گوناگون

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویری از سحابی حلقه با جزئیات بالا ثبت کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) امروز تصاویری با جزئیات فوق‌العاده از سحابی حلقه (Ring Nebula) منتشر کرد. این ابر گازی که M57 و NGC 6720 نیز نامیده می شود، حاوی 20000 گلبول متراکم و غنی از هیدروژن مولکولی است که در فاصله 2500 سال نوری از زمین قرار دارد. اولین تصویر (بالا) با دوربین NIRCam (دوربین مادون قرمز نزدیک)، یکی از حسگرهای اصلی تلسکوپ فضایی وب گرفته شد.

این دوربین برای تشخیص نور در طیف مادون قرمز نزدیک طراحی شده و می تواند تصاویر با جزئیات قابل توجهی را ثبت کند. NIRCam همچنین تصویر به روز شده هیپنوتیزم کننده ای از Pillars of Creation را گرفت. در همین حال، تصویر دوم (در زیر) با استفاده از MIRI (ابزار مادون قرمز میانی) JWST گرفته شده است. آژانس فضایی اروپا در بیانیه‌ای نوشت: “به این ترتیب، سحابی‌هایی مانند سحابی حلقه نوعی باستان‌شناسی نجومی را نشان می‌دهند، زیرا اخترشناسان این سحابی را مطالعه می‌کنند تا درباره ستاره‌ای که آن را ایجاد کرده، بدانند.”

سحابی حلقه در سال 1779 توسط اخترشناسان فرانسوی شارل مسیه و آنتوان دارکیه دو پلپوکس در حالی که آنها دنبال دنباله دارها را جستجو می کردند به طور ناگهانی کشف شد. این یک سحابی سیاره ای است که به این دلیل نامگذاری شده، زیرا محققان اولیه ظاهر آنها را با جهان های دور اشتباه گرفته اند. سحابی حلقه از ستاره‌ای با اندازه متوسط تشکیل شده که لایه‌های بیرونی خود را با تمام شدن سوخت و نزدیک شدن به مرگش می‌ریزد.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا