جدیدترین لپ تاپ گیمینگ 14 اینچی ایسوس یک لپ تاپ فوق العاده همه کاره و شیک است، اما برای کسانی که چیز بهتری می خواهند، ROG Zephyrus G16 (2024) وجود دارد. این لپ تاپ نه تنها از یک پردازنده قدرتمند اینتل Core Ultra 9 بهره برده، بلکه تا کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 را پشتیبانی می کند.

این همه ماجرا نیست؛ صفحه نمایش OLED آن دو برابر سریعتر با نرخ 240 هرتز به روز شده و شامل بلندگوهای شگفت انگیز خوب و همچنین یک کارت خوان SD با اندازه کامل برای انتقال سریع فایل ها از دوربین است. بنابراین، علیرغم اینکه G16 برای گیمرها طراحی شده، بهتر است به عنوان یک دستگاه ویرایش قابل حمل عمل کند، که این سیستم را حتی برای افرادی که اهمیتی به جست و خیز کردن ندارند، تبدیل می کند. ما در این مقاله به نقد و بررسی لپ تاپ جدید ایسوس Zephyrus G16 (2024) می پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

طراحی و صفحه نمایش

شاسی تمام آلومینیومی جدید G16 فوق العاده است و به این دلیل بوده که علاوه بر سبک‌تر بودن (حدود 0.1 پوند) و نازک‌تر (حدود 0.2 اینچ) نسبت به مدل قبلی، حتی محکم‌تر نیز به نظر می‌رسد. برای سال 2024، ایسوس صفحه نمایش ماتریس نقطه‌ای را روی درب خود حذف کرد و به جای آن یک اسلش مورب با LEDهای سفید (نه RGB) در مرکز آن قرار داده ، که ظاهری بسیار پیچیده‌تر به لپ‌تاپ بدون خسته‌کننده شدن می‌دهد.

این مانند نوجوانی است که بزرگ شده و یاد گرفته که درست لباس بپوشد بدون اینکه ارتباط خود را با ریشه های گیمر خود از دست بدهد. در داخل، صفحه‌کلیدی با نور پس‌زمینه و نورپردازی رنگین‌کمان (اگرچه تک منطقه‌ای است و نه هر کلید) وجود دارد که توسط برخی بلندگوهای شگفت‌انگیز منقبض با یک ترک پد کاملاً عظیم در زیر آن قرار دارد. در مجموع، این یک سیستم به زیبایی طراحی شده است که به همان اندازه که احساس می شود خوب به نظر می رسد.

ایسوس همچنین ترکیب مناسبی از گزینه های اتصال را در نظر گرفته است. G16 دارای دو اسلات USB 3.2 Gen 2 Type-A، دو درگاه USB-C (یکی از آنها از تاندربولت 4 پشتیبانی می کند)، HDMI 2.1، یک کارت خوان SD با اندازه کامل و یک جک 3.5 میلی متری صدا می باشد. این نوعی ترتیب است که به شما امکان می دهد آزادانه بدون نگرانی در مورد دانگل ها یا آداپتورهای اضافی حرکت کنید. به‌علاوه، به لطف جک پاور اسلیم جدید ایسوس، در حین شارژ، نیازی به استفاده از پورت‌های دیگری ندارید. و در کوتاه مدت، می‌توانید G16 را از طریق USB-C، البته با سرعت کمتر (تا حدود 100 وات) نسبت به آداپتور 240 واتی موجود، پر کنید.

صفحه نمایش 16 اینچی OLED 2.5K (2560 x 1600) لپ تاپ ROG Zephyrus G16 ممکن است بهترین جزء در اینجا باشد. پنل واضح است و از طیف رنگی عظیمی پشتیبانی می‌کند (100 درصد DCI-P3)، در حالی که نرخ تازه‌سازی 240 هرتز آن را حتی برای گیمرهایی که به دنبال حذف آخرین مزیت‌های رقابتی هستند، عالی می‌کند.

اگرچه روشنایی در حالت تعریف استاندارد حدود 400 نیت یا در HDR حدود 450 نیت متوسط است، واقعاً هیچ مشکلی برای دیدن صفحه نمایش نخواهید داشت، مگر اینکه G16 زیر نور مستقیم خورشید باشد. آخرین امتیاز برای ویرایشگرهای عکس و ویدیو این است که ایسوس چند حالت مشاهده کالیبره شده را در برنامه Armoy Crate خود برای sRGB، D65 P3 و DCI-P3 قرار می دهد تا بتوانید رنگ ها یا فیلم های درجه رنگ را با دقت بیشتری تنظیم کنید.

عملکرد و کارایی

عملکرد G16 به لطف پردازنده اینتل Core ultra 9 185H، حداکثر 32 گیگابایت رم، 2 ترابایت فضای ذخیره سازی و گرافیک NVIDIA RTX 4090 بسیار خوب است. با این حال، در اینجا برخی از معاوضه ها برای فاکتور شاسی باریک G16 وجود دارد. در مقایسه با رقبای هم اندازه مانند Razer Blade 16، مدل G16 از TDP (قدرت کل دستگاه) کمتری برخوردار است، به این معنی که حتی اگر به نظر می‌رسد که قطعات ذکر شده مشابهی داشته باشند، هنوز تفاوتی در قابلیت‌ها وجود دارد.

به عنوان مثال، در واحد بررسی ما با RTX 4080، میزان توان ارسالی به پردازنده گرافیکی 115 وات در مقابل 175 وات برای ریزر بود. حافظه رم G16 نیز لحیم شده ، بنابراین نمی توانید پس از خرید بیشتر اضافه کنید. در بازی Cyberpunk 2077 با تنظیم 1440p و حالت اولترا به همراه رهگیری پرتو روشن، G16 به سرعت 68 فریم در ثانیه رسید که به سختی از چیزی که از Razer Blade 14 کوچکتر (66 فریم بر ثانیه) دیدیم جلوتر است، علی‌رغم اینکه دومی دارای RTX 4070 سطح پایین‌تر اما با وات مشابه است.

گفته می شود، این ارقام برای اجرای روان بازی های AAA بیش از اندازه کافی هستند. و فراموش نکنیم که مدل Blade 14 که به آن اشاره کردیم 2700 دلار قیمت دارد که همان قیمت واحد بررسی G16 است. حتی اگر لپ‌تاپ ریزر ردپای کوچک‌تری داشته باشد، این مقایسه مناسبی است.

عمر باتری

یکی از مزایای اصلی یک سیستم بزرگتر داشتن فضای اضافی برای باتری بزرگتر است. در تست خلاصه PCMark 10 Open Office، لپ تاپ G16 حدود 9 ساعت و 17 دقیقه دوام آورد. با توجه به اینکه بهتر از XPS 16 (8:31) بوده، این یک علامت محکم می باشد. با این حال، طول عمر کلی به حجم کاری شما بستگی دارد، زیرا زمانی که ما برای بار دوم تست باتری را فقط با استفاده از گرافیک به جای تکیه بر ویژگی سوئیچینگ گرافیکی Optimus انویدیا انجام دادیم، این زمان به تنها 3:08 کاهش یافت.

این بدان معناست که اگر از برنامه بهره‌وری اولیه استفاده می‌کنید، سیستم تمام روز دوام می‌آورد، اما برای کارهای سخت‌تر مانند بازی یا ویرایش ویدیو، باید آداپتور 240 واتی ایسوس را نزدیک نگه دارید.

جمع بندی

درست مانند برادر کوچکتر خود، ROG Zephyrus G16 ایسوس یک لپ تاپ گیمینگ باریک و سبک تقریبا ایده آل است. این دستگاه دارای ساختار تمام آلومینیومی شیک، صفحه نمایش 240 هرتزی OLED و عمر باتری خوب است. مسلماً، ممکن است به لطف اجزای کم وات به اندازه برخی از رقبای خود قدرتمند نباشد، اما هنوز هم به اندازه کافی قدرت دارد تا بتواند عملاً هر چیزی را که می توانید روی آن انجام می دهید، کنترل کند.

به لطف یک کارت خوان SD با اندازه کامل، ورک استیشن ویرایش قابل حمل بهتری را ایجاد می کند. اما مهم‌تر از همه، با قیمت پایه 1750 دلار، G16 نسبت به بسیاری از رقبای رده بالا (و حجیم‌تر) قابل دسترس‌تر است، که آن را برای افرادی که سیستم بزرگ‌تری می‌خواهند که آنها را سنگین نمی‌کند، انتخابی عالی می‌کند.

مزایا

  • صفحه نمایش 240 هرتزی OLED پر جنب و جوش
  • طراحی شیک
  • بلندگوهای عالی
  • عملکرد جامد

معایب

  • حافظه لحیم شده است
  • قیمت گران
  • کاهش وات CPU و GPU
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *