محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی موفق به طراحی حسگری پوشیدنی شدند که با بسته شدن دور مچ کاربر قادر به پایش سلامت آن بوده و با تجزیه و تحلیل تعریق افراد می‌تواند بر سلامت آنها نظارت کند.

این حسگر جدید با جمع آوری داده، اطلاعات کاملی از وضعیت بدن افراد را در اختیار محققان قرار می دهد. حسگر پوشیدنی مذکور با اندازه‌گیری متابولیت‌ها در تعریق ما عمل می‌کند. اجزای شرکت‌کننده در سوخت و ساز سلولی را متابولیت می‌نامند. در واقع متابولیت‌ها ترکیبات واسطه و محصول سوخت و ساز سلول زنده هستند و معمولاً منحصرا اشاره به مولکول‌های کوچک شرکت‌کننده در سوخت وساز سلولی دارد.

محققان تصمیم گرفتند حسگری همانند ساعت مچی توسعه دهند که بتواند شیمی بدن یک فرد را در زمان حال به عنوان راهی برای شناسایی مشکلات سلامتی ردیابی کند. این حسگر دارای یک نوار محصول قابل تعویض در قسمت زیرین خود است و با بستن این حسگر بر مچ دست حسگرهای شیمیایی تعبیه شده درون این دستگاه، داده‌های تعریق را جمع‌آوری می‌کنند و آن را وارد سیستم سخت افزار داخل دستگاه می‌کند و این دستگاه سپس داده‌ها را پردازش می‌کند و نتایج را به گوشی هوشمند کابران ارسال می‌کند.

مایکل دانیل یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: این دستگاه اندازه یک ساعت مچی معمولی است اما شامل تجهیزات تحلیلی معادل چهار دستگاه فشرده الکتروشیمی است که در حال حاضر برای اندازه‌گیری سطح متابولیت در آزمایشگاه استفاده می‌شوند. هنگامی که کاربران این حسگر را به دور مچ دست خود می‌بندند دستگاه می‌تواند گلوکز، لاکتات، pH و دما را در عرق فرد اندازه‌گیری کند، پژوهشگران در تلاشند تا عملکرد این دستگاه را ارتقا دهند تا بتواند کارهای بیشتری انجام دهد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *