نرم افزار و اینترنت

انتشار جزئیاتی از اندروید Q؛ از پشتیبانی گوشی تاشو تا قابلیت تم تاریک

گوگل شب گذشته در جریان رویداد گوگل I/O، اطلاعات جدیدی را در رابطه با نسخه‌ جدید سیستم عامل اندروید یا اندروید Q ارائه کرد. همانطور که می دانید سیستم‌ عامل اندروید در حال حاضر توسط بیش از دو و نیم میلیارد کاربر فعال، استفاده می‌شود.

این دهمین نسخه از سیستم عامل اندروید خواهد بود، ولی هنوز اسمی برای آن مشخص نشده است. اندروید Q با ویژگی پشتیبانی از گوشی های تاشدنی عرضه می شود و به کاربر اجازه می دهد تا در ابعاد مختلف نمایشگر با آن کار کند و هنگام تاشدن دستگاه سیستم عامل قابلیتی با نام Screen Continuity را با شما همراهی می کند. همچنین قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G نیز در گوشی های آینده بکار خواهد رفت.

یکی از قابلیت های مهم اندورید Q، ژست های حرکتی است. در اندروید Q یک نوار باریک زیر نمایشگر قرار دارد که بالا کشیدن آن شما را به صفحه خانگی می برد. برای فعال کردن حالتی مالتی تسک نیز این نوار را بالا کشیده و به طرفین حرکت دهید. برای جابجایی بین برنامه هم کافی است آنرا به طرفین بکشید.

امکان دیگری که در اندروید Q فراهم شده است و باز هم مبتنی بر یادگیری ماشین کاربردی است، پاسخ هوشمند (Smart Reply) است که البته غیر از پاسخ هوشمند، عکس العمل متقابل هوشمند را هم پیشنهاد می‌کند. به‌عنوان مثال فرض کنید پیامی به دست شما می‌رسد که در آن آدرسی نوشته شده است. شما می‌توانید مستقیماً ازطریق نوتیفیکیشن به صفحه نقشه بروید و آدرس را بیابید و نیازی نخواهد بود که صفحه‌ی اپلیکیشنی که در آن پیام را دریافت کرده‌اید، باز کنید. این ویژگی برای همه‌ی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان که در اندروید استفاده می‌شوند قابل استفاده است.

حالت تاریک (Dark Mode) یکی از ویژگی های اندروید است که در نسخه بعدی ارائه خواهد شد. برای فعال کردن این ویژگی که «دارک تم» نام دارد، کافی است منوی کشویی را پایین کشیده و  گزینه مربوطه را انتخاب کنید. نکته مهم این است که حالت تاریک واقعی مشکی است و مثل برخی برنامه رنگ آن خاکستری تیره نیست. این قابلیت به بهبود عمر باتری و خوانایی بهتر در فضاهای تاریک کمک خواهد کرد.

در اندروید Q حدود ۵۰ ویژگی مختص امنیت و شخصی سازی (Security and Privacy) وجود دارد و آن قدر این موضوعات اهمیت داشته که موارد مربوط‌ به شخصی سازی در صدر تنظیمات دستگاه قرار گرفته‌است. همچنین ابزارهای بیشتری برای کنترل موقعیت مکانی و دسترسی به آن قرار داده‌شده ‌است، چون موقعیت مکانی هر کاربر از خصوصی‌ترین اطلاعات اوست. همچنین هنگامی از شما درخواست دسترسی به موقعیت مکانی می‌شود، اندروید Q، گزینه‌های بیشتری پیش روی شما قرار می‌دهد که شامل ۳ گزینه است: امکان دسترسی کلی و همیشگی، امکان دسترسی فقط برای یک بار، عدم امکان دسترسی. موارد مربوط‌به موقعیت مکانی هم در خط مقدم تنظیمات اندروید Q قرار دارد.

گوگل برنامه جدیدی با عنوان Project Mainline را کلید زده که با بهره گیری از زیرساخت پلی استور وصله های امنیتی کوچک را سریعتر و پیوسته تر از گذشته به دست کاربران می رساند. نکته مهم در این بین حذف واسطه هایی است که سرعت انتشار به‌روزرسانی ها را کاهش می دادند. متاسفانه پروژه مذکور تنها برای آن دسته از دستگاه ها فعال است که به صورت پیش فرض با اندروید Q از راه می رسند و در نتیجه موبایل های ارتقا یافته به این نسخه از آن بی بهره خواهند بود.

حالت فوکوس یا Focus Mode دیگر قابلیتی است که بزودی در اندروید Q گنجانده می شود. بنابراین وقتی قصد دارید روی فعالیتی تمرکز کنید و نمی‌خواهید دریافت نوتیفیکیشن افکار شما را به هم بریزد، ابتدا اپلیکیشن‌هایی که می‌خواهید غیرفعال شوند را انتخاب می‌کنید و سپس Focus Mode را انتخاب می‌کنید. با این کار اپلیکیشن‌های انتخابی غیرفعال می‌شوند و دیگر نوتیفیکیشنی از آن‌ها دریافت نخواهید کرد. این حالت تا زمان غیرفعال‌سازی Focus Mode ادامه خواهد داشت.

گزینه Family Link ویژگی دیگری است که امکان کنترل دستگاه های اندرویدی داشته و در تمام دستگاه هایی که از Digital Wellbeing برخوردار هستند قابل استفاده خواهد بود. هنگامی که دستگاهی را برای کودکتان در نظر می‌گیرید ویژگی Family Link این دستگاه را به دستگاه خودتان متصل می‌کند و شما می‌توانید اپلیکیشن‌های دستگاه کودک را بررسی کنید، مدت زمان مشخصی را برای استفاده روزانه دستگاه توسط کودک در نظر بگیرید، مدت زمان استفاده از هر اپلیکیشن را بررسی کنید و زمان خواب را هم مشخص کنید. همچنین می‌توانید محدودیت‌هایی را برای اپلیکیشن‌های خاصی لحاظ کنید و حتی قبل از زمان خواب، به‌عنوان جایزه، مدت زمان مشخصی به کودک اجازه دهید از دستگاه استفاده کند.

نسخه بتای Android Q از امروز برای ۲۱ گوشی هوشمند از ۱۳ برند قابل دریافت است که گوشی‌های هوشمند پیکسل را نیز شامل می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا