براساس گزارشات، مایکروسافت و اینتل در حال کار روی پروژه ای با نام STAMINA هستند که یک رویکرد جدید یادگیری عمیق برای طبقه بندی و تشخیص بدافزارها است.

پروژه STAMINA (سرواژه STAtic Malware-as-Image Network Analysis) به معنی «آنالیز شبکه‌ای ثابت بدافزار به عنوان عکس» به کمک تکنیک جدیدی، بدافزارها را به عکس سیاه و سفید تبدیل می‌کند و سپس با اسکن تصویر، به دنبال بافت‌ها و ساختارهای الگویی مشخص و مختص به هر بدافزار می‌گردد. در نهایت این فرایند به تولید یک فایل نهایی متشکل از کدهای باینری می‌انجامد که درک و تحلیل بدافزارها را تسهیل می‌کند.

محققان می‌گویند عکس‌های دوبعدی که طی این فرایند به این شکل به دست می‌آیند، با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به راحتی قابل تجزیه و تحلیل هستند. مایکروسافت و اینتل مدعی هستند استفاده از این روش دسته بندی و شناسایی انواع ویروس‌ها و بدافزارهای رایانه‌ای را تسهیل می‌کند.

تا به حال به همین شیوه ۲.۲ میلیون فایل تصویری از ویروس‌های مختلف تهیه شده که مطالعه بر روی آنها مقابله با بدافزارهای جدید را نیز تسهیل می‌کند. محققان از ۶۰ درصد از این فایل‌ها برای آموزش الگوریتم یادگیری ماشینی عمیق خود بهره گرفته‌اند. آنها دقت روش یادشده را در زمینه شناسایی و طبقه بندی انواع بدافزارها ۹۹.۰۷ درصد اعلام کرده‌اند.

البته STAMINA برای فایل‌های حجیم‌تر چندان پاسخگو نیست، زیرا محدودیت‌ها باعث می‌شوند تبدیل میلیاردها پیکسل به یک تصویر JPEG و سپس کاهش ابعاد آن، بهینه نباشد. البته احتمالا چنین چیزی از کمترین میزان اهمیت برخوردار است، زیرا محققین در ابتدا نیز این پروژه را برای فایل‌های کم‌حجم توسعه داده بودند. در نهایت انتظار می‌رود این پروژه کم کم راه خود را به نرم‌افزار دیفندر مایکروسافت باز کرده تا میلیاردها دستگاه را به لایه جدیدی از حفاظت در برابر بدافزارها تجهیز کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *