موبایل و تبلت

اپل تراشه جدید M4 را معرفی کرد

اپل در رویداد “Let Loose” از تراشه جدید M4 رونمایی کرده که ابتدا در آیپد پرو های جدید دیده شد.  پس از شایعات در مورد “دستگاه واقعی مجهز به هوش مصنوعی”، آیپد پرو جدید OLED دارای یک تراشه ارتقا یافته M4 خواهد بود که بر بهبود عملکرد برای کارهای مرتبط با هوش مصنوعی در iPadOS تمرکز دارد.

اپل به لطف یک موتور عصبی جدید که آن را به “تراشه‌ای فوق‌العاده قدرتمند برای هوش مصنوعی” تبدیل کرده، به شدت بر قابلیت‌های هوش مصنوعی M4 تمرکز کرده که قادر به 38 تریلیون اپراتور در ثانیه (TOPS) است. ظاهراً 60 برابر سریعتر از واحد پردازش عصبی A11 است، اما این عدد کمتر از اسنپدراگون ایکس الیت 45 ترافلاپس است. با این حال، اپل همچنان ادعا می کند که M4 می تواند عملکردی مشابه آخرین تراشه های رایانه با تنها یک چهارم قدرت ارائه دهد.

M4 از فناوری نسل دوم 3 نانومتری استفاده می کند و واحد پردازشی 10 هسته ای آن با چهار هسته عملکرد و 6 هسته کارآمد پیکربندی شده که به گفته اپل 50 درصد قدرتمندتر از M2 است. پردازنده گرافیکی 10 هسته ای M4 همچنین از حافظه کش پویا، سایه مش و ردیابی پرتو، به علاوه یک موتور نمایشگر جدید با سرعت رندر چهار برابر بیشتر از M2 پشتیبانی می کند.

چیزی که اپل به آن اشاره نکرد، تعداد هسته های NPU تراشه M4 است. تراشه‌های سری M اپل (به استثنای M1 و M2 Ultra) از زمان عرضه M1 دارای همان تعداد واحد پردازش عصبی 16 هسته‌ای بوده‌اند، اما NPU ترافلاپس هر نسل به تدریج افزایش می‌یابد – به این معنی که NPU در انجام سریع محاسبات بهتر شده است. افزایش از M1 به M2 دو برابر افزایش از M2 به M3 بود، بنابراین جالب است که ببینیم اپل جهشی بسیار بزرگتر از 18 ترافلاپس M3 به M4 جدید 38 ترافلاپس دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا