در بیشتر موارد، نام وب سایت نام برند یا کسب و کار است و منحصر به فردترین دارایی در دامنه است. پسوندهای دامنه به ترکیبی از کاراکترهایی اشاره دارد که دوره بعد از نام وب سایت را دنبال می کنند. پسوند دامنه به خودی خود منحصر به یک وب سایت نیست. طبق Colorlib، افزونه .com بیش از 200 میلیون وب سایت ثبت شده دارد.

پسوندهای دامنه به حمایت، کد کشور و عمومی دسته بندی می شوند. دامنه های حمایت شده فوق العاده خاص هستند و فقط می توانند توسط سازمان ها یا مشاغل در یک دسته خاص استفاده شوند.

ما .edu را برای مدارس و .gov را برای ارگان های دولتی داریم، در حالی که دامنه های کد کشور مکان کسب و کار را مشخص می کنند؛ به عنوان مثال دامنه .ir برای ایران و .uk برای بریتانیا هستند. آخرین دسته پرکاربردترین و در دسترس ترین است، از جمله دامنه های سطح بالا (TLD) مانند .com، .tech، .site، .net و .io.

پسوند دامنه .io به چه معناست؟

هر افزونه دامنه کاربرد خاصی دارد و دانستن نحوه انتخاب دامنه سطح بالا برای سایت شما مهم است. در حالی که دامنه های .com نشان می دهد که وب سایت برای اهداف تجاری است، معنای دامنه .io چندان واضح نیست. در اصل، پسوند دامنه .io یک نام دامنه سطح بالای کد کشور بود که به قلمرو اقیانوس هند بریتانیا، یک قلمرو خارج از کشور بریتانیا، ثبت و اختصاص داده شده بود. با این حال، دامنه هرگز تنها به شناسایی جغرافیایی محدود نشد. از آن زمان، پسوند دامنه .io بیش از یک معنا پیدا کرده است.

در صنعت فناوری، پسوند دامنه .io به یک مخفف علوم کامپیوتر، IO، اشاره می کند که ورودی/خروجی را توصیف می کند، یک مخفف رایج علوم کامپیوتر. به طور مشابه، پروژه های بازی در صنعت Web3 از .io به عنوان یک نام دامنه منطبق برای اشاره به بازی های وب با اجزای چند نفره و گرافیک مینیمالیستی استفاده می کنند.

چرا سایت های فناوری از پسوند دامنه .io استفاده می کنند؟

شرکت‌های فناوری پسوندهای دامنه .com معمولی را برای جایگزین‌های ارزان‌تر و خاص‌تر کنار می‌گذارند، اما این تنها دلیل نیست.

وابستگی به صنعت فناوری

شرکت های فناوری پسوند دامنه .io را به دلیل معنای ثانویه آن ترجیح می دهند. در علوم کامپیوتر، کاراکترهای پسوند IO مخفف رایج ورودی/خروجی، فرآیندی است که از طریق آن رایانه ها و سایر سیستم های اطلاعاتی کار می کنند. قابل درک است که افراد در صنعت فناوری ممکن است به سرعت یک وب سایت را با پسوند دامنه .io با صنعت ارزهای دیجیتال مرتبط کنند. به طور مشابه، در صنعت وب 3، مفهوم نوآورانه دیگری در صنعت فناوری، ارزهای دیجیتال و وب سایت های بازی در حال تطبیق برنامه افزودنی با صنعت وب 3 هستند.

در دسترس بودن و هزینه

دامنه های .io بسیار بیشتر از همتایان محبوب .com یا .net در دسترس هستند. افرادی که به طور متوسط به دنبال ثبت دامنه هستند، به احتمال زیاد سعی در ثبت یک .com دارند. اما بیشتر دامنه‌های com قبلاً گرفته شده‌اند. بر اساس یک نظرسنجی توسط Web Technology Surveys، دامنه های .com تقریباً 50 درصد از همه دامنه های ثبت شده را در اختیار دارند، در حالی که دامنه های .io به سختی یک درصد از کل دامنه های ثبت شده را تشکیل می دهند.

معنای این موضوع برای یک برند جدید این است که آنها به احتمال بیشتری متوجه می شوند که دامنه ای با نام تجاری و پسوند .com قبلاً ثبت شده است تا اینکه یک وب سایت با پسوند .io و نام تجاری خود بیابند. علاوه بر این، پسوندهای دامنه .com به همان اندازه که گران هستند محبوب هستند. به گفته Businesswire، Voice.com در سال 2019 به قیمت 30 میلیون دلار فروخته شد. در مقایسه، گران ترین دامنه فروخته شده .io، mint.io، به قیمت 230000 دلار توسط Namebio گزارش شده است. بنابراین علیرغم افزایش محبوبیت io، دامنه های .com بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و بنابراین گران تر هستند.

به راحتی قابل تنظیم

نکته مهمی که باید در هنگام ایجاد نام وب سایت در نظر بگیرید این است که آن را کوتاه و به یاد ماندنی کنید و یادآوری آن برای کاربران و مشتریان شما آسان باشد. پسوند io، تنها با دو کاراکتر، کوتاه است و می تواند به راحتی با یک نام وب سایت نوآورانه ترکیب شود. پسوند io نیز برای کسب و کاری که با کاراکترهای مشابه به پایان می رسد، مناسب است.

چنین صاحبان مشاغل خوش شانسی از مزیت اضافه بازی با شخصیت ها برای به یاد ماندنی کردن وب سایت هایشان برخوردارند. به عنوان مثال، عکاسی که به دنبال یافتن شغلی با یک نمونه کار وب سایت است، می تواند دامنه ای مانند “brightstud.io” ایجاد کند.

تشخیص موتور جستجو

موتورهای جستجو سوراخ کلید اینترنت هستند، بنابراین بهترین راه برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک به وب سایت شما این است که توسط موتورهای جستجو شناسایی شوید. معمولاً دامنه‌های کد کشور توسط موتورهای جستجو مانند گوگل به‌طور ویژه مورد بررسی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، گوگل به احتمال کمتری نتایج موتورهای جستجو حاوی وب سایت هایی با دامنه کد کشور نروژی، .no را به کاربر در ایالات متحده ارائه می کند.

علیرغم ریشه‌های پسوند دامنه .io به عنوان یک دامنه کد کشور، گوگل تشخیص می‌دهد که افراد خارج از قلمرو اقیانوس هند بریتانیا معمولاً از این پسوند استفاده می‌کنند. با درک عمیق تر از نحوه کار موتورهای جستجو می توانید با موفقیت ترافیک را به وب سایت دامنه .io خود هدایت کنید.

معایب پسوند دامنه .io

مانند یک سکه با دو روی، استفاده از پسوند io دارای معایبی است.

تشخیص کم

در حالی که پسوند .io منحصربه‌فردتر از گزینه‌های عمومی .com یا .net هستند، محبوبیت کم پسوند نیز می‌تواند یک نقطه ضعف باشد. یک جستجوگر آگاه به احتمال زیاد نام تجاری را با پسوند com جستجو می کند. یک نام تجاری با دامنه .io باید سخت‌تر کار کند تا مطمئن شود که وب‌سایت آن، شامل پسوند، به اندازه کافی به یاد ماندنی است تا ترافیک را افزایش دهد.

عدم اعتماد به نفس

شکی نیست که تقریباً به اندازه تعداد سایت های قانونی موجود در وب، سایت های ناقص وجود دارد. به همان اندازه که مردم تمایل دارند به آنچه آشنا به نظر می رسد اعتماد کنند. پسوند دامنه .io می تواند باعث سردرگمی و عدم اطمینان نسبت به مشروعیت وب سایت شود. با این وجود، استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات می‌توانند به کسب‌وکارها در مبارزه با این ضرر کمک کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *