از زمان معرفی مک‌بوک‌های سیلیکونی اپل در اواخر سال 2020، منصفانه است که بگوییم هیچ لپ‌تاپ ویندوزی معادلی وجود نداشته که بتواند در عملکرد، عمر باتری، قابلیت حمل و کارایی با هم رقابت کند. در حالی که بسیاری از لپ‌تاپ‌ها در یکی از این چهار حوزه از مک‌بوک‌ها پیشی گرفتند، به نظر نمی‌رسید که هیچ چیزی با مزایای کلی مک‌های سری M اپل برابری کند. سری مک بوک ایر M2 یکی از پرفروش ترین لپ تاپ ها به دلایل خوب است.

لپ تاپ  Zenbook 14 OLED با صفحه نمایش خیره کننده، طراحی کم حاشیه و عمر باتری چشمگیر خود، نزدیکترین چیزی را که تا به حال به مک بوک ایر اپل داشته ایم، ارائه می دهد. در این مقاله به نقد و بررسی این لپ تاپ خواهیم پرداخت.

مشخصات فنی

  • بدنه: 312 × 220 × 14.9 میلی‌متر، 1.28 کیلوگرم
  • صفحه نمایش: 14 اینچی OLED، وضوح 2880 در 1800 پیکسل، نرخ 120 هرتز، روشنایی پیک 500 نیت
  • پردازنده: اینتل Core Ultra 7 155H و گرافیک یکپارچه Intel Arc
  • حافظه رم: 16 گیگابایت LPDDR5
  • حافظه ذخیره سازی: 512 گیگابایت، 1 ترابایت M.2 NVMe PCIe 4.0 SSD
  • سیستم عامل: ویندوز 11
  • وبکم: فول اچ دی
  • باتری: 75 وات ساعت
  • پورت ها: یک USB 3.2 Gen 1، دو تاندربولت 4، یک HDMI 2.1، یک جک هدفون 3.5 میلیمتری

طراحی و صفحه نمایش

از نظر طراحی، ایسوس Zenbook 14 OLED (UX3405) کاملاً شبیه مدل قبلی خود می باشد، اما این چیز بدی نیست. این لپ‌تاپ فوق‌العاده خوش‌ساخت و سبک است و نمای باریکی شگفت‌آوری دارد. وزن آن تنها 1.2 کیلوگرم (2.65 پوند) بوده و نمای جانبی آن کمتر از 14.9 میلی متر (0.59 اینچ) است که بسیار آن را قابل حمل می کند.

درب لپ‌تاپ دارای یک مونوگرام متمایز ایسوس بوده که باعث می‌شود دستگاه در بین سایر لپ‌تاپ‌های آلومینیومی منحصربه‌فرد به نظر برسد، اگرچه به راحتی اثر انگشت را می‌گیرد، به خصوص در رنگ آبی تیره‌تر Ponder. هنگامی که لپ تاپ را باز می کنید، با یک صفحه نمایش OLED قابل توجه 14 اینچی، یک کیبورد فول سایز و یک ترک پد مواجه می شوید.

Zenbook 14 دارای صفحه نمایش لمسی 14 اینچی 3K Asus Lumina OLED با نرخ رفرش 120 هرتز بوده و 100 درصد طیف رنگی DCI-P3 را پوشش می دهد. همچنین از HDR پشتیبانی می کند و نسبت کنتراست 1000000:1 را دارد. انتخاب ایسوس برای پنل OLED در مجموعه خود یک بار دیگر باعث می شود که یکی از بهترین نمایشگرهای لپ تاپ که می توانید پیدا کنید. نسبت تصویر 16:10 برای برنامه های بهره وری مانند Word و PowerPoint عالی است اما آنقدر بلند نیست که مانع تماشای محتوا شود.

همچنین کمک می کند که حاشیه ها بسیار باریک باشند و توجه زیادی را به خود جلب نکنند، اگرچه ای کاش پوشش دوربین روی لپ تاپ به جای رنگ نارنجی سیاه می شد که می تواند حواس پرت شود. شایان ذکر است که نمایشگر از قلم نیز پشتیبانی می‌کند، اما با توجه به اینکه می‌تواند تنها تا 180 درجه باز شود، برای ورودی قلم چندان کاربردی نخواهد بود.

وقتی نوبت به وضعیت کیبورد و ترک پد Zenbook 14 می رسد، لپ تاپ تجربه بسیار خوبی را ارائه می دهد. کیبورد چیکلت فول سایز با ارتفاع 1.4 میلی متری از نظر حس کلید عالی بوده و دارای نور پس زمینه است که آن را برای تایپ در شرایط مختلف نور ایده آل می کند. با این اوصاف، کلیدها نسبت به پیشنهادات مایکروسافت یا اپل کمی محوتر هستند.

مانند بسیاری از لپ‌تاپ‌های دیگر در رده خود، برای قرار گرفتن صفحه‌کلید فول سایز، Zenbook یک Numpad را حذف می‌کند، اما با استفاده از یک صفحه‌کلید مجازی تعبیه‌شده در ترک‌پد، آن را جبران می‌کند. این در طبیعی ترین موقعیت نیست، و مانند یک پد فیزیکی لمسی ندارد، اما اگر به روشی بسیار سریعتر برای تایپ اعداد خود نیاز دارید، وجود دارد.

با حرکت به کناره‌های Zenbook 14، مجموعه‌ای از پورت‌ها، از جمله دو تاندربولت 4 (که هم از نمایشگر و هم از انتقال برق پشتیبانی می کند)، یک HDMI 2.1، یک USB 3.2 Gen 1 Type-A و یک جک ترکیبی صدا همراه می شوید. این لپ‌تاپ مانند سایر لپ‌تاپ‌های ایسوس، ترکیبی از پورت‌های قدیمی و مدرن برای تطبیق‌پذیری دارد، به‌ویژه در شرایطی که به لوازم جانبی یا نمایشگرهایی نیاز دارند که ممکن است با USB-C سازگار نباشند.

ستاپ وبکم و اسپیکر Zenbook 14 OLED، دقیقاً مانند سایر لپ‌تاپ‌های ایسوس، جای پیشرفت را باقی می‌گذارد. این لپ‌تاپ دارای یک وب‌کم اصلی FHD و عملکرد IR است که از Windows Hello پشتیبانی می‌کند و بلندگوها توسط هارمن کاردون تنظیم می‌شوند. ظاهراً وب‌کم از هوش مصنوعی پشتیبانی کرده که برای ورود سریع‌تر از طریق اسکن چهره و کاهش نویز “سه بعدی” برای تماس‌های ویدیویی، پیشرفت‌های روی دستگاه ارائه می‌دهد، اما کیفیت این دوربین کاملاً خوب است.

از نظر صوتی، بلندگوهای لپ‌تاپ در ولوم‌های کم تا متوسط صدای واضحی دارند و بالا بردن آن باعث کاهش وضوح می‌شود. برای استفاده عمومی، مانند تماشای ویدیو، شرکت در جلسات آنلاین، یا گوش دادن به موسیقی با صدای متوسط، Zenbook 14 OLED این کار را انجام می دهد. با این حال، ممکن است یک وب کم خارجی برای کارهایی که نیاز به صدا یا تصویر با کیفیت بالا دارند، ضروری باشد. به طور کلی، در حالی که وب‌کم و بلندگوها عملکردی دارند، اما در این قسمت‌ها Zenbook 14 OLED پیشرو نیست.

عملکرد و عمر باتری

بزرگترین تغییر Zenbook 14 OLED در سال جاری، پردازنده آن، یعنی اینتل Core Ultra 7-155H جدید است که بخشی از سری Core Ultra اینتل بر اساس معماری اینتل Meteor Lake می باشد. واحد بررسی ما شامل 16 گیگابایت حافظه رم LPDDR5x و یک ترابایت PCIe 4.0 NVMe SSD است.  پردازنده Core Ultra 7 155H پیشرفت قابل توجهی در عملکرد، اما مهمتر از آن، کارایی دارد. این لپ تاپ در Geekbench 6 امتیاز 2194 را برای تک هسته ای و 11121 را برای وظایف چند هسته ای به دست آورد. برای درک این موضوع، تقریباً مشابه مک بوک پرو 14 اینچی M3 است.

در 3DMark Time Spy، امتیاز کلی 2800 را به دست آورد (با امتیاز پردازنده 3049 و گرافیک امتیاز 2761). این بدان معناست که Zenbook 14 می تواند کارهای گرافیکی فشرده تری را انجام دهد. در استفاده عملی، این معیارها منعکس کننده عملکرد دنیای واقعی هستند. تجربه ما با Zenbook 14 OLED طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود، از جمله مرور وب، چند رسانه‌ای، کدنویسی و ویرایش عکس در فتوشاپ و لایت روم. لپ‌تاپ به خوبی این وظایف را با لکنت یا تاخیر بسیار کمی انجام می‌داد.

با این حال، باید اشاره کنیم که بهینه سازی نرم افزار هنوز راه زیادی در سمت ویندوز دارد. لپ‌تاپ حتی با مرور وب هنوز هم می‌تواند کاملاً گرم شود و طرفداران اغلب و به‌طور شنیدنی وارد آن می‌شوند. همانطور که گفته شد، عمر باتری همچنان با این چیپست جدید مزیت بزرگی به دست می آورد. Zenbook 14 OLED به یک باتری 75 وات ساعتی مجهز شده که 15 ساعت عمر باتری را به ارمغان می آورد.

در استفاده واقعی، شما به طور متوسط نزدیک به 9 ساعت صفحه روشن برای استفاده روزمره خواهید داشت، که با استانداردهای اکثر لپ تاپ های ویندوزی دیگر در این شکل، بسیار خوب است. این لپ تاپ از USB-C Easy Charge نیز پشتیبانی می کند و شارژر همراه آن می تواند لپ تاپ را در حدود یک ساعت شارژ کند. تنها نقطه ضعف وضعیت باتری این است که لپ‌تاپ در صورت عدم اتصال به برق، مطمئناً عملکرد آن را کاهش می‌دهد.

این لپ‌تاپ با اجرای همان بنچمارک‌های GeekBench 6 بدون اتصال به برق، امتیاز 1500 را در تک هسته‌ای و 9102 را در چند هسته‌ای کسب کرد، که حدود 32 درصد در عملکرد تک هسته‌ای و حدود 18 درصد در عملکرد چند هسته‌ای کاهش یافت. با این اوصاف، دستیابی به عمر باتری لپ تاپ در این شکل، هزینه ای است که باید پرداخت کرد.

به طور کلی، ASUS Zenbook 14 OLED به عنوان یک لپ تاپ فوق قابل حمل با کارایی بالا متمایز است. این نه تنها برآورده می کند، بلکه از بسیاری جهات فراتر از انتظارات این لپ تاپ های با بهره وری ویندوزی است. Zenbook 14 OLED خواه انجام وظایف روزمره باشد یا نیازهای محاسباتی فشرده تر، کاملاً قابل اعتماد و کارآمد است و نشانه امیدوارکننده ای است از اینکه چگونه معماری جدید Meteor Lake اینتل در ویندوز می تواند با امثال اپل سیلیکون رقابت کند و عملکرد عالی داشته باشد.

جمع بندی

لپ‌تاپ Asus Zenbook 14 OLED مانند نوع دیگری از لپ‌تاپ ویندوزی است. از طریق ترکیبی از جدیدترین چیپست Core Ultra اینتل و طراحی بسیار شیک لپ تاپ، Zenbook 14 OLED به خوبی عملکرد و عمر باتری را در یک پکیج ویندوزی متعادل می کند که به نظر نمی رسد به مک بوک های اپل برسد.

Zenbook 14 با صفحه نمایش 14 اینچی OLED خیره کننده خود، تجربه ای بدون سازش از نظر مصرف رسانه و بهره وری ارائه می دهد. تمام تیک‌ باکس‌های اصلی که می‌توانید به آنها فکر کنید، علامت‌گذاری شده‌اند، و از نظر عملکرد، Zenbook 14 ساده نیست. منظورمان از عملکرد، در ترکیب با عمر باتری است، که برای اولین بار احساس می شود که جنبه نادیده گرفته شده یک لپ تاپ ویندوزی نازک و سبک نیست. برای دانشجویان و دانش آموزان، این یکی از بهترین لپ‌تاپ‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید و بدون اینکه حجم زیادی به کوله پشتی‌تان اضافه کند، به اندازه کافی یک روز کامل را در محوطه دانشگاه دوام می‌آورد.

این بدان معنا نیست که بدون ایرادات جزئی است. وب‌کم و سیستم بلندگو، در حالی که به سختی می‌توانند به طور کامل پاک شوند، در مقایسه با برخی از رقبای خود کمی ضعیف هستند. با این حال، این یک سازش کوچک در این تصویر بزرگتر از یک لپ تاپ عالی است. در مجموع، Zenbook 14 OLED احساس می‌کند که یک لپ‌تاپ با بهره‌وری ویندوز در نهایت به مک رسیده و در یک بسته بسیار شیک قرار دارد.

مزایا

  • پروفایل فوق العاده باریک
  • نمایشگر عالی
  • عمر باتری خوب

معایب

  • فن های شنیدنی اغلب روشن می شوند
  • وب کم ضعیف
  • بلندگوها در صداهای بالا ضعیف هستند
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *