گوناگون

چگونه ماهواره چینی SDGSAT-1 به تمایز بین منابع مختلف نور کمک می کند

دانشمندان چینی در حال بهره برداری از قابلیت های ماهواره علمی SDGSAT-1 برای مقابله با مسئله رو به رشد آلودگی نوری در محیط های شهری هستند. مطالعه اخیر موسسه تحقیقات اطلاعات هوافضا زیر نظر آکادمی علوم چین که به مجله بین المللی زمین دیجیتال راه یافته است، استفاده نوآورانه از این ماهواره را برجسته می کند.

این مطالعه به تغییر به سمت روشنایی LED در تلاش برای کربن زدایی اشاره می کند. در حالی که LEDها از نظر انرژی کارآمد هستند، اما یک مشکل جدید را نیز ایجاد می کنند و آن هم آلودگی نور آبی است. این امر توسعه ابزاری را ضروری کرده است که بتواند به سرعت و با دقت انواع مختلف منابع نور را در مقیاس بزرگ شناسایی کند. SDGSAT-1 برای رفع این نیاز در حال افزایش است و این فقط یک ماهواره دیگر نیست، بلکه داده های نور شبانه با وضوح بالا و چندطیفی را در اختیار داده که سایر منابع ارائه نمی کنند.

با در نظر گرفتن پکن به عنوان یک بستر آزمایشی، دانشمندان با دقت خیره کننده 92 درصدی در تعیین دقیق نور مصنوعی در شب و نرخ ضربه 95 درصدی برای چراغ های خیابان، مهارت ماهواره را نشان دادند. تصاویر ماهواره ای الگوهای نور را در سراسر شهر، به ویژه در امتداد جاده کمربندی پنجم، آشکار می کند، و دیدگاه جدیدی در مورد چگونگی تغییر آلودگی نوری در بخش های مختلف جنگل شهری ارائه می دهد.

یافته ها بیش از یک نقشه از نقاط روشن هستند. آنها تفاوت های قابل توجهی در روشنایی در انواع مختلف جاده ها و چراغ های خیابان نشان می دهند. این به تأثیر طراحی شهری و زیرساخت ها بر پذیرش فناوری های روشنایی اشاره دارد. این ماهواره که در 5 نوامبر 2021 به فضا پرتاب شد، اولین ماهواره علمی فضایی است که برای کمک به برنامه 2030 سازمان ملل برای توسعه پایدار اختصاص یافته است. ماموریت آن این است که از آسمان به نحوه تعامل انسان ها، طبیعت و توسعه پایدار نگاه کند.

سپتامبر گذشته، سهم SDGSAT-1 در درک ما از رشد شهری و پایداری زمانی که اولین اطلس جهانی داده های سنجش از راه دور نور شبانه شهری را ارائه کرد، مورد تاکید قرار گرفت. این اطلس فقط مجموعه ای از تصاویر زیبای شهر در شب نیست. این مجموعه داده جامع با وضوح 10 متر است که 147 شهر در 105 کشور را پوشش می دهد، گنجینه ای برای محققانی است که به توسعه پایدار شهری اختصاص داده شده اند.

منبع
gizmochina
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا