فناوری

اپل iOS را به روی اپ استورهای جایگزین در اتحادیه اروپا باز می کند

به اجبار قانون دیجیتال مارکت اتحادیه اروپا، اپل امروز اعلام کرده است که تغییرات بزرگی در iOS، اپ استور و نحوه کار مرورگرها روی پلتفرم ایجاد می کند. این تغییرات با انتشار iOS 17.4 که قرار است در ماه مارس ارائه شود، در اتحادیه اروپا در دسترس خواهند بود.

بیایید با مرورگر شروع کنیم. حتی امروزه می‌توانید یک مرورگر پیش‌فرض را انتخاب کنید که سافاری نباشد، اما هر مرورگری که سافاری نیست باید از موتور رندر WebKit سافاری استفاده کند. این مورد در حال تغییر بوده و حالا هر مرورگر می تواند از هر موتوری که می خواهد، استفاده کند. علاوه بر این، پس از اینکه دارندگان آیفون اتحادیه اروپا iOS 17.4 را نصب کردند، اولین باری که وارد سافاری می‌شوند با صفحه انتخاب مرورگر نمایش داده می‌شوند.

خبر بزرگتر این است که اپل به اپ استورهای جایگزین در iOS اجازه می دهد. اکنون، از آنجایی که این شرکت می‌گوید این کار “خطرات جدیدی” برای کاربرانش ایجاد می‌کند، “بررسی پایه” را برای همه اپلیکیشن ها، صرف نظر از کانال توزیع آن‌ها اعمال خواهد کرد. این شامل ترکیبی از چک های خودکار و بازبینی انسانی است. این فرآیند منجر به توضیحاتی در یک نگاه از اپلیکیشن ها و عملکرد آنها شده که قبل از دانلود نشان داده می شود. برای اطمینان از اینکه توسعه دهندگان اپ استورهای جایگزین “متعهد به الزامات مداوم هستند که به محافظت از کاربران و توسعه دهندگان اپلیکیشن کمک می کند”، اپل به این “توسعه دهندگان بازار” مجوز می دهد. همچنین محافظت‌های بیشتری را اضافه می‌کند که در صورت وجود بدافزار، از راه‌اندازی برنامه‌های iOS جلوگیری می‌کند.

با این حال، اپل خاطرنشان می کند که با مقررات جدید اجباری DMA، “توانایی کمتری” برای مقابله با خطراتی مانند “اپلیکیشن هایی که حاوی کلاهبرداری و سوء استفاده هستند، یا کاربران را در معرض محتوای غیرقانونی، اعتراض آمیز یا مضر قرار می دهد” دارد. این شرکت قصد دارد در ماه مارس، زمانی که همه این تغییرات اعمال شوند، اطلاعات بیشتری را با مشتریان خود به اشتراک بگذارد. NFC روی آیفون‌های اتحادیه اروپا باز می‌شود، به طوری که برنامه‌های کیف پول و بانکی جایگزین می‌توانند از تپ کردن برای پرداخت استفاده کنند و به عنوان روش پیش‌فرض برای پرداخت‌های موبایلی تنظیم شوند.

اپ استور گزینه‌های جدیدی برای استفاده از ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت در اپلیکیشن توسعه‌دهندگان خواهد داشت، همچنین گزینه‌های جدیدی برای پردازش پرداخت‌ها “از طریق لینک خروج”، “که در آن کاربران می‌توانند تراکنش کالاها و خدمات دیجیتال را در وب‌سایت خارجی توسعه‌دهنده انجام دهند” خواهد داشت. وقتی برنامه ای که دانلود می کنند از پردازش پرداخت جایگزین استفاده می کند، به کاربران اطلاع داده می شود. همچنین زمانی که دیگر با اپل تراکنش نمی‌کنند و زمانی که یک توسعه‌دهنده به آنها دستور می‌دهد تا با یک پردازشگر پرداخت جایگزین معامله کنند، اخطاری دریافت می‌کنند. این همچنین مستلزم یک فرآیند بررسی برنامه جدید است که از طریق آن اپل تأیید می کند که توسعه دهندگان به طور دقیق این اطلاعات را به اشتراک می گذارند.

با حرکت رو به جلو، در اتحادیه اروپا اپلیکیشن های iOS در اپ استور کمیسیونی معادل 10 درصد (“برای اکثریت قریب به اتفاق توسعه‌دهندگان و اشتراک‌های پس از سال اولشان”) یا 17 درصد برای تراکنش‌های کالاها و خدمات دیجیتال پرداخت می‌کنند. همچنین برای آن دسته از برنامه‌هایی که تصمیم می‌گیرند از پردازش پرداخت اپ استور پیروی کنند، 3 درصد کارمزد پردازش پرداخت وجود خواهد داشت. و در نهایت، برنامه‌های iOS “توزیع‌شده از اپ استور و/یا یک مارکت اپلیکیشن جایگزین برای هر اولین نصب سالانه در سال 0.50 یورو در آستانه 1 میلیون” به عنوان “هزینه فناوری اصلی” پرداخت می‌کنند.

اپل می‌گوید 99 درصد از توسعه‌دهندگان هزینه‌هایی را که به اپل بدهکارند، کاهش می‌دهند یا حفظ می‌کنند، در حالی که کمتر از 1 درصد باید هزینه فناوری اصلی را که در بالا ذکر شد، بپردازند. برای اپلیکیشن های iPadOS، macOS، watchOS و tvOS در اتحادیه اروپا، توسعه‌دهندگانی که پرداخت‌ها را با استفاده از متفرقه یا با لینک دادن به وب‌سایت خود پردازش می‌کنند، 3 درصد تخفیف در کمیسیونی که به اپل بدهی دارند، دریافت خواهند کرد.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا