صوتی و تصویری

سامسونگ و گوگل با استاندارد صوتی IAMF، دالبی اتموس را به چالش می کشند

سامسونگ و گوگل برای ایجاد یک فناوری صوتی فضایی سه بعدی منبع باز جدید به نام مدل و فرمت های صوتی فراگیر (IAMF) با یکدیگر متحد شده اند که به طور بالقوه تسلط Dolby Atmos در بازار را به چالش می کشد.

توسعه IAMF از شناسایی محدودیت ها در راه حل های صوتی سه بعدی موجود، مانند Dolby Atmos، سرچشمه می گیرد. تیم تحقیقاتی سامسونگ تشخیص داد که فناوری‌های کنونی نمی‌توانند اطلاعات صدای سه‌بعدی را به درستی تفسیر کنند، و در نتیجه تجربه صوتی کاهش می‌یابد. IAMF این کاستی ها را با ترکیب سه ویژگی کلیدی برطرف می کند: صدای عمودی، تجزیه و تحلیل صحنه هوش مصنوعی، و صدای سفارشی شده توسط کاربر.

WooHyun Nam از تیم فناوری بصری Samsung Research توضیح داد:

IAMF با اجازه دادن به شنوندگان برای تجربه صدا در جلو، پشت، یا هر دو طرف، و همچنین بالا یا پایین، واقع گرایی صدا را تقویت می کند. این بدان معناست که وقتی فناوری IAMF در بلندگوها و نوارهای صوتی تلویزیون خانگی ادغام می‌شود، شنوندگان می‌توانند صداهایی شبیه پرواز پرندگان بالای سر تلویزیون خود را تجربه کنند.

IAMF همچنین از هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل هوشمند صحنه ها و تنظیم سطوح صدا بر اساس آن استفاده می کند. به عنوان مثال، در طول صحنه هایی با موسیقی پس زمینه برجسته یا موسیقی متن، IAMF صدا را متعادل می کند تا اطمینان حاصل شود که تمرکز اصلی روی دیالوگ باقی می ماند.

به همین ترتیب، گزینه‌های شخصی‌سازی صوتی، تجربه IAMF را با اجازه دادن به کاربران برای تنظیم صدا بر اساس ترجیحات خود، بیشتر می‌کنند. این گزینه‌ها شامل تنظیم شدت جلوه‌های صوتی در صحنه‌های اکشن یا افزایش وضوح دیالوگ در طول مکالمه است. استفاده سامسونگ از Dolby Atmos در تلویزیون های خود در سال 2022 نشان دهنده تعهد این شرکت به تجربه های صوتی فراگیر است.

با این حال، تصمیم آن برای حفظ فرمت HDR10+ خود نسبت به Dolby Vision سوالاتی را در مورد رابطه آینده آن با Dolby Atmos ایجاد کرد. با ظهور IAMF، به نظر می رسد سامسونگ مسیر خود را در فضای صوتی فضایی سه بعدی ترسیم می کند، که به طور بالقوه نشان دهنده دور شدن از Dolby Atmos در تلویزیون های آینده سامسونگ است.

منبع
gizmochina
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا