بررسیموبایل و تبلت

بررسی سامسونگ گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس

سامسونگ برای اولین گوشی‌های سال 2024 خود به قدری روی ویژگی‌های “Galaxy AI” تمرکز کرد که از نظر فیزیکی، سری گلکسی S24 تفاوت چندانی با S23 ندارد. یک بار دیگر، گوشی‌های این شرکت به اندازه کافی متفاوت نیستند که ارتقاء آن را نسبت به مدل‌های قبلی خود توجیه کنند، به خصوص با دانستن اینکه سری اس 23، زد فولد 5/فلیپ 5 و تب اس 9، در اواخر امسال حداقل برخی از این ویژگی‌های هوش مصنوعی را دریافت خواهند کرد. همچنین رقابتی از سوی سری گوگل پیکسل 8 وجود دارد که بسیاری از ویژگی‌های جدید مشابه را از یک شرکت پیشرفته‌تر هوش مصنوعی ارائه می‌دهد.

با این حال، این بدان معنا نیست که ما باید سری گلکسی اس 24 را به طور کلی رد کنیم. تلاش‌های هوش مصنوعی سامسونگ ممکن است نشانگر ویژگی‌های گوشی هوشمند آینده باشد. حتی در مقایسه با پیکسل 8 ها، Galaxy AI سامسونگ مزایای خود را دارد، به ویژه با ترجمه بلادرنگ در تماس های صوتی و گزینه ای برای تغییر لحن نوشتن. در جاهایی که گوگل پیکسل در دسترس نیست، سامسونگ این فرصت را دارد تا مخاطبانی را جذب کند که در مورد هوش مصنوعی مولد در تلفن‌ها کنجکاو هستند.

سوال این است: آیا سامسونگ کار خوبی در ادغام این ابزارهای هوش مصنوعی در خط گوشی هوشمند خود انجام داده است؟ ابزارهای هوش مصنوعی جدید سامسونگ، همراه با ترفندهای ظریف طراحی، به گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس کمک می‌کنند تا از هر تلفن قدیمی‌تر از S23، کیس های قانع‌کننده‌تری برای ارتقاء بسازند. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس می پردازیم.

طراحی و صفحه نمایش

در مقایسه با سری اس 23 سال گذشته، به جز برخی از رنگ‌های جدید، پرچمداران امسال اساساً یکسان هستند. با اس 24 و اس 24 پلاس در کنار هم، فلاش LED پایین را در پشت، همراه با طرح بندی تمیزتر قاب با روکش مات جدید مشاهده خواهید کرد، اما عدم تغییرات لزوما چیز بدی نیست. در واقع، طراحی مینیمالیستی سامسونگ را به‌ویژه با دوربین‌های پشتی با اندازه یکنواخت، متمایز می کند.

جدا از اندازه صفحه نمایش، وضوح صفحه و ظرفیت باتری، اس 24 و اس 24 پلاس مشخصات یکسانی دارند. اس 24 دارای صفحه نمایش 6.2 اینچی فول اچ دی پلاس، وزن 167 گرم و ضخامت 7.6 میلی متر است. اس 24 پلاس بزرگتر دارای پنل 6.7 اینچی کواد اچ دی پلاس است و 29 گرم سنگین تر و 0.1 میلی متر ضخامت اضافی دارد. شایان ذکر است که هر دو مدل از یک پنل AMOLED 2X با نرخ تازه سازی تطبیقی بین 1 هرتز و 120 هرتز و همچنین حداکثر روشنایی 2600 نیت استفاده می کنند. به طورکلی هیچ مشکلی در خواندن چیزها روی هر دو صفحه در فضای بیرون نخواهید داشت.

کیفیت دوربین

این احتمالاً خسته کننده ترین جنبه در اس 24 و اس 24 پلاس باشد، زیرا در اینجا هیچ تغییری نسبت به گوشی های سال گذشته وجود ندارد. در قسمت پشتی یک سنسور اصلی 50 مگاپیکسلی، یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض و یک دوربین تله فوتو 3 برابری 10 مگاپیکسلی وجود دارد، در حالی که یک دوربین 12 مگاپیکسلی در جلو قرار دارد.

سامسونگ اشاره کرده که این دوربین‌ها از ابزارهای جدید ویرایش هوش مصنوعی بهره می‌برند که به شما امکان می‌دهد عکس‌ها را دوباره قاب کنید، سوژه‌ها را تغییر دهید (یا حذف کنید) و کلیپ‌های آهسته از ویدیوهای موجود ایجاد کنید. اگر به دنبال عملکرد بهتر در نور کم و زوم بهبود یافته هستید، ممکن است اس 24 اولترا را ترجیح دهید.

با این حال، اس 24 و اس 24 اولترا باید برای عکس‌های روزانه شما کافی باشند. عکس‌های داخل ساختمان کمی در سمت تاریک و پر نویز از نتایجی هستند که در گوشی هایی نظیر وان پلاس اوپن (که سنسورهای جدیدتر و بزرگ‌تری دارد) دریافت می کنید. با تاریک شدن محیط، به خصوص رنگ های قرمز محو شده (مانند تاکسی ها و چراغ های راهنمایی) و تیز شدن شدید روی درختچه ها، تفاوت بیشتر آشکار می شود. اس 24 و اس 24 پلاس همان تنظیمات نسل قبلی را به ارث برده اند.

همچنین تحت تأثیر قابلیت‌های ضبط ویدیو قرار خواهید گرفت، زیرا هنگام ضبط ویدیو 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه، کیفیت نرم و روان است. به نظر نمی‌رسد نور نسبتاً کم آنچنان روی لرزشگیر ویدیو تأثیر بگذارد.

نرم افزار و ویژگی های هوش مصنوعی

شعار امسال سامسونگ در مراسم معرفی آنپکد امسال، Galaxy AI بود که به عنوان اولین مجموعه هوش مصنوعی با حفظ حریم خصوصی که توسط واحد پردازش عصبی داخل تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 پشتیبانی می‌شود، ارائه شد. به عبارت دیگر، این گوشی ها می‌توانند برخی از وظایف “هوش پیشرفته” خود را بر روی دستگاه اجرا کنند، و گزینه‌ای برای آفلاین شدن برای حفظ حریم خصوصی بیشتر وجود دارد، اما نتایج ممکن است به خوبی یا به‌روز نباشند.

در یادداشتی مرتبط، سامسونگ قول می‌دهد که هرگز از داده‌های شما “برای یادگیری ماشینی یا هدف‌یابی تبلیغات” استفاده نکند و “به‌محض تکمیل تولید، داده‌های شما فوراً از سرورهای شرکت یا سرورهای شریک های سامسونگ حذف می‌شوند”. Galaxy AI سامسونگ را می توان به شش عملکرد تقسیم کرد: “ترجمه زنده” برای تماس‌های صوتی، مترجم زنده (برای مکالمات حضوری)، کمک نوشتن از صفحه‌کلید (برای ترجمه سریع و تغییر لحن پیش‌نویس‌ها)، کمک یادداشت (برای خلاصه‌سازی و قالب‌بندی خودکار)، کمک رونوشت (با ترجمه های ضبط شده شما) و ویرایش تولیدی در برنامه گالری.

ویژگی‌های ترجمه به بسته‌های زبانی خود سامسونگ متکی است که در حال حاضر شامل انگلیسی (آمریکا و بریتانیا)، چینی (ماندارین)، فرانسوی، آلمانی، هندی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، لهستانی، پرتغالی، اسپانیایی (مکزیک، اسپانیا و آمریکا)، تایلندی و ویتنامی است. این شرکت قول داده است که بعداً موارد بیشتری اضافه خواهد شد. قبل از اینکه جلوتر برویم، باید به این نکته اشاره کنیم که بلافاصله مشخص نیست که کجا می توانید این ویژگی‌های هوش مصنوعی را فعال کنید. آنها به طور پیش فرض غیرفعال هستند و هیچ سوئیچ واحدی برای فعال کردن همه آنها در یک حرکت وجود ندارد.

مدتی طول می کشد تا هاب “هوش پیشرفته” را در تنظیمات سیستم پیدا کنید. حتی برای Circle to Search خود توضیحی گوگل، برای فعال کردن آن مجبور می شوید از صفحات تنظیمات متعددی عبور کنید. برجسته ترین ویژگی Galaxy AI شاید ترجمه دو طرفه بلادرنگ برای تماس های صوتی باشد که سامسونگ از نوامبر ارائه کرده است. ابتدا باید ترجمه زنده را در تنظیمات برنامه شماره گیر فعال کنید، جایی که باید زبان خود و گیرنده را تنظیم کنید (اگر از قبل بسته های زبانی لازم را در هاب “هوش پیشرفته” نصب کنید، آسان تر است). سپس هنگامی که تماس تلفنی برقرار کردید، همچنین باید روی دکمه “Call assist” بزنید و سپس برای شروع روی دکمه “Live translate” کلیک کنید.

ابزارهای هوش مصنوعی کمک نوشتن به راحتی بالای صفحه کلید سامسونگ قرار داشتند. می توانید به سرعت عبارات کوتاه را در حین تایپ کردن در یک فیلد ترجمه کنید. با این حال بعضی کلمات نظیر ترجمه زبان چینی به کره ای به خوبی عمل نمی کرد که احتمالا با گذشت زمان بهبود می یابد. در برنامه سامسونگ Notes، همچنین می‌توانید برای خلاصه‌ کردن و قالب‌بندی خودکار بر روی Galaxy AI کلیک کنید، که می‌تواند پس از یادداشت‌برداری از رویدادهای مطبوعاتی و مصاحبه‌ها مفید باشد. مطمئناً، شما می‌توانید از قبل با استفاده از ChatGPT کارهای مشابهی را انجام دهید، اما خوب است که این عملکردها را با چند کلیک روی تلفن‌ خود  داشته باشید.

عملکرد و عمر باتری

همانند اس 24 اولترا، گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 3 استفاده می کند، اما محدود به کشورهای آمریکا، کره جنوبی و چین می شود. اگر در کشوری غیز این سه زندگی می کنید، باید به اگزینوس 2400 سامسونگ بسنده کنید، اگرچه بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که عملکرد آن از همتای کوالکام دور نیست و روی کاغذ، در واقع مودم 5G سریع‌تری دارد.

در مورد گزینه‌ها، اس 24 با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی برای مدل پایه 800 دلاری خود شروع می‌شود، در حالی که اس 24 پلاس با 12 گیگابایت رم و دو برابر فضای ذخیره‌سازی با قیمت 1000 دلار شروع می‌شود. عملکرد دستگاه هنگام استفاده هیچ مشکل یا باگی نداشته و انیمیشن‌ های زیبای اندروید 14 باعث می‌شوند جابجایی از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر بدون دردسر باشد. در Geekbench 6، اس 24 و اس 24 پلاس شاهد بهبودهای قابل توجهی در نمرات عملکرد چند هسته‌ای پردازنده بودند که به ترتیب به 7049 و 6641 رسیدند. هر دو مدل شاهد افزایش بیشتری در امتیازات گرافیک بودند که به ترتیب به 15082 و 14982 رسید.

اس 23 پلاس قبلاً با نتیجه 25 ساعته خود در تست باتری ویدیویی در سال گذشته، ما را تحت تأثیر قرار داده بود. این بار، اس 24 پلاس به مدت 25 ساعت و 50 دقیقه دوام آورد و تقریباً یک ساعت از مدل قبلی خود پیشی گرفت. اس 24 کوچکتر نیز ناامید کننده نبود، زیرا در حدود 24.5 ساعت کار می کرد، بنابراین اگر کار با یک دست برای شما مهم باشد، عمر باتری مشکلی ایجاد نمی کند. عمر باتری گلکسی اس 24 پلاس در دنیای واقعی خوب بوده و با آزمایش‌های گهگاهی فیس‌بوک، مسنجر، واتس‌اپ، اینستاگرام، یوتیوب و دوربین در طول روز، هنوز هم معمولاً تا زمانی که به منزل برمی گردید 50 تا 60 درصد انرژی مصرف می کند.

جمع بندی

به طورکلی گلکسی اس 24 و اس 24 پلاس تفاوت چندانی (به وضوح) با پیشینیان خود نداشتند. اما وقتی زمان بیشتری را با این دستگاه‌ها سپری کنید، طراحی مینیمالیستی و UX نرم آن‌ها را مشاهده خواهید. سپس ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد داخلی آمدند که راحت‌تر و شهودی‌تر از سایر ربات‌های شخص ثالث هستند. ابزارهای ترجمه زنده، به ویژه با سفرهای خارجی که اساساً به سطوح قبل از همه‌گیری بازمی‌گردند، پتانسیل بیشتری وجود دارد.

کمک‌های نرم‌افزاری جدید، همراه با ترفندهای ظریف طراحی، به اس 24 و اس 24 پلاس کمک می‌کنند تا یک مورد قانع‌کننده‌تر برای ارتقا از اس 22 یا مدل‌های قبلی داشته باشند. اگرچه OpenAI و گوگل در بازی هوش مصنوعی مولد بسیار جلوتر هستند، سامسونگ هنوز برای ساده‌سازی این عملکردها شایسته اعتبار است؛ حداقل در حالی که تا پایان سال 2025 به ارائه Galaxy AI به صورت رایگان ادامه می‌دهد.

با این حال، در حال حاضر، سامسونگ باید راهی برای صیقل دادن کل بسته پیدا کند و برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی را آسان‌تر در دسترس قرار دهد. مهمتر از آن، به کاربران باید گزینه ای برای ذخیره رونوشت ها پس از هر تماس تلفنی ترجمه شده یا چت حضوری ارائه شود.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا