نرم افزار و اینترنت

رابط کاربری هواوی EMUI 11 معرفی شد

هواوی در کنفرانس توسعه دهنده این شرکت (HDC 2020) از رابط کاربری EMUI 11 رونمایی کرد که برخلاف روند همیشگی، نسخه 11 این رابط کاربری مبتنی بر اندروید 11 نیست و از اندروید 10 بهره می‌برد. هواوی برای این نسخه بر سه بخش ظاهر، حریم خصوصی و امنیت و ویژگی‌های مربوط به هوش مصنوعی تمرکز کرده است.

EMUI 11 بر مبنای پروژه متن باز اندروید (AOSP) توسعه داده شده و این یعنی نسخه جدید در واقع EMUI 10.5 مبتنی بر اندروید +10 است. با این حال هواوی موفق شده برخی از تنظیمات اندروید 11 از جمله مجوزهای یک بار مصرف را به رابط کاربری جدید خود بیاورد. از دیگر قابلیت‌های قابل توجه EMUI 11 می‌توان به اضافه شدن گزینه‌های جدید به قابلیت نمایشگر همیشه روشن، تغییر رابط کاربری اپ گالری، پشتیبانی بهتر از قابلیت چند پنجره، بهبود قابلیت اشتراک گذاری فایل با لپ تاپ‌ها و تبلت‌های هواوی و همچنین بهبود قابلیت‌های حفاظت از حریم شخصی اشاره کرد. در ادامه با برخی از  مهم‌ترین ویژگی‌های EMUI 11 آشنا شوید.

شخصی‌سازی نمایشگر همیشه روشن

EMUI 10 قابلیت نمایشگر همیشه روشن را برای گوشی‌های هواوی به ارمغان آورد و حالا در نسخه جدید آن، کاربران می‌توانند این مشخصه را شخصی‌سازی کنند. به همین خاطر با استفاده از این نسخه می‌توانید طرح‌های مربوط به نمایشگرهای همیشه روشن را با توجه به سلیقه خود تغییر دهید.

همچنین اگر از طرح‌های آماده رضایت ندارید، به راحتی می‌توانید با استفاده از تصاویر موردنظر یا GIF طرح‌های مطابق سلیقه خود را برای نمایشگر همیشه روشن آماده کنید. همچنین باید به فروشگاه مربوط به تم‌های هواوی اشاره کنیم که در آن طرح‌های رایگان و پولی زیادی برای این بخش وجود دارد.

تغییرات ظاهری

هواوی اینبار رابط کاربری را به طور گسترده تغییر نداده و عمدتا بر روی انیمیشن‌ها و بهبودهای کاربردی تمرکز کرده است. روی هم رفته انیمیشن‌های جدید EMUI 11 نسبت به گذشته جذاب‌تر شده‌اند و بهتر می‌توانند از رفرش ریت بالای نمایشگر بهره ببرند. در اپلیکیشن‌های مختلف مانند تقویم و گالری می‌توانیم این انیمیشن‌های جدید را مشاهده کنیم. همچنین باید به تغییرات مربوط به ویبره موبایل هم اشاره کنیم که حالا بر اساس آهنگ رینگتون و آلارم ریتم ویبره تنظیم می‌شود تا تجربه جذاب‌تری رقم بخورد.

در این میان، مهم‌ترین تغییر رابط کاربری EMUI 11 مشخصه‌ای به نام Smart Multi-Window است که تا حد قابل توجهی کارایی مربوط به چندوظیفگی را افزایش می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند اندازه پنجره‌های شناور را تغییر دهند و آن‌ها را در داک کناری قرار دهند تا همواره به این پنجره‌های مربوط به اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشند. در گوشی‌های تاشو مانند هواوی میت ایکس و تبلت‌ها هم می‌توانید چند پنچره شناور را در کنار یکدیگر باز کنید.

حریم خصوصی و امنیت

همانطور که گفتیم هواوی برای این نسخه توجه ویژه‌ای به بهبود امنیت نشان داده است. به‌عنوان مثال می‌توانیم به تغییرات اعمال شده در بخش مجوز اپلیکیشن‌ها اشاره کنیم. در رابط کاربری EMUI 11 اگر یکی از اپلیکیشن‌ها از موقعیت مکانی، میکروفون یا دوربین استفاده کند نوتفیکیشن مربوط به این موضوع را می‌توانید مشاهده کنید.

در ضمن می‌توانید تاریخچه مربوط به مجوز اپلیکیشن‌ها را مشاهده کنید تا ببینید هرکدام از آن‌ها برای چه مواردی درخواست دریافت مجوز داده‌اند. همچنین قادر به ایجاد آلبوم مخفی در گالری هستید که فقط با ارائه‌ی رمز عبور به آن بخش دسترسی داشته باشید. در ضمن باید بگوییم که بخش اشتراک‌گذاری هم ایمن‌تر شده و حالا می‌توانید اطلاعات موجود در عکس‌ها مانند موقعیت مکانی، زمان و دیگر موارد مربوط به فراداده را قبل از اشتراک‌گذاری حذف کنید.

بهبود یکپارچگی اکوسیستم

اکوسیستم هواوی شامل چندین گجت متنوع است و این شرکت می‌خواهد یکپارچگی بین آن‌ها را افزایش بدهد. به‌عنوان مثال اشتراک‌گذاری فایل‌ها، تماشای فیلم و اجرای بازی‌های موبایل با لپ‌تاپ‌های هواوی و آنر به کار ساده‌تری تبدیل شده است. همچنین دستیار صوتی هواوی هم جالا از زبان‌های ایتالیایی و آلمانی پشتیبانی می‌کند و در نتیجه تعداد کل زبان‌های آن به ۷ عدد می‌رسد.

هواوی تاکنون به‌طور دقیق اعلام نکرده است که رابط کاربری EMUI 11 در چه تاریخی منتشر می‌شود. البته شکی نداریم که EMUI 11 در ابتدا روی گوشی‌ها و تبلت‌هایی که هنوز عرضه نشده‌اند حضور پیدا می‌کند و سپس به دستگاه‌های دیگر راه می‌یابد. احتمالا EMUI 11 نخستین بار در گوشی‌های خانواده‌ی میت 40 مشاهده خواهد شد.

هواوی در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگانش اعلام کرد که نسخه‌ی بتای EMUI 11 برای کسانی که به‌دنبال تجربه‌ نسخه‌ی تکمیل‌نشده‌ این رابط کاربری هستند دردسترس قرار می‌گیرد. از امروز به بعد، دارندگان گوشی‌های سری P40 و میت 30 و تبلت میت‌پد پرو می‌توانند به بتای EMUI 11 دسترسی پیدا کنند. طبق اعلام هواوی، نسخه‌ی بتای EMUI 11 به‌زودی برای آنر 30 و V30 و نوا 7 هم منتشر می‌شود.

منبع
androidauthority
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا