در حالی که همه عاشق لپ‌تاپ‌های حرفه ای با نمایشگرهای شگفت‌انگیز و عملکرد باورنکردنی هستیم، اکثر مردم نمی‌توانند آنها را بخرند. بنابراین، هنگام خرید لپ‌تاپ، ما به دنبال گزینه‌هایی با قیمت مناسب هستیم که کارایی مطلوبی به ما ارائه دهد. هواوی میت بوک D 16 2024 یک مدل میان رده است که هدف آن ارائه تجربه متعادل با قیمتی مقرون به صرفه است. این لپ تاپ ظاهر خوب و عمر باتری عالی دارد و به سخت افزار قدرتمند مجهز است. اما آیا این لپ تاپ برای شما مناسب است؟ پاسخ این سوال را در بررسی ما بخوانید.

طراحی و کیفیت ساخت

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، میت بوک D16 2024 یک لپ‌تاپ کاملاً متفاوت در مقایسه با نسل قبلی خود نیست. از نظر طراحی، این لپ تاپ ابعادی برابر 356.7 در 248.7 در 18 میلی متر داشته و وزن آن به 1.72 کیلوگرم می رسد. گزینه های رنگی شامل خاکستری نقره ای و فضایی است. واحدی بررسی ما، رنگی خاموش و خاکستری تیره با درخشندگی فلزی دارد و لوگوی این شرکت به زیبایی درست در مرکز درب حک شده است.

لولا بسیار محکم است و باز کردن درب آن نیاز به دو دست دارد. این یکی از ایراداتی است که که از لپ تاپ هواوی می گیریم، زیرا هر لپ تاپ دیگری از این شرکت را می توان به راحتی با یک انگشت باز کرد. با باز کردن لپ‌تاپ‌ها، صفحه نمایش 16 اینچی و حاشیه‌های فیزیکی نسبتاً نازک که بالای شیشه نمایشگر قرار دارند، آشکار می‌شود. صفحه کلید فضای زیادی را برای کف دست شما در قاب پایینی باز می کند و بخش پایینی آن سه برچسب برای Huawei Share، پردازنده اینتل و گرافیک وجود دارد. شما نباید برچسب Huawei Share را بردارید زیرا ممکن است به ناحیه تشخیص NFC در زیر آن آسیب بزنید.

در بخش پورت های ارتباطی، در سمت چپ لپ‌تاپ، یک پورت USB-C 3.2 Gen 1 و یک نشانگر شارژ، یک پورت USB-A 3.2 Gen 1، یک پورت HDMI v1.4 و جک هدفون را می بینید. در سمت راست، فقط یک پورت USB 2.0 پیدا خواهید کرد. متأسفانه، هواوی میت بوک D16 2024 در مورد تعداد پورت های موجود یک گام به عقب برداشته است (نسل های قبلی دو پورت USB-C داشتند).

در بخش زیرین لپ‌تاپ، شبکه‌های تهویه‌ای که به خنک نگه داشتن آن کمک می‌کند، پایه‌های لاستیکی برای نگه‌داشتن آن، بلندگوها (در سمت چپ و راست)، پیچ‌هایی که می‌توانید برای باز کردن لپ‌تاپ و دسترسی به آن استفاده کنید، خواهید دید. به طورکلی میت بوک D16 2024 بسیار محکم است. هنگامی که هر جایی از شاسی را به سمت پایین فشار می دهید هیچ انعطافی وجود ندارد و درب صفحه نمایش با فشار دادن گوشه ها تکان نمی خورد.

صفحه نمایش، کیبورد و ترک پد

همانطور که از نام آن پیداست، هواوی میت بوک D16 2024 یک لپ تاپ 16 اینچی با نسبت صفحه به بدنه 90 درصد است. صفحه نمایش آن از پنل IPS با وضوح 1920 در 1200 پیکسل، نرخ تازه سازی 60 هرتز، تراکم پیکسل 141ppi و حداکثر روشنایی 300 نیت استفاده می کند. هواوی می‌گوید این پنل 100 درصد از وسعت sRGB و 45 درصد از NTSC را پوشش می‌دهد و نسبت کنتراست 1200:1 دارد. هیچ گزینه صفحه نمایش لمسی در میت بوک D16 2024 وجود ندارد. 

رنگ ها به طور معقولی اشباع شده اند و کنتراست خوبی در اینجا وجود دارد. در حالیکه صفحه نمایش مشخصات مناسبی دارد، اکثر رقبا صفحه نمایش هایی با وضوح بالاتر، پنل روشن تر یا نرخ تازه سازی بالاتر با قیمت مشابه ارائه می دهند. وب کم بالای صفحه نمایش دقیقا در مرکز قرار گرفته و متأسفانه، کیفیت 720p داشته که می‌تواند ویدیو را با حداکثر 30 فریم در ثانیه ضبط کند و نمی‌توان از آن برای باز کردن قفل ویندوز 11 با Windows Hello استفاده کرد.

از طرف دیگر، دکمه پاور درست بالای صفحه‌کلید به‌عنوان اثرانگشت خوان عمل می‌کند و امکان احراز هویت سریع را فراهم می‌کند. یکی از ارتقای کوچک لپ تاپ، باز کردن آن تا 180 درجه است که در شرایط خاص مانند قرار دادن لپ تاپ خود روی پایه ایستاده مفید است. ترک پد میت بوک D16 2024 در اندازه معمولی و سطحی صاف بوده و انجام حرکات دو یا حتی سه انگشتی و ضربه زدن روی آن طبیعی است.

ترک پد کمی خارج از مرکز است، زیرا صفحه کلید به سمت چپ قرار دارد تا Numpad را در خود جای دهد. صفحه کلید نور پس زمینه سفید و دو تنظیم قدرت نیمه و کامل دارد. همچنین کلید حرکت 1.5 میلی متری داشته و به خوبی عمل می کنند. شما یک کلید Enter دو ردیفه و یک کلید Space طولانی دارید، چیزی که بسیاری از آن استقبال خواهند کرد. Numpad دارای یک طرح کلاسیک با چهار میانبر اضافی برای ماشین حساب، جستجو، یک دکمه برای کوچک کردن پنجره نمایش داده شده فعلی و یک کلید برای غیرفعال کردن دوربین است. دکمه پاور در گوشه سمت راست بالا قرار دارد و دارای حسگر اثر انگشت خازنی روی آن می باشد.

کیفیت صدا

دو میکروفون در جلوی میت بوک D16 2024 وجود دارد که کیفیت صدای خوبی را تولید می کنند. مجموعه PC Manager هواوی تعداد زیادی گزینه را اضافه می کند. شما می توانید بین Noise Cancelling که سعی در حذف نویز خارجی دارد و Sound TrueHD که برعکس عمل می کند و سعی می کند محیط شما را به روشی طبیعی به تماس گیرندگان منتقل کند، یکی را انتخاب کنید. هنگام روشن بودن حذف نویز، کیفیت صدا دیجیتالی و کمی خشن به نظر می رسد.

دو بلندگو در پایین سمت راست و چپ میت بوک D16 2024 وجود دارد. اسپیکرها صدایی بلند، دلپذیر و متوسط دارند. با این حال، هیچ بیسی برای صحبت کردن وجود ندارد. PC Manager هواوی سه گزینه برای تقویت خروجی بلندگو در اختیار شما قرار می دهد؛ Smart Optimization به طور پیش فرض روشن است و صدای بلندگوهای کوچک را کمی بهتر می کند. ما از Ultra-Bas و Sound Turbo دوری می‌کنیم، زیرا تفاوت‌های کم و معنی‌داری ندارند و هیچ کدام در جهت مثبت نیستند.

عملکرد و عمر باتری

واحد بررسی ما مجهز به پردازنده اینتل i9-13900H سری Raptor Lake است. با اینکه اکنون در نسل چهاردهم اینتل و خط جدید پردازنده های Core آن هستیم، ولی هنوز هم این یک محصول قدرتمند اینتل می باشد. Core i9-13900H یک پردازنده 45 واتی با 14 هسته کلی بوده که بین 6 هسته عملکرد و 8 هسته کارآمد تقسیم شده و تعداد کل رشته ها به 20 واحد می رسد.

این پردازنده امتیاز تک هسته‌ای و چند هسته‌ای فوق‌العاده‌ای را در Geekbench 6 به ثبت رسانده که لپ‌تاپ‌هایی با چیپست مشابه اما خنک‌کنندگی چشمگیرتر را شکست داد. امتیاز Geekbench 6 OpenCL در مورد چیزی است که شما برای گرافیک داخلی اینتل انتظار دارید (بسیار پایین تر از هر گرافیک کنونی موجود در بازار).

کمی عمیق‌تر در عملکرد گرافیکی گرافیک داخلی Intel Iris Xe، مجموعه آزمایش‌های GFXBench را اجرا کردیم. در تست‌های سطح بالا، میت بوک D16 2024 از Aztec Ruins با کیفیت 1080p مبتنی بر API Vulkan با سرعت حدود 160 فریم بر ثانیه استفاده کرد. پردازنده گرافیکی در تست 1440p حدود 60 فریم در ثانیه و در تست 4K حدود 25 فریم بر ثانیه را حفظ کرد.

حافظه رم می تواند 8 یا 16 گیگابایت LPDDR4x باشد که توسط سامسونگ ساخته شده، در حالی که بسته به مدلی که خریداری می کنید، حافظه ذخیره سازی توسط یک SSD NVMe PCI-Express v4.0 با ظرفیت 512 گیگابایت یا 1 ترابایت تضمین می شود. اتصال به شبکه توسط همان کارت شبکه اینتل AX201 با پشتیبانی از Wi-Fi 6 و بلوتوث 5.1 تضمین می شود، مشابه آنچه در نسخه های قبلی این لپ تاپ یافت می شود.

باتری هواوی میب بوک D 16 2024 دارای ظرفیت 70 وات ساعت است. با این حال، همانطور که از برخی وب سایت های منطقه ای هواوی متوجه شدیم، این شرکت مدل هایی با ظرفیت 56 وات ساعت را نیز ارائه خواهد کرد. بنابراین، هنگام خرید این لپ تاپ، به این جزئیات توجه کنید تا مطمئن شوید که استقلال آن انتظارات شما را برآورده می کند.

از نظر نرم افزاری، این لپ تاپ فقط با ویندوز 11 خانگی از پیش نصب شده عرضه می شود. در استفاده روزمره، این لپ تاپ سریع بوت شده و برای مواردی مانند مرور وب، کار با اپلیکیشن ها و اسناد مایکروسافت آفیس، اجرای ماشین های مجازی یا نوشتن کد عالی عمل می کند. همه برنامه ها به خوبی اجرا می شدند و از سطح کلی عملکرد راضی بودیم.

از آنجایی که لپ تاپ هواوی است، از قابلیت اتصال به گوشی هوشمند خارج از جعبه بهره گرفته و می‌توانید گوشی اندروید خود (نه فقط هواوی) را لینک دهید و نمایشگر آن را از طریق لپ‌تاپ کنترل کنید، از عکس‌ها و ویدیوهای آن به لپ‌تاپ نسخه پشتیبان تهیه کنید و اتصال داده تلفن را از طریق Instant Hotspot در دسترس قرار دهید.

SuperHub هواوی در بالای صفحه نمایش قرار دارد. هنگام کشیدن یک فایل را به سمت بالا، یک کشوی مجازی کوچک ظاهر می شود و می توانید آن را در آنجا قرار دهید. این یک راه راحت برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها، عکس‌ها، ویدیوها، و همچنین متن و اشتراک‌گذاری آن در میان اپلیکیشن ها و ویندوز است. همچنین می توانید به فایل های گوشی دسترسی داشته باشید و فایل ها را در لپ تاپ و گوشی خود به اشتراک بگذارید. برنامه PC Manager هواوی عالی است و نکاتی را در مورد لپ تاپ ارائه داده و پنل کنترل آن امکان جابجایی های سریع به Notes یا Huawei Share یا AI Search و یا فعال کردن هات اسپات یا حالت راحتی چشم نمایشگر را دارد.

جمع بندی

MateBook D 16 با داشتن سخت افزار توانمند، تجربه تایپ راحت و صفحه نمایش گسترده، لپ تاپ بسیار خوبی است. این لپ تاپ نمایشگر بزرگتر از اکثر رقبای 15 اینچی را به ارمغان می آورد، اما آن را به شکلی مشابه در می آورد که آن را به همان اندازه قابل حمل می کند. هرکسی که به دنبال دستگاهی برای کار یا تحصیل است که همه چیز را انجام می دهد، باید این را در لیست کوتاه خود داشته باشد.

مزایا

  • صفحه نمایش خوب و مات با نسبت تصویر 16:10 بلندتر
  • صفحه کلید عالی با نور پس زمینه و Numpad
  • ساخت محکم، انتخاب پورت خوب
  • بلندگوهای بسیار بلند
  • عمر باتری طولانی
  • پردازنده قدرتمندی که به خوبی مدیریت می شود
  • نرم افزار متفکر هواوی، لپ تاپ را بهبود می بخشد

معایب

  • روشنایی محدود 300 نیت در مقایسه با رقبا
  • ترک پد می تواند کوچک و خارج از مرکز
  • بدون بیس برای صحبت کردن
  • هیچ گزینه ای برای یک GPU مجزا وجود ندارد
  • اگرچه قیمت مناسبی دارد، اما ارزان نیست
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *