اولین کنسول دستی گیمینگ MSI بالاخره وارد بازار شد، و با وجود اینکه شباهت زیادی به Asus ROG Ally با رنگ مشکی دارد، با دستی های سطح بالایی که در زیر کاپوت به آن ها عادت کرده ایم بسیار متفاوت است. Claw با پردازنده Intel Core Ultra و گرافیک Arc 5 قدرت زیادی را در کف دستان شما قرار می دهد، اما آیا بهتر از بزرگترین رقبای خود است؟ آیا به جای آن باید پول خود را برای یک Legion Go خرج کنید؟ بیایید دریابیم.

قیمت، در دسترس بودن و مشخصات

درست مانند Legion Go و ROG Ally که اولین بار عرضه شدند، MSI Claw با قیمت پایه 699 دلار ارائه می‌شود، اما شما با پردازنده اینتل Core Ultra 5 دریافت می کنید. با 50 دلار اضافی می‌توانید دقیقاً همان دستگاه را با یک APU قوی‌تر Core Ultra 7 دریافت کنید که دارای دو هسته عملکرد اضافی و سرعت کلاک کمی بالاتر است. 50 دلار دیگر همان پیکربندی را با فضای ذخیره سازی دو برابر دریافت می شود.

قبل از عرضه رسمی، شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه Claw یکی از معدود دستگاه های گیمینگ با 32 گیگابایت رم خواهد بود. شاید این مدل بعدا عرضه شود، اما در حال حاضر، هر سه 16 گیگابایت حافظه رم مشترک بین CPU و GPU ارائه می دهند. Legion Go همان ویژگی‌ها را دارد، اما با سرعت‌های انتقال سریع‌تر، و با APU Ryzen Z1 Extreme AMD که در این مرحله همه با آن آشنا هستیم، همراه است.

مدل MSI Claw Lenovo Legion Go
ابعاد 11.57 در 4.61 در 0.83 اینچ 8.27 در 5.15 در 0.79 اینچ
وزن 1.49 پوند شروع از 1.41 پوند (640 گرم)
تراشه Intel Core Ultra 5-135H یا Core Ultra 7-155H Up to AMD Ryzen Z1 Extreme (8 cores, 16 threads, up to 5.1GHz, 16MB L3 cache)
حافظه رم 16 گیگابایت 6400MHz LPDDR5 16 گیگابایت LPDDR5x 7500Mhz
حافظه داخلی 512گیگابایت یا 1 ترابایت Gen 4 NVMe SSD 256، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت PCIe 4.0 NVMe M.2 2242 SSD
نمایشگر پنل لمسی 7 اینچی فول اچ دی، نرخ تازه سازی 120 هرتز، 100 درصد sRGB IPS پنل لمسی 8.8 اینچ کواد اچ دی پلاس، نرخ تازه سازی 144 هرتز، 97 درصد DCI-P3
گرافیک Intel Arc Graphics 8 Xᵉ-Cores AMD RDNA 3 Graphics (up to 12 cores)
پورت ها یک USB-C/Thunderbolt 4، یک کارت خوان SD، جک 3.5 میلیمتری دو USB4 (یکی در بالا و دومی در پایین)، جک 3.5 میلیمتری، کارت خوان microSD
باتری لیتیوم یون 6 سلولی (53 وات ساعت). واحد اصلی: باتری 49 وات ساعت با شارژ فوق سریع/ کنترلرها: باتری 900 میلی آمپر ساعت

طراحی و صفحه نمایش

یکی از مزیت های Legion Go نسبت به دیگر گوشی های دستی اندازه نمایشگر آن است. با اندازه ی عظیم 8.8 اینچ، این یکی از بزرگترین های موجود در بازار بوده که برای بازی عالی است و حرکت در ویندوز را با لمس بسیار آسان تر می کند. پنل دستگاه از نوع LCD می باشد، بنابراین به زیبایی نمایشگر OLED Steam Deck نیست، اما هنوز هم خیره کننده است. نقطه ضعف این پنل بزرگتر این است که شما باید قابلیت حمل را فدا کنید، در حالی که صفحه نمایش 7 اینچی MSI Claw خود دستگاه را بسیار جمع و جورتر می کند.

Claw یک مزیت بزرگ دیگر نیز دارد. مانند ROG Ally، صفحه نمایش 120 هرتزی آن VRR (نرخ تازه سازی متغیر) را ارائه می دهد که در صورت تغییر نرخ فریم، تجربه بازی بسیار روان تری را ارائه می دهد. صفحه نمایش Legion Go می تواند سرعت آن را پشت سر بگذارد و حداکثر سرعت آن را به 144 هرتز برساند و نسبت به Claw وضوح بیشتری دارد.

وقتی صحبت از ردپای کلی به میان می‌آید، نمی‌توان از این واقعیت دور شد که به نظر می‌رسد Claw به شدت از متحد الهام گرفته است. این دستگاه کمی عریض‌تر است، اما هدف آن ظاهری بسیار مشابه با چیدمان دکمه‌های یکسان است، و هنوز هم بسیار فشرده‌تر از Legion Go است. در حالی که ابعاد Claw برابر با 11.57 در 4.61 در 0.83 اینچ بوده، لجیون گو بسیار حجیم‌تر است و ابعاد آن به 5.16 در 11.7 در 1.6 اینچ می رسد. احتمالاً تعجب نخواهید کرد که بفهمید Claw با وزن 1.49 پوند در مقابل 1.88 پوند نیز بسیار سبک تر است.

متأسفانه، هیچ تاچ پدی روی Claw مانند Legion Go وجود ندارد، بنابراین صفحه لمسی آن تنها راه برای پیمایش ویندوز بدون ماوس خارجی است. همچنین توانایی سوئیچ مانند را برای رهایی از کنترلرهای خود و عملکرد در “حالت FPS” از دست می دهد. هر دو دستگاه بازخورد هپتیک، استیک های هال افکت، تریگرهای آنالوگ و دکمه های برگشت را ارائه می دهند، اما تنها دو دکمه در پشت Claw وجود دارد، در حالی که Go دارای سه دکمه است.

عملکرد و عمر باتری

هنگام خرید یک دستگاه بازی باید عوامل زیادی مانند اندازه، وزن و عمر باتری را در نظر بگیرید، اما اجازه دهید با آن روبرو شویم: همه ما بهترین عملکرد ممکن را در حال حرکت می خواهیم. و همانطور که همه چیز پیش می رود، دشوار است که بگوییم MSI Claw یا Legion Go بهترین در این دسته هستند. روی کاغذ، Claw باید در این مبارزه پیروز شود، به خصوص زمانی که تراشه Core Ultra 7 را انتخاب می کنید که دارای 16 هسته پردازش، 8 هسته گرافیک و حداکثر سرعت کلاک 4.8 گیگاهرتز است.

حتی مدل پایه Claw با تراشه Core Ultra 5 خود که شامل 14 هسته پردازش، 8 هسته گرافیک و حداکثر سرعت کلاک 4.6 گیگاهرتز است و در اکثر سناریوها باید از Legion Go پیشی بگیرد. اما تست های اولیه عملکرد نشان می دهد که اینطور نیست، Legion Go تجربه بازی بهتری را در بسیاری از عناوین ارائه می دهد. در مقایسه، پیشنهاد لنوو، با پردازنده AMD Ryzen Z1 Extreme، تنها 8 هسته پردازشی دارد، اما Claw را با 12 هسته پردازشگر گرافیکی و حداکثر سرعت کلاک بالاتر 5.1 گیگاهرتز برتری می دهد.

هر دو دستگاه این APU ها را با 16 گیگابایت حافظه ترکیب می کنند، صرف نظر از اینکه کدام مدل را انتخاب می کنید، اما رم Go با فرکانس 7500 مگاهرتز سریع تر است، در حالی که Claw به 6400 مگاهرتز می رسد. به نظر می‌رسد رم سریع‌تر، همراه با هسته‌های گرافیکی بیشتر و سرعت کلاک بیشتر، Legion Go را در عملکرد بازی برتر قرار می‌دهد. با این حال، شایان ذکر است که AMD و لنوو زمان بیشتری برای بهینه سازی Z1 Extreme داشته اند.

عمر باتری می تواند منطقه ای باشد که Claw حداقل در مقایسه با Legion Go برتری دارد. سلول 53 وات ساعتی آن بزرگتر از سلول 49 وات ساعتی Go است و صفحه نمایش کوچکتری برای روشنایی دارد. MSI ادعا می کند Claw تا 50 درصد بیشتر از “میانگین بازار” دوام می آورد، اما ما هنوز عمر باتری Claw را آزمایش نکرده ایم و هنوز نمی دانیم که تراشه های Core Ultra اینتل در مقایسه با تراشه های دستی AMD در مورد بهره وری انرژی چگونه هستند.

نرم افزار

در مورد نرم افزار، هر دو MSI Claw و Legion Go دارای ویندوز 11 خانگی از پیش نصب شده هستند. این برای دستگاه‌های دستی ایده‌آل نیست و به اندازه SteamOS دوستانه نیست، اما به این معنی است که تقریباً به هر بازی رایانه در هر لانچری که ممکن است بخواهید اجرا کنید دسترسی دارید. نیازی به نگرانی در مورد کار نکردن برخی بازی‌های ضد تقلب وجود ندارد – اگر روی ویندوز کار می‌کند، می‌توانید آن را در Claw و Legion Go بازی کنید. مانند لنوو و سایر موارد موجود در بازار، MSI رابط کنترلی خود را به ترکیب اضافه کرده که MSI Center M نامیده می شود. این نیز به طرز عجیبی شبیه به چیزی است که ایسوس از چندین جهت ارائه می دهد.

کدام یک بهتر است؟

اگر بتوانید از فرم بزرگتر آن استفاده کنید، Legion Go تقریباً برای اکثر گیمرها انتخاب بهتری است. نمایشگر بزرگتر آن ممکن است VRR نداشته باشد، اما تجربه بسیار فراگیرتری را برای شما به ارمغان می آورد و تقریباً در هر سناریویی استفاده از آن آسان تر است. همچنین با تراشه آشنا و جاافتاده AMD Z1 Extreme، رم سریعتر و تطبیق پذیری طراحی Legion Go ترکیب بهتری را نسبت به Claw ارائه می دهد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *