چند سال پیش، سامسونگ حافظه رم 8.5 گیگابیت بر ثانیه LPDDR5X را معرفی کرد که در آن زمان سریع‌ترین رم در جهان بود. پیشرفت فناوری ادامه دارد و امروز این شرکت از یک LPDDR5X حتی سریعتر رونمایی کرد. سرعت آن 10.7 گیگابیت بر ثانیه است که از نوع LPDDR5T با سرعت 9.6 گیگابیت در ثانیه که سال گذشته توسط SK Hynix معرفی شد، پیشی گرفت. این نشان دهنده افزایش 25 درصدی عملکرد نسبت به نسخه های قبلی X است، اما سرعت تنها ارتقاء نیست.

سامسونگ در حال ساخت این تراشه ها بر اساس فرآیند کلاس 12 نانومتری است که به این معنی است که تراشه ها کوچکتر هستند. این به شرکت اجازه داد تا ظرفیت خود را تا 30 درصد افزایش دهد و اکنون در حال ساخت بسته های 32 گیگابایتی با آن است. البته این محصول برای کاربردهای هوش مصنوعی تبلیغ می شود. اگر موضوع را دنبال کرده‌اید، می‌دانید که مدل‌های بزرگ به تعداد زیادی حافظه نیاز دارند، حتی پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته مانند Nvidia RTX 4090 محدودیت‌هایی دارند که می‌توانند با 24 گیگابایت VRAM کار کنند.

به هر حال این هم پایان کار نیست؛ با فناوری جدید صرفه جویی در مصرف انرژی، تراشه های جدید LPDDR5X می توانند مصرف انرژی را تا 25 درصد کاهش دهند و می توانند برای مدت طولانی وارد حالت کم مصرف شوند. این یک مزیت برای دستگاه های تلفن همراه با باتری و همچنین سرورها است (قبض برق بخش بزرگی از هزینه جاری سرورها است).

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *