طرح جدایی از شبکه جهانی اینترنت و راه اندازی اینترنت ملی در روسیه که به رونت (RuNet) موسوم است، از مدت‌ها پیش در دستور کار دولت این کشور و سازمان رگولاتوری و نظارت بر اینترنت روسیه قرار گرفته است. براساس اخبار و گزارش‌های منتشر شده در منابع و رسانه های خبری، به نظر می رسد که دولت روسیه در راه اندازی این طرح عزم خود را جزم کرده و به تازگی با انجام تست و آزمایش های مختلف، در تلاش است که با جدیت آن را تا مرحله اجرایی شدن پیگیری کند.

هدف از این آزمایشات بررسی امکان فعالیت مستقل اینترنت ملی روسیه موسوم به «RuNet»، بدون وصل شدن به سیستم DNS و اینترنت بین الملل بود. در این آزمایشات، ترافیک اینترنت به شبکه های داخلی تغییر مسیر داد. دولت روسیه با این آزمایشات، شبکه RuNet را به بزرگترین اینترانت دنیا تبدیل کرد. دولت روسیه جزئیات فنی این آزمایشات و اینکه شامل چه مواردی می شدند را فاش نکرد و تنها گفت که آنها چندین سناریوی قطع اینترنت را بررسی کرده اند که شامل حمله سایبری از جانب کشورهای بیگانه نیز می شده است.

پس از آنکه مدت‌های طولانی بحث بر سر جداسازی اینترنت روسیه از سایر مناطق جهان و شبکه بین‌المللی اینترنت بالا گرفته بود چند ماه پیش بود که برخلاف مخالفان و جنجال های فراوان، قانون جداسازی اینترنت روسیه از شبکه جهانی توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، مطرح شد و به تصویب رسید. بر اساس این قانون جدید، سرورهای روسی باید اتصال خود به شرکت و سرورهای خارجی را قطع کنند که این امر به شدت کنترل و نظارت دولت این کشور بر فضای مجازی را افزایش می‌دهد تا در صورت بروز هر گونه جرم در محیط اینترنت از سوی نهادهای مسئول دولتی و سیاسی روسیه قابل پیگیری و ردیابی بیشتر و بهتری باشد.

همچنین یکی از مفاد اصلی این قانون توسعه و بهره برداری از دامنه ملی و سیستم‌های مربوط به آن است که به منظور جلوگیری از خاموشی و قطعی سراسری شبکه اینترنت از سوی سرورهای خارجی در نظر گرفته شده است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *