ساعاتی قبل، شیائومی از رابط کاربری MIUI 12 برای گوشی‌های خود رونمایی کرد. این نسخه جدید قرار است تغییرات ظاهری متعددی را برای گوشی‌های این شرکت به ارمغان بیاورد. در جریان این مراسم، اعلام شد که در حال حاضر MIUI بیش از ۳۱۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

نسخه دوم حالت تاریک

رابط کاربری MIUI 12 از نسخه دوم حالت تاریک بهره می‌برد که می‌تواند با توجه به ساعت روشنایی تصویر پس‌زمینه را کاهش دهد. همچنین نحوه نمایش متن در حالت تاریک و روشن هم تغییر می‌یابد تا کاربران در حالت تاریک راحت‌تر از گذشته بتوانند متن‌ها را بخوانند. در ضمن کنتراست متن‌ها هم با توجه به نور محیط اطراف کاربر تنظیم می‌شود.

توجهی ویژه به جلوه‌های بصری

شیائومی در MIUI12 سعی کرده است تغییراتی محسوس در ظاهر کلی رابط کاربری اعمال کند. در این رابط کاربری جدید شاهد نمایش اطلاعات اصلی سیستم به‌شکلی گرافیکی هستیم؛ بدین ترتیب کاربر می‌تواند وضعیت کلی گوشی نظیر درصد باتری، میزان اشغال بودن حافظه و… را در صفحه‌ای خاص مشاهده کند. شیائومی از این زبان طراحی با نام «Sensory Visual Design» یاد می‌کند. همان‌طور که از نامش پیدا است، در این زبان طراحی شاهد توجهی ویژه‌تر به محتوای بصری هستیم.

در MIUI 12 هنگام مراجعه به منوی تتظیمات یا بررسی بخش‌های مختلف گوشی نظیر میزان اشغال بودن حافظه‌ی ذخیره‌سازی، اطلاعاتی که نیاز دارید در قالب نمودارهای خطی و هندسی به‌نمایش درخواهند آمد. این موضوع باعث می‌شود دستیابی به اطلاعات موردنیاز به‌شکلی ساده‌تر انجام بگیرد و لذت بیشتری به کاربر منتقل شود. در تصاویر بالا می‌توانید شاهد نمونه‌ای از نمودارهایی باشید که در MIUI 12 وجود دارند.

سوپر والپیپر

از دیگر ویژگی‌های جدید این رابط کاربری می‌توانیم به مشخصه‌ای به نام Super Wallpapers اشاره کنیم. برای این کار، تصاویر متحرک سه‌بعدی دقیق از سیاره‌های مریخ و زمین تهیه شده و برای هوم اسکرین و لاک‌اسکرین می‌توان استفاده کرد. زمانی که حالت تاریک را فعال می‌کنید، این تصاویر هم تاریک می‌شوند و در کل تجربه بصری جذابی ارائه می‌شود.

انیمیشن‌های جدید

شیائومی در رابط کاربری جدید خود روی بازطراحی بسیاری از انیمیشن‌ها تمرکز کرده که برای مثال می‌توان به انیمیشن‌های آب و هوا اشاره کرد که به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند. انیمیشن آیکون‌های برنامه‌ها نیز بازطراحی شده و بر اساس ژست‌ها، از خود واکنش نشان می‌دهند. برای مثال اگر یک برنامه را پاک کنید، آیکون برنامه‌های اطراف نیز از خود واکنش نشان می‌دهند.

ژست‌های حرکتی جدید

این رابط کاربری ژست‌های حرکتی جدیدی را برای گوشی‌های شیائومی به ارمغان می‌آورند که برای مثال شما می‌توانید دست خود را در پنل نوتیفیکیشن به سمت پایین بکشید و بدون ترک برنامه در حال اجرا، با نوتیفیکیشن‌ها ارتباط برقرار کنید.

پاسخ به تماس تلفنی با هوش مصنوعی

شیائومی از سال گذشته مشغول ارائه‌ی قابلیت پاسخ به تماس‌های تلفنی توسط هوش مصنوعی خود موسوم به Xiao AI است. این قابلیت مشابه Call Screening گوگل است که با پیکسل ۳ معرفی شد. حالا به گفته شیائومی، این هوش مصنوعی توانسته در آزمایش‌های انجام شده ۴ میلیون تماس را پاسخ دهد. در حال حاضر معلوم نیست که آیا این قابلیت فقط برای کاربران چینی است یا اینکه در خارج از چین هم قرار است ارائه شود.

بهبود قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی

شیائومی برای رابط کاربری MIUI 12 توجه ویژه‌ای به حریم خصوصی نشان داده است. به‌عنوان مثال کاربران می‌توانند مجوز یک بار مصرف به اپلیکیشن ارائه دهند یا اپ موردنظر فقط هنگام استفاده به مجوزهای تعیین شده دسترسی داشته باشد. همچنین کاربران می‌توانند نحوه عملکرد اپلیکیشن را زیرنظر قرار دهند تا ببینند مثلا چه اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کند. در ضمن اشتراک‌گذاری عکس‌ها هم ایمن‌تر می‌شود و اطلاعات مربوط به جزییات دستگاه از فایل‌های تصاویر حذف می‌شود.

تاریخ عرضه

شیائومی اعلام کرده است گوشی‌هایی که در ادامه می‌آیند صلاحیت دریافت نسخه‌ی جدید رابط کاربری MIUI را دارند. توجه داشته باشید که در جدول زیر، ۸ دستگاه اول (منتهی‌به ردمی کی ۲۰) سری اول دستگاه‌هایی هستند که به MIUI 12 به‌روزرسانی خواهند شد. ۵ دستگاه بعدی (از می میکس ۳ تا ردمی ۷ پرو) سری دوم خواهند بود. ۴ دستگاه آخر نیز مواردی هستند که قرار است دیرتر از بقیه به‌روزرسانی MIUI 12 را دریافت کنند.

ردیف نام گوشی
۱ Xiaomi Mi 10 Pro
۲ Xiaomi Mi 10
۳ Xiaomi Mi 10 Youth Edition
۴ Xiaomi Mi 9 Pro
۵ Xiaomi Redmi K30 Pro
۶ Xiaomi Redmi K30
۷ Xiaomi Redmi K20 Pro
۸ Xiaomi Redmi K20
۹ Xiaomi Mi Mix 3
۱۰ خانواده‌ی Xiaomi Mi 8
۱۱ Xiaomi Redmi Note 8 Pro
۱۲ Xiaomi Redmi Note 7
۱۳ Xiaomi Redmi Note 7 Pro
۱۴ Xiaomi Mi Mix 2
۱۵ Xiaomi Redmi 8
۱۶ Xiaomi Redmi 8A
۱۷ Xiaomi Redmi 7
۱۸ Xiaomi Redmi 7A
۱۹ Xiaomi Mi CC9
۲۰ Xiaomi Mi CC9 Pro
۲۱ Xiaomi Mi CC9e
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *