به نقل از سایت خبر فوری، حتما شما هم با افرادی مواجه شده‎اید که همیشه مطمئن و آماده صحبت کردن با مردم هستند. صدای قوی دارند و سنجیده و آرام حرف می‏زنند. حرف ‎های این افراد به خوبی شنیده شده و توجه اطرافیان را به سوی خودشان جلب می‎کنند. همه ما این گونه شخصیت ‎ها را دوست داریم و شاید حتی دلمان بخواهد که ما نیز در دسته این افراد جای بگیریم. به همین خاطر در این مقاله سعی می‎کنیم تا ویژگی افراد کاریزماتیک را با یکدیگر بررسی کنیم.

شخصیت کاریزماتیک چیست؟

کاریزما از کلمه یونانی Charis گرفته شده و به معنی «قدرت یا استعداد اعطا شده از سوی خداوند» است. اما خبر خوب این است که این قدرت در واقع از سوی خداوند به کسی نازل نشده و هر فردی با کمی بررسی و تمرین و تکرار می‎تواند ویژگی شخصیت کاریزماتیک را در خود بپروراند.

یک شخصیت کاریزماتیک فردی است که هم مهارت‎های اجتماعی و هم مهارت‎های رهبری را در خود نشان می ‏دهد. آن‎ها توانایی و شایستگی لازم برای متقاعد کردن دیگران را دارند. ویژگی هایی مانند خودآگاهی، زبان بدن باز، گوش دادن فعال و مواردی از این قبیل در این اشخاص وجود دارد که می ‎توان آن‎ها را به مرور زمان آموخت. اصولا مقالات آموزش کسب‏وکار و رشد و توسعه فردی می‎تواند در این زمینه کمک ‎رسان باشد.

علیرغم کلیشه‌ها، کاریزما صرفا ویژگی افراد مشهور یا افراد برونگراست نیست. مهم نیست که چقدر درونگرا یا برونگرا هستید یا چقدر می توانید با افراد شوخی کنید. در هر صورت ویژگی افراد کاریزماتیک قابل یادگیری است.

ویژگی افراد کاریزماتیک چیست؟

ویژگی این افراد شامل برخی نشانه های رفتاری کلیدی است که در ادامه به آن‎ها اشاره خواهیم کرد:

آن‎ها از خودآگاهی خوبی برخوردارند

خودآگاهی می ‎تواند معانی مختلفی داشته باشد. از شناختن خود با تمام جزئیات گرفته تا در زمان حال بودن. خودآگاهی به افراد کمک می‎کند تا نقاط قوت خود را برجسته‎تر و کاستی های خود را به شکل کاملا طبیعی پنهان کنند. خودآگاهی مستلزم آگاهی از تجربیات درونی، درک افکار و احساسات و اینکه چگونه حضور و رفتار شما بر دیگران تاثیر می‎گذارد است.

کاریزماتیک‎ها قانع‎کننده هستند

شخصیت کاریزماتیک کسی است که افراد می‎توانند پیام او را به راحتی درک کنند به این خاطر که این افراد توانایی تبدیل ایده ‎های پیچیده به پیام‎های ساده را دارند. همین موضوع باعث می‏ شود که سایرین او را دلنشین‎تر و باهوش‎تر تلقی کنند. ممکن است یک شخص دارای هزاران ایده باشد اما تا زمانی که نتواند آن‎ها را بیان کند چه فایده‎ای خواهد داشت؟ ویژگی افراد کاریزماتیک این است که می‎توانند بدون به رخ کشیدن دانش و تجربه خود، سخت‎ ترین موضوعات را توضیح دهند.

کاریزماتیک‎ها شنوندگان خوبی هستند

گوش دادن از جمله مهارت‎ هایی است که به ندرت به افراد آموزش داده می‏ شود و اکثر افراد نیز به ندرت برای کسب آن تلاش می ‎کنند. اما گوش دادن کلیدی برای برقراری ارتباط و ایجاد حس خاص بودن در دیگران است. زمانی که با یک شنونده واقعی روبرو می‏شوید احساس می‎ کنید که تنها فردی هستید که در یک اتاق حضور دارید و ناخودآگاه برای شخص روبروی‎تان احترام زیادی قائل خواهید شد.

کاریزماتیک ‎ها ارتباط چشمی خوبی برقرار می‎کنند

کاریزماتیک‎ها به خوبی می ‎دانند که حین صحبت کردن یا ارائه یک محتوا بایستی به چشمان مخاطب خود نگاه کنند. البته این ارتباط چشمی نباید آنقدر زیاد باشد که فرد مقابل احساس معذب بودن بکند. ارتباط چشمی باعث می‏ شود که فرد مقابل روی صحبت‎های او تمرکز بیشتری داشته باشد و آن‎ها بیشتر و بهتر به خاطر بسپارد.

کاریزماتیک‎ها زبان بدن آرام و باز دارند

ویژگی افراد کاریزماتیک این است که زبان بدن آن‎ها آرام و باز است و این باعث ایجاد حس اعتماد و دوست داشتن خواهد شد. نشان دادن دست‎‏ها و حرکت آن‎ها حین صحبت‎کردن از جمله این ویژگی‎هاست.

کاریزماتیک‎ها در جایی معاشرت می‎کنند که در آنجا راحت هستند

شخصیت کاریزماتیک درک می‎کند که بهترین احساس خود را کجا دارد و مناسب ‎ها و رویدادهایی را ترجیح می‎دهد که در آن‎ها احساس راحتی بیشتری می‎ کند. یادتان باشد که هیچ ورزشکاری مجبور نیست که همه موقعیت‎ های تیم خود را پوشش دهد.

کاریزماتیک‎ها مغرور نیستند

افراد مغرور، خودشیفته و خودخواه کسانی هستند که آنقدر از خودشان متنفرند که به خاطر آن بقیه را تحقیر می‏ کنند یا مورد بی‎توجهی قرار می‎ دهند تا خودشان را در مرتبه بالاتری قرار دهند. اصولا ویژگی افراد کاریزماتیک فروتنی و گاهی اوقات از خودگذشتگی آن‎هاست. آن‎ها سعی می‎کنند که بهترین کار ممکن که از توان‏شان برمی ‎آید را برای اطرافیان خود انجام دهند. غرور و خودخواهی در کاریزماتیک‎ ها دیده نمی ‏شود و در مقابل پذیرش اشتباهات‏شان نیز عالی ظاهر می‏ شوند.

کاریزماتیک‎ها خونگرم هستند

احتمالا شما هم با افرادی مواجه شده‌اید که در حضور آن‎ها احساس خجالت، اضطراب و مواردی از این قبیل می‎ کنید. اما ویژگی شخصیت کاریزماتیک این است که شما را با تمام نکات مثبت و منفی‎تان مورد پذیرش قرار می‎ دهند و دوست دارند. آن‎ها هرگز دانش یا خوش خود را به رخ شما نمی‏کشند و سعی نمی‎کنند که مسائل مربوط به شما را کم‎اهمیت جلوه دهند. آغوش آن‎ها همیشه به سوی شما باز است و هر چه بگویید از آن استقبال خواهند کرد.

چهره افراد کاریزماتیک همیشه جدی نیست

زمانی که چهره کاریزماتیک را به خاطر می‎ آوریم فکر می‎کنیم که یک چهره جدی و قوی است. در حالی که کاریزماتیک ‎ها همیشه هم جدی نیستند و سعی می‎ کنند که با لبخند احساس صمیمیت بیشتری بین شما و خودشان ایجاد کنند. البته این لبخند کاملا واقعی و از عمق وجودشان است. آن‎ها در لحظه زندگی می ‎کنند و از هم‏نشینی با شما لذت می‎برند و نمود آن در لبخندی است که بر چهره‏ شان می‏ نشیند.

سخن پایانی

شخصیت کاریزماتیک را می‎توان یکی از جذاب‎ترین انواع شخصیت‎ها دانست که در عین حال می‎تواند فرد را در زندگی فردی و اجتماعی نیز به سمت جلو هدایت کند. ما در این مقاله سعی کردیم تا ویژگی افراد کاریزماتیک را با یکدیگر بررسی کنیم. در صورتی که دوست دارید در مورد شخصیت کاریزماتیک و اینکه متولدین کدام ماه کاریزماتیک هستند اطلاعات بیشتری کسب کنید، از طریق همین لینک‎ها برای مطالعه بیشتر اقدام کنید. یادتان باشد که صرفا دانستن ویژگی های افراد کاریزماتیک کافی نیست و شما بایستی با تمرین و تکرار این خصیصه‎ ها را به شخصیت خود اضافه کنید.

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *