نرم افزار و اینترنت

فایرفاکس 116: سایدربار بهتر، تصویر در تصویر بهبود یافته و موارد دیگر

پیمایش در ویژگی های مرورگر شما باید تا حد امکان ساده باشد و این چیزی است که آخرین بروز رسانی فایرفاکس به ارمغان می آورد. هنگامی که مرورگر موزیلا فایرفاکس خود را باز می کنید و اجازه می دهید آن را به نسخه 116 به روز رسانی کنید، چندین بهبود در عملکرد مرورگر را مشاهده خواهید کرد.

موزیلا فایرفاکس 116 را در 1 آگوست 2023 منتشر کرد و آن را به اولین نسخه فایرفاکس تبدیل کرد که از ویندوز 7 و 8 یا اپل مک اواس 10.12، 10.13 و 10.14 پشتیبانی نمی کند. قابل توجه ترین پیشرفت مربوط به دسترسی و مدیریت نوار کناری است. با این حال، این بروز رسانی ویژگی های منظم دیگری نیز دارد، مانند انتقال آسان تر بین سیستم عامل و مرورگر شما و ویژگی های اضافی به حالت تصویر در تصویر.

قبل از وصله 116، کاربران می توانستند از طریق دستورات صفحه کلید به نوار کناری دسترسی داشته باشند، بنابراین به پنل های بوکمارک ها، تاریخچه و تب های همگام سازی شده دسترسی پیدا می کردند. با این حال، پیمایش بین پنل ها و تغییر موقعیت نوار کناری، به ویژه برای کسانی که میانبرهای صفحه کلید را ترجیح می دهند، بسیار مشکل بود.

به همین دلیل است که آخرین به روز رسانی سوئیچر  سایدبار را معرفی می کند. اکنون سایدبار به کاربران این امکان را می دهد که نوار کناری را با استفاده از Shift+Tab باز کنند، با استفاده از کلیدهای جهت دار در میان منوها و پانل ها حرکت کنند و با استفاده از Enter به یک پانل یا منوی خاص دسترسی داشته باشند. در حال حاضر، تمام سایدبارها به طور کامل از این ویژگی پشتیبانی می کنند.

قبل از وصله 116، موزیلا با رمزگشایی ویدیو در دستگاه های Raspberry Pi 4 مشکل داشت که باعث استفاده گسترده از پردازنده شد. به زبان ساده، مشاهده ویدیوهای HD یا با نرخ فریم بالا در دستگاه‌های Raspberry معمولاً منجر به لکنت، تاخیر و نادیده گرفتن فریم‌ها می‌شود. Raspberry Pi 4 از رمزگشایی و رمزگذاری ویدیو با شتاب سخت افزاری پشتیبانی می کند. این به نوبه خود به یک API هسته لینوکس به نام V4L2-M2M (Video4Linux Memory-to-Memory) نیاز دارد که فایرفاکس فاقد آن بود.

این باعث شد تا توسعه دهندگان فایرفاکس بر روی معرفی پشتیبانی از V4L2-M2M در ساخت ARM فایرفاکس تمرکز کنند. طبق گزارشات باگ خود فایرفاکس، این تغییرات در نهایت با پچ 116 امکان پذیر شده است. فایرفاکس تصویر در تصویر بهبودیافته را در وصله 113 معرفی کرد که به کاربران امکان می‌دهد فیلم‌ها را به عقب برگردانند و مدت زمان ویدیو را بررسی کنند. با وصله 116، حالت Picture-in-Picture فایرفاکس با یک نوار لغزنده صدا نیز همراه است.

یکی دیگر از موارد افزوده عالی که می تواند بهره وری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، توانایی کپی کردن هر فایلی از سیستم عامل خود و چسباندن آن در فایرفاکس است. در نهایت، یک تغییر قابل توجه که بسیاری از کاربران درخواست کرده اند، در مورد باز کردن مجدد تب های بسته است. با وصله 116، فشار دادن Ctrl+Shift+T در ویندوز و لینوکس یا Command+Shift+T در مک، اکنون آخرین تب یا پنجره بسته شده را به ترتیبی که بسته شده اند، باز می کند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا