آموزش

آموزش فعال/غیرفعال کردن Hardware Acceleration در گوگل کروم

مرورگر گوگل کروم دارای ویژگی به نام شتاب دهنده سخت افزاری یا به اصطلاح Hardware Acceleration است که به کمک آن پردازشگر گرافیکی یا پردازشگر مرکزی که با برخی از برنامه ها همراه هستند، مدیریت می شوند.

شتاب سخت افزار با استفاده از واحد پردازش گرافیکی رایانه برای مقابله با وظایف فشرده گرافیکی مانند پخش ویدیوها، بازی ها یا هر چیزی که نیاز به محاسبات ریاضی سریع تر دارد، استفاده می شود. تنظیماتی که موجب می شود برخی از کارها از پردازشگرها گرفته شود در واقع به آن ها این اجازه را می دهد که درست تر و سالم تر کار کنند و فعالیت های خسته کننده این قطعات گران و مهم سخت افزاری از دوش آن ها برداشته شود. ما در آموزش نحوه فعال یا غیرفعال سازی این قابلیت را به شما آموزش خواهیم داد.

لازم است اشاره کنیم این قابلیت در کروم به طور پیش فرض فعال است. پس بیایید ابتدا به محل تنظیمات این ویژگی رفته و آن را غیر فعال کنیم. برای اینکار ابتدا مرورگر کروم را باز کرده و به قسمت Settings بروید (شما از طریق نوار آدرس با نوشتن chrome://settings می توانید وارد تنظیمات کروم شوید).

هنگامی که پنجره تنظیمات باز شد به پایین صفحه پیمایش کرده تا گزینه Advanced را مشاهده کنید، سپس روی آن کلیک کرده تا ادامه پنجره تنظیمات پیشرفته باز شود.

پس از دوباره در همان پنجره به پایین پیمایش کرده تا بخش System یافته و در آن گزینه Use hardware acceleration when available را مشاهده می کنید. سوئیچ مقابل آن را به حالت خامش تبدیل کرده و برای راه اندازی مجدد و نهایی شدن آن مرورگر روی دکمه Relaunch کلیک کنید.

دقت کنید که تغییراتی که روی تب ها بوده، ذخیره کرده باشید. وقتی که Relaunch را می زنید، کروم تب های مرورگر را دوباره راه اندازی می کند و آن ها را نمایش می دهد اما هیچ چیزی را از پیش روی مرورگر و تب ها ذخیره نمی کند. اگر فکر می کنید که کارهای نیمه تمامی روی تب ها کروم دارید که باید انجام دهید و عملیات ذخیره سازی را انجام دهید و نگران این هستید که با فشردن دکمه فلش شماره ۲ تغییرات ذخیره نشوند، نیازی نیست تا این دکمه را بزنید. به تب های مربوطه برگردید و کارهای نیمه تمام خود را انجام دهید. هر بار که مرورگر گوگل کروم را بعدا ببندید و دوباره آن را باز کنید مرورگر تغییرات لازم را اعمال می کند.

برای تایید این که این قابلیت به طور کامل غیر فعال شده است، به مسیر chrome://gpu در آدرس بار مرورگر بروید. (یعنی این آدرس را در مرورگر بنویسید و اینتر را بزنید و صفحه مورد نظر را مشاهده کنید). اگر hardware acceleration به طور کامل غیر فعال شده باشد برخی از ویژگی ها در قسمت Graphics Feature Status به صورت Software only, hardware acceleration disabled مشخص شده اند. این بدین معنی است که فقط دسترسی نرم افزاری وجود دارد و برای برخی چیزها سخت افزار هیچ دخالتی ندارد.

برای فعال کردن hardware acceleration در کروم کافی است که به بخش تنظیمات رفته و تنظیمات پیشرفته را پیدا کرده ( در انتهای صفحه تنظیمات ) و در این صفحه به بخش سیستم بروید و از آن جا Use hardware acceleration when available را پیدا کرده و تاگل آن را روشن کنید. در نهایت دکمه Relaunch را بزنید تا تغییرات اعمال شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا