آموزش

آموزش رفع مشکل سوسو زدن صفحه در ویندوز 10

صفحه نمایش رایانه ویندوز 10 شما به دلایل مختلفی می تواند شروع به سوسو زدن یا چشمک زدن کند. اگر از علت دقیق آن مطمئن نیستید، این راه‌حل‌های رایج را برای عیب‌یابی و رفع مشکل، چه از لپ‌تاپ یا دسکتاپ استفاده می‌کنید، امتحان کنید.

کابل شل مانیتور را دوباره نصب کنید

کابل های مانیتور اگر بار اول به درستی وارد نشوند، ممکن است شل باشند. این کابل های شل می توانند صفحه شما را سوسو بزنند. اگر به اندازه کافی ایمن به برق وصل نشوند، ممکن است به مرور زمان شل شوند. برای بررسی این مشکل، کابل مانیتور خود را از برق بکشید و دوباره آن را وصل کنید – هم از پشت مانیتور و هم از طریق رایانه. اطمینان حاصل کنید که کابل کاملاً سفت شده و شل و به نظر نمی رسد. انواع کابل  به دلایل مختلف ممکن است شل شود. برای انجام این روش لزوماً نیازی نیست که بدانید از کدام نوع کابل استفاده می کنید.

کابل مانیتور خود را تعویض کنید

کابل های نمایشگر با کیفیت پایین یکی از دلایل رایج مشکلات چشمک زدن مانیتور هستند. اگر متوجه شدید که کابل آسیب دیده است – یا فقط یک کابل ارزان قیمت دارید – یک کابل با کیفیت بالا تهیه کنید و از آن با مانیتور خود استفاده کنید. بیشتر اوقات، یک مانیتور از چندین نوع کابل پشتیبانی می کند، به این معنی که اگر کابل فعلی شما کابل HDMI باشد، مورد بعدی شما می تواند کابل DisplayPort باشد. همه آنها تقریباً یکسان کار می کنند.

فقط مطمئن شوید که کامپیوتر شما از نوع کابلی که برای مانیتور خود می گیرید پشتیبانی می کند (پشت کامپیوتر شما باید نام نوع کابل را در زیر هر پورت داشته باشد.) با این کار تمام مشکلات مربوط به کابل شما برطرف می شود و صفحه در آن سوسو نمی زند (یعنی اگر مشکل از طریق کابل ایجاد شده باشد).

اپلیکیشن های مشکل ساز را حذف کنید

اپلیکیشن ها همچنین می‌توانند باعث سوسو زدن صفحه کامپیوتر ویندوز 10 شما شوند. به عنوان مثال، در گذشته، برخی از محصولات نورتون باعث بروز مشکلاتی در سوسو زدن صفحه نمایش در رایانه های ویندوز 10 می شدند. مگر اینکه دقیقاً بدانید کدام اپلیکیشن مشکل را ایجاد کرده است (در این صورت، باید آن اپلیکیشن را با استفاده از مراحل ذکر شده در زیر حذف نصب کنید)، ابتدا باید برنامه مشکل ساز را شناسایی کنید. یکی از راه های انجام این کار این است که بفهمید چه زمانی صفحه نمایش شما شروع به سوسو زدن کرده است.

اگر مشکل شما پس از نصب یک اپلیکیشن خاص شروع شد، ممکن است آن اپلیکیشن مقصر باشد. در این صورت، سایت رسمی اپلیکیشن را بررسی کنید و ببینید آیا نسخه جدیدتری در دسترس است یا خیر. اگر وجود دارد، آن نسخه را نصب کنید، و احتمالا مشکل شما برطرف خواهد شد. اگر نسخه جدیدتر در دسترس نیست، باید فعلاً اپلیکیشن را از رایانه خود حذف کنید. ممکن است مجبور شوید به یک اپلیکیشن جایگزین اعتماد کنید تا زمانی که توسعه‌دهنده اپلیکیشن مشکل را برطرف کند.

برای حذف اپلیکیشن معیوب مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با فشار دکمه ترکیبی Windows+i، برنامه Settings ویندوز را باز کنید.
  • در پنچره باز شده، روی گزینه Apps کلیک کنید.
  • صفحه سمت راست را به پایین اسکرول کنید و اپلیکیشن مشکل ساز را پیدا کنید.
  • روی اپلیکیشن کلیک کنید و “Uninstall” را انتخاب کنید.
  • برای خلاص شدن از شر اپلیکیشن، “Uninstall” را در اعلان انتخاب کنید.

کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل برطرف شده است یا خیر. در صورت ادامه مشکل، به اصلاحات اضافی زیر مراجعه کنید.

درایورهای نمایشگر را دوباره نصب کنید

مایکروسافت می گوید که سوسو زدن صفحه اغلب توسط درایورهای نمایشگر ایجاد می شود. یک راه آسان برای رفع این مشکل، نصب مجدد درایورهای نمایشگر است. شما فقط باید درایورها را از رایانه خود حذف کنید و رایانه شما به طور خودکار آنها را از به روز رسانی ویندوز نصب مجدد می کند.

برای نصب مجدد درایورها، مایکروسافت توصیه می کند که کامپیوتر خود را در حالت Safe Mode بوت کنید. این کار را با باز کردن «تنظیمات» با استفاده از Windows+i و کلیک کردن روی «Update & Security» در برنامه تنظیمات انجام دهید.

در پنجره تنظیمات، روی «Recovery» در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید. Advanced startup را در سمت راست پیدا کنید و روی «Restart now» را در زیر آن کلیک کنید.

یک صفحه آبی با چند گزینه ظاهر می شود. روی Troubleshoot > Advanced options > Startup Settings > Restart را در این صفحه ها کلیک کنید. برای راه‌اندازی مجدد رایانه به Safe Mode دکمه «4» را روی صفحه کلید خود فشار دهید. وقتی متن “Safe Mode” را روی دسکتاپ خود می بینید، به این معنی است که در این حالت هستید. در این حالت، روی دکمه منوی Start کلیک راست کرده و Device Manager را انتخاب کنید.

در پنجره Device Manager، روی فلش کنار «Display adapters» کلیک کنید. روی آداپتوری که در این منوی بزرگ نشان داده می‌شود کلیک راست کنید، سپس «Uninstall device» را انتخاب کنید. در پنجره‌های Uninstall Device، گزینه “Delete the driver software for this device” را فعال کنید. بعد، روی «Uninstall» کلیک کنید.

کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید. برنامه «Settings» را اجرا کنید و به Update & Security > Windows Update > Check for updates بروید.

ویندوز درایورهای نمایشگر شما را دوباره نصب می کند.

نرخ تازه سازی مانیتور را تغییر دهید

میزان تازه سازی مانیتور شما تعیین می کند که محتوا چند بار در صفحه شما تازه می شود. ممکن است نرخ تازه سازی بالاتر انتخاب شود و مانیتور شما در تازه سازی محتوا با آن سرعت مشکل داشته باشد. برای تغییر نرخ تازه سازی، با فشار دادن Windows + i “تنظیمات” را باز کنید، سپس روی “System” در پنجره تنظیمات کلیک کنید.

روی «Display» در نوار کناری سمت چپ کلیک کنید. به سمت راست پیمایش کنید و در زیر نمایشگرهای متعدد، روی “Advanced display settings” کلیک کنید. منوی کشویی “Refresh rate” را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید تا نرخ تازه سازی جدید را انتخاب کنید. سعی کنید از نرخ پایین تر از نرخ فعلی استفاده کنید و ببینید آیا این باعث می شود صفحه شما سوسو بزند یا خیر.

اگر تمام این مراحل – حتی تهیه کابل بهتر – مشکل شما را برطرف نمی کند، ممکن است با مشکل سخت افزاری در مانیتور خود روبرو شوید. اگر محصول شما هنوز تحت گارانتی است، ممکن است بخواهید برای کمک با شرکت مانیتور خود تماس بگیرید. مشکل می تواند خرابی سخت افزار در مانیتور شما باشد.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا