دوربین های دیجیتال

SLR در مقابل DSLR: چه تفاوت هایی دارند؟

هنگامی که برای اولین بار درگیر عکاسی می شوید، تقریباً مطمئناً در مورد دوربین SLR و همتای DSLR آن خواهید شنید. چه به دنبال تجهیزات جدیدی برای خرید باشید و چه صرفاً کنجکاو هستید، ارزش این را دارد که تفاوت این دو مدل را بدانید. امروز، با تفاوت های کلیدی بین دوربین های DSLR و SLR آشنا خواهید شد.

دوربین SLR چیست؟

SLR مخفف “تک‌لنزی بازتابی” است و این دوربین ها از فیلم برای ذخیره تصاویر استفاده می کنند. اما در مقایسه با اولین دوربین‌های فیلم (و حتی بسیاری از مدل‌های DSLR)، دوربین‌های SLR معمولاً جمع و جور هستند. از نظر طراحی، شباهت زیادی به دوربین های بدون آینه دارند. بسیاری از دوربین های SLR از شما می خواهند که به صورت دستی بر روی سوژه در تصاویر خود فوکوس کنید. با این حال، می توانید برخی از آنها را بیابید که ویژگی های فوکوس خودکار را ارائه می دهند. با بسیاری از دوربین‌های SLR، می‌توانید مانند دستگاه‌های DSLR لنز را تغییر دهید.

دوربین DSLR چیست؟

با دوربین‌های DSLR، تصاویر خود را به‌جای فروشگاه یا استودیو، از طریق رایانه پردازش می‌کنید. در حالی که این مورد برای همه آنها صدق نمی کند، اما برای دوربین های DSLR نیز معمول است که بدنه حجیم تری نسبت به دستگاه های SLR داشته باشند. دوربین‌های DSLR در حال حاضر یک ستون اصلی در فضای عکاسی هستند و بسیاری از عکاسان مبتدی به آنها به عنوان نقطه شروع نگاه می‌کنند. اما با وجود اینکه بسیاری از DSLR ها دوربین های سطح ابتدایی در نظر گرفته می شوند، هنوز هم می توانید عکس های عالی را با یک DSLR مقرون به صرفه بگیرید.

اکنون که اصول اولیه دوربین‌های DSLR و SLR را می‌دانید، بیایید به تفاوت‌های کلیدی بین دستگاه‌ها نگاه کنیم.

نحوه ذخیره تصاویر

بزرگترین تفاوت بین دوربین های DSLR و SLR نحوه ذخیره عکس هایی است که می گیرید. دوربین های SLR از رول های فیلم استفاده می کنند، در حالی که برای دستگاه DSLR به کارت حافظه نیاز دارید. هنگام استفاده از رول فیلم برای دوربین SLR، باید بر اساس ISO که قصد استفاده از آن را دارید، فیلم بخرید (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد). علاوه بر این، فضای کمتری برای مانور برای ویرایش رنگ ها و مواردی از این دست در مرحله پس از تولید دارید.

ظرفیت های ذخیره سازی

به طور کلی، شما می توانید عکس های بیشتری را در یک دوربین DSLR در یک فتوشات بگیرید. فضای ذخیره سازی کارت حافظه بسیار قابل توجه است، اما می توانید مقداری را دریافت کنید که به شما امکان می دهد بیش از 200 گیگابایت (که به هزاران تصویر ترجمه می شود) نگه دارید. از طرف دیگر، پس از گرفتن عکس های آنالوگ از دوربین های SLR نمی توانید آنها را حذف کنید. تعداد زیادی از رول‌های فیلم از 35 تا 200 عکس متغیر است – و برخلاف کارت‌های SD دوربین‌های دیجیتال، وقتی همه چیز را مصرف کردید، باید فیلم جدیدی بخرید.

الزامات ISO

کاربران مبتدی SLR اغلب در مقایسه با یک DSLR از الزامات ISO متفاوت دور می‌شوند. وقتی با دوربین DSLR عکس می‌گیرید، می‌توانید ISO را هر طور که احساس می‌کنید لازم است تنظیم کنید – صرف نظر از اینکه تنظیمات برای سایر تصاویر گرفته شده روی کارت SD شما چه بوده است. بنابراین، می‌توانید یک عکس را با ISO 100 و عکس بعدی را در 400 بگیرید.

در دوربین SLR، شما همان تجمل را ندارید. هنگام خرید رول فیلم، متوجه خواهید شد که ISO مشخصی دارد. شما باید تنظیمات دوربین خود را تنظیم کنید تا بهترین نتایج ممکن را به دست آورید. با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است استفاده از دوربین SLR در تنظیمات نور کم دشوارتر باشد.

قابلیت های سرعت شاتر

سرعت شاتر، مانند ISO، جزء اصلی مثلث نوردهی در عکاسی است و وقتی به مقایسه‌های SLR و DSLR نگاه می‌کنید، ضروری است که بدانید گزینه‌های شما چیست – زیرا موقعیت‌های مختلف به تنظیمات مختلفی نیاز دارند. بسیاری از دوربین های DSLR به شما امکان می دهند تا 1/4000 ثانیه عکس بگیرید، که اگر نور بیش از حد در عکس خود دارید و می خواهید از نوردهی بیش از حد جلوگیری کنید مفید است.

به عنوان مثال، ممکن است در یک روز آفتابی که از دیافراگم بازتر در تصاویر خود استفاده می کنید، به این تنظیم نیاز داشته باشید. بسته به دستگاهی که دارید، می‌توانید سرعت شاتر طولانی‌تری از یک ثانیه و کمتر داشته باشید که برای عکاسی با نوردهی طولانی ایده‌آل است. هنگامی که یک دوربین DSLR خریداری می کنید، معمولاً 1/1000 را به عنوان کندترین سرعت شاتر دریافت می کنید. اما در حالی که این دوربین به وسعت دوربین SLR نیست، در بسیاری از شرایط باید به اندازه کافی خوب باشد. برخی از دوربین‌های SLR به شما امکان می‌دهند با سرعت 1/2000 عکس بگیرید.

مشاهده عکس های خود پس از گرفتن آنها

چه در عکاسی تازه کار باشید و چه یک حرفه ای باتجربه، دیدن تصاویر پس از گرفتن آنها بسیار مهم است. با این حال، دوربین‌های SLR و DSLR از این نظر تفاوت چشمگیری دارند. با دوربین DSLR می توانید تصاویر خود را پخش کنید و همچنین پس از گرفتن عکس، پیش نمایشی از آنها دریافت کنید. علاوه بر این، شما می توانید بدون نیاز به استفاده از رایانه، تصاویر را از کارت SD خود حذف کنید. وقتی از دوربین SLR استفاده می کنید، تا زمانی که رول فیلم را پردازش نکنید، نمی توانید دوباره به عکس های خود نگاه کنید.

ضبط ویدیو

بسیاری از عکاسان بعداً درگیر فیلم نیز می شوند و چندین مهارت عکاسی وجود دارد که به فیلمسازی منتقل می شود. بنابراین، شما باید در مورد قابلیت های ضبط ویدیوی هر دستگاهی که دریافت می کنید فکر کنید. دوربین های SLR فقط به شما اجازه می دهند عکس بگیرید. با این حال، دستگاه های DSLR معمولاً گزینه ای برای ضبط ویدیو نیز دارند. کیفیتی که به دست می آورید به مدلی که انتخاب می کنید بستگی دارد، اما باید بتوانید حداقل با کیفیت 1080p عکس بگیرید. برخی از دوربین های DSLR وضوح 4K را ارائه می دهند.

دوربین SLR در مقابل دوربین DSLR: کدام یک را باید بخرم؟

اگر می خواهید عکاسی آنالوگ را امتحان کنید، دوربین SLR یک برنده واضح است. شما همچنین می توانید یک پایگاه دانش قوی ایجاد کنید زیرا باید بیشتر روی نور تمرکز کنید. اما برای بسیاری از عکاسان مبتدی، دوربین DSLR اغلب انتخاب بهتری است. اگر در این کار تازه کار هستید، گرفتن هرچه بیشتر عکس ضروری است، و فضای ذخیره سازی (به علاوه گزینه حذف تصاویر شما) در یک DSLR بسیار بهتر است. علاوه بر این، رول فیلم می تواند در طول زمان بسیار گران شود – به این معنی که لزوماً یک گزینه بودجه بلند مدت عالی نیست.

دوربین‌های DSLR همچنین اگر می‌خواهید کنترل بیشتری بر مرحله پس از تولید داشته باشید، بهتر هستند، زیرا می‌توانید از فایل‌های خود با برنامه‌های ویرایش مانند Lightroom، Capture One و Photoshop استفاده کنید. با این اوصاف، می توان استدلال کرد که با دوربین SLR نتایج منحصر به فرد تری دریافت خواهید کرد.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا