گوگل در رویداد Cloud Next 2024 از پردازنده جدید Axion پرده برداشت. این اولین پردازنده مبتنی بر Arm گوگل بوده که به طور خاص برای مراکز داده ایجاد شده و با استفاده از پردازنده Arm’s Neoverse V2 طراحی شده است.

به گفته گوگل، Axion حدود 30 درصد بهتر از سریع‌ترین ابزارهای مبتنی بر آرم عمومی خود در فضای ابری و 50 درصد بهتر از جدیدترین ماشین‌های مجازی مبتنی بر x86 عملکرد بهتری دارد. همچنین ادعا شده که 60 درصد از همان ماشین های مجازی مبتنی بر x86 کارآمدتر انرژی است. گوگل در حال حاضر از Axion در سرویس هایی مانند BigTable و Google Earth Engine استفاده می کند و در آینده به موارد بیشتری گسترش می یابد.

انتشار Axion می‌تواند گوگل را وارد رقابت با آمازون کند، چرا که در زمینه پردازنده‌های مبتنی بر Arm برای مراکز داده پیشتاز شده است. کسب و کار ابری این شرکت، خدمات وب آمازون (AWS)، پردازنده Graviton را در سال 2018 منتشر کرد و نسخه دوم و سوم را طی دو سال بعد منتشر کرد. توسعه دهنده تراشه همکار انویدیا اولین پردازنده مبتنی بر آرم خود را برای مراکز داده در سال 2021 به نام Grace منتشر کرد و شرکت هایی مانند Ampere نیز در این منطقه دستاوردهایی داشته اند.

گوگل چندین سال است که پردازنده های خود را توسعه می دهد، اما آنها عمدتاً بر روی محصولات مصرفی متمرکز شده اند. کشتی اصلی Tensor مبتنی بر Arm برای اولین بار در تلفن‌های هوشمند پیکسل 6 و 6 پرو که در اواخر سال 2021 ارائه شدند، عرضه شد. تلفن‌های پیکسل بعدی همگی از نسخه‌های به‌روزرسانی‌شده تنسور پشتیبانی می‌شوند. پیش از آن، گوگل “واحد پردازش تنسور” (TPU) را برای مراکز داده خود توسعه داده بود. این شرکت در سال 2015 استفاده از آنها را به صورت داخلی در مراکز داده آغاز کرد، آنها را در سال 2016 به صورت عمومی اعلام کرد و در سال 2018 آنها را در اختیار اشخاص ثالث قرار داد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *