گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد تأییدیه‌ Google Mobile Services یا GSM گوشی‌های هوشمند جدید اندرویدی که قرار است در بازار ترکیه عرضه شوند، صادر نخواهد کرد. از‌این‌پس، نه‌تنها گوشی‌های هوشمندی که تولیدکنندگان محلی تولید می‌کنند؛ بلکه تمامی دستگاه‌های اندرویدی عرضه‌شده در بازار ترکیه نمی‌توانند تأییدیه‌ی Google Mobile Services گوگل را دریافت کنند.

تقریبا یک سال قبل نهاد تنظیم رقابت در ترکیه، شرکت گوگل را به دلیل نقض قوانین رقابتی ۹۳ میلیون لیره معادل ۱۷.۴ میلیون دلار جریمه کرد. اگرچه در آن زمان گوگل با ایجاد تغییرات در جزییات توافقات با شرکای تجاری خود به این تصمیم واکنش نشان داد، اما نهاد قانونی مذکور در ترکیه از این تغییرات رضایت نداشت و بار دیگر خواستار امکان تغییر موتور جستجوی پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی شد.

البته در نظر داشته باشید گوشی‌های هوشمند موجود در بازار ترکیه و دستگاه‌هایی که پیش‌از‌این کاربران خریده‌اند، از این قاعده مستثنی هستند. به‌نظر می‌رسد گوگل به‌روزرسانی سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در بازار ترکیه را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مقامات گوگل‌ از شرکای تجاری خود در کشور ترکیه خواسته‌اند که وزیر تجارت و رئیس مرجع تنظیم رقابت ترکیه را برای تغییر موضع تحت فشار قرار دهند. گوگل در این زمینه می گوید: «ما درک می‌کنیم که این مساله منجر به بروز مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و اپراتورهای مخابراتی در ترکیه می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک با نهاد تنظیم رقابت به یک راهکار دست پیدا کنیم.»

پیش‌تر یاندکس (Yandex) روسیه شکایتی علیه گوگل تنظیم کرده بود. یاندکس در شکایت خود ادعا کرده بود گوگل توافقات مربوط به عرضه‌ی نرم‌افزارهایش را زیر پا گذاشته و گزینه‌ی تغییر موتور جست‌وجوی پیش‌فرض را حذف کرده است. نهادهای رقابتی ترکیه نیز از Yandex طرفداری و گوگل را ۱۷/۴ میلیون دلار جریمه کردند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *