گوناگون

گوگل از هوش مصنوعی و تصاویر ماهواره ای برای نظارت بر نشت متان استفاده خواهد کرد

در حالی که دی اکسید کربن در بحث گرمایش جهانی بیشترین توجه را به خود جلب می کند، عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش دارند. به گفته آژانس بین المللی انرژی، متان عامل حدود 30 درصد افزایش دمای جهانی از زمان انقلاب صنعتی تاکنون است. حدود 40 درصد از انتشار متان از فعالیت های انسانی ناشی از بخش انرژی است. گفته می شود شناسایی و کاهش این انتشارات یکی از حیاتی ترین اقداماتی است که می توانیم در کوتاه مدت برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی انجام دهیم.

برای این منظور، گوگل و صندوق دفاع از محیط زیست (EDF) یک بار دیگر برای مقابله با این مشکل همکاری کردند. این زوج قبلاً با استفاده از حسگرهای موجود در خودروهای Street View، نشت متان را در شهرهای بزرگ ترسیم کرده بودند. این بار آنها از ترکیبی از تصاویر ماهواره ای و هوش مصنوعی استفاده می کنند. EDF و شرکای آن ماهواره ای ساخته اند که قرار است در اوایل ماه مارس با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس پرتاب شود. در حالی که تلاش‌های دیگری برای پایش ماهواره‌ای انجام شده، MethaneSAT قرار است جامع‌ترین تصویر را از انتشار متان در سراسر سیاره ارائه دهد.

این ماهواره 15 بار در روز در ارتفاع بیش از 350 مایلی به دور زمین می چرخد و بر روی اندازه گیری سطح متان در مناطق تولید کننده نفت و گاز تمرکز می کند. این دستگاه قادر به تصویربرداری از انتشارات بزرگ از یک منبع واحد و همچنین منابع کوچکتر متان پراکنده در مناطق وسیع تر خواهد بود. EDF و شرکای آن الگوریتم‌های مبتنی بر Google Cloud را برای محاسبه انتشار در مکان‌های خاص و ردیابی آنها در طول زمان توسعه دادند.

همچنین از هوش مصنوعی برای تعیین دقیق زیرساخت‌های نفت و گاز مانند ظروف ذخیره‌سازی و جک‌های پمپ استفاده می‌شود، دقیقاً مانند گوگل که از هوش مصنوعی برای تشخیص پیاده‌روها، علائم خیابان‌ها و نام جاده‌ها در تصاویر ماهواره‌ای Maps استفاده می‌کند. انتظار می رود ترکیب نقشه متان با نقشه ای که زیرساخت های نفت و گاز را نشان می دهد، تصویر واضح تری از محل انتشار گازهای گلخانه ای ارائه دهد.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا