شب گذشته گوگل و اپل خبر همکاری با یکدیگر برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا را اعلام کردند. این دو شرکت قرار است با ارائه قابلیتی موسوم به «ردیابی تماس» موقعیت مکانی افراد آلوده به این ویروس را در اختیار اپلیکیشن‌های موردنظر قرار دهند.

این قابلیت جدید با ارسال به موقع اطلاعات درباره آنکه آیا فرد باید خود را قرنطینه کند یا آزمایش ابتلا به ویروس بدهد، در کاهش روند گسترش ویروس کرونا عملکرد موفقی داشته است. اقدامات قبلی شرکت های بزرگ فناوری در آمریکا روی تهیه منابع اطلاعاتی درباره کووید ۱۹بود. اما این شراکت نخستین اقدامی است که به طور موثر به کاهش گسترش همه گیری کووید ۱۹ کمک می کند.

اپل و آلفابت اعلام کرده اند نرم افزار مذکور را در اواسط ماه می عرضه می کنند. این نرم افزار به مقامات بهداشت عمومی اجازه می دهد تا عملیات ردیابی کاربران را انجام دهند. گوگل و اپل هر دو خاطرنشان کرده‌اند که در این روش، حفظ حریم خصوصی کاربران در مرکز توجه قرار گرفته است. اگرچه API هنوز ارائه نشده و به همین خاطر از جزییات آن اطلاع چندانی نداریم، ولی به احتمال زیاد مبتنی بر رمزگذاری دو طرفه خواهد بود تا امکان افشای نام افراد مبتلا وجود نداشته باشد. گفته می‌شود این API ماه آینده میلادی آماده خواهد شد.

هنگامی که این طرح به طور کامل اجرا شود، دو شرکت می توانند آن را برای طیف وسیعی از جمعیت جهان ارائه کنند. این درحالی است که سیستم عامل iOS اپل و اندروید گوگل در سراسر جهان حدود ۳ میلیارد کاربر دارند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *